You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

7 būtiskas tendences uzņēmumu un personāla vadībā 2021. gadā

Tendences personālvadībā un biznesā 2021.gadā, Photo by Gabriel Benois on Unsplash

Šobrīd vairs tikai retais spriež par to - vajag vai nevajag strādāt attālināti. Lielākā daļa uzņēmēju jau ir sapratuši, ka nākotne nelīdzināsies pagātnei. Uzņēmumiem nepieciešama jauna taktika, lai ikdienā sazinātos ar klientiem, partneriem un, pats svarīgākais – ar saviem darbiniekiem, lai uzņēmums turpinātu attīstīties un neapstātos neatkarīgi no tā, vai darbs notiek klātienē vai attālināti. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus 2021.gadā?

  1. Dažādi tiešsaistes rīki un platformas. Šobrīd jau daudzi uzņēmumi ir uzsākuši lietot dažādus tiešsaistes rīkus komunikācijai ar darbiniekiem. Attālināti notiek gan darba organizēšana, gan dažādas sanāksmes un pat tikšanās ar klientiem. Lai nodrošinātu nepārtrauktību biznesā, efektīvu procesu pārvaldību, risku mazināšanu un darbinieku socializēšanos – būs arvien svarīgāk investēt tehnoloģijās un to attīstībā.
  2. Attālinātas uzņēmuma kultūras veidošana un uzturēšana. Daudzi uzņēmumi saskaras ar krīzi darbinieku attiecībās un uzņēmuma kultūrā. Attālinātajā darbā uzturēt efektīvas darbinieku sadarbības un sociālās saiknes ir sarežģīti, jo videozvani nespēj pilnībā nokompensēt saskarsmes trūkumu. Uzņēmumiem viens no lielākajiem izaicinājumiem ir uzturēt darbiniekos lojalitāti un iesaisti uzņēmuma dzīvē. 2021.gadā aktīvi tiks meklēti un attīstīsies arvien jauni sadarbības veidi. Tiks apgūti jauni rīki un tehniskas iespējas, kā organizēt attālināti prāta vētras, diskusijas, koordinēt projektu komandas… Ir ļoti svarīgi regulāri nodrošināt darbiniekiem iespēju redzēt vienam otru un diskutēt savstarpēji, īpaši, ja runa ir par jauno darbinieku integrēšanu kolektīvā. Šo prasmju veidošanā būs nepieciešams attīstīt darbiniekus un mācīt izmantot jaunās tehnoloģiju sniegtās iespējas. Bez šīm prasmēm viņi var justies diskomfortā un vēl vairāk izolēti.
  3. Jāparedz vairāk laika nestrukturētam darba laikam, kurā darbinieki var veidot savstarpējo saskarsmi, kas klātienē notika it kā nejauši, garām ejot. Šobrīd tam ir jāparedz laiks un jāveicina šāda komunikācija, ja vēlaties saglabāt komandās saliedētības sajūtu.
  4. Darbinieki paši uzņemas atbildību par darba laika plānošanu. Tiek prognozēts, ka cilvēki, strādājot no mājām, arvien vairāk pievērsīsies arī saviem hobijiem un sāks patstāvīgāk plānot savu darba laiku, paredzot iespēju, piemēram, elastīgi pielāgoties un strādāt, piemēram, agrāk no rīta , tad doties izbraukumā ar velosipēdu vai iepirkties, bet pēc tam turpināt darbu. Visefektīvākās būs tās komandas, kas spēs šo tendenci akceptēt – tas nozīmē – lielāku savstarpējo uzticēšanos gan komandu starpā, gan arī starp uzņēmumiem un darbiniekiem. Ieguvēji būs tie, kuri varēs pierādīt, ka spēj uzņemties atbildību par saviem darbiem un paši saplānot savu darba laiku.
  5. Darbinieku ģeogrāfiskajai atrašanās vietai zūd nozīme. Līdz ar to daļa darbinieku, kas dzīvoja pilsētās, lai tikai būtu tuvāk darba vietai, šobrīd jau sāk pārcelties uz mazpilsētām, laukiem u.c., jo, strādājot attālināti, nav nozīmes, kur tu atrodies. Savukārt uzņēmumiem tās ir iespējas piesaistīt darbaspēku no plašāka ģeogrāfiskā apgabala, nekoncentrējoties tikai uz tiem, kuri spēs ierasties birojā noteiktā laikā un vietā. Tas ļaus ne tikai piesaistīt labākas kvalifikācijas darbaspēku, bet arī optimizēt izmaksas – mazāk investējot, piemēram, telpu uzturēšanā vai atalgojuma celšanā, kas būtu nepieciešams, ja gribētu cīnīties par darbinieku tikai vienas pilsētas ietvaros. Protams, arī darbiniekiem šī tendence ir labvēlīga – viņi var pretendēt uz vakancēm, kuras iepriekš nebija pieejamas viņu attālās dzīvesvietas dēļ. Līdz ar uzņēmumu pāreju uz attālinātu vai daļēji attālinātu darbu, šīs robežas ir nojauktas.
  6. Jāuzlabo vadītāju komunikācijas prasmes. Šī vajadzība attieksies uz ikvienu, bet jo īpaši uz vadītājiem. Lai darbinieki paliktu iesaistīti un aktīvi, vadītājam nepārtraukti jābūt atvērtam komunikācijai dažādos saziņas kanālos. Lai vadītu attālinātu darbaspēku, vadītājiem būs nepieciešams ieguldīt vairāk darba un laika. Darbiniekiem ir nepārtraukti jānodrošina iespēju apgūt jaunas prasmes, sazināties, pamanīt, ja kas nav skaidrs un būt klāt ar savu atbalstu. Ja darbinieks pats ir intraverts un nenāk uz komunikāciju un vadītājs ir tāds pats, tad problēmas var netikt laikus konstatētas un tas var dārgi maksāt. Uzņēmumu vadītājiem būs jāspēj personalizēt savu pieeju katram no darbiniekiem, lai motivētu un iedvesmotu savas komandas. Liela nozīme ir pastāvīgas atgriezeniskās saites sniegšanai, kas palīdzēs darbiniekiem justies piederīgiem, pamanītiem, kā arī iesaistītiem un noteikti cels darbinieka produktivitāti. Lai šī komunikācija attālinātajā darbā būtu iespējama, vienīgā iespēja ir izmantot tiešsaistes platformas un rīkus.
  7. Darbinieku attīstība un jaunas prasmes. 2020.gads ir raisījis darbinieku autonomiju un personiskās atbildības sajūtu. Arvien vairāk cilvēku izvēlas apmeklēt tiešsaistes apmācības un dažādus attālinātus kursus, lai celtu savas prasmes un lietderību, kā arī veidotu pievienoto vērtību uzņēmumam. Ļoti svarīgi ir apzināt šīs darbinieku prasmes, kā arī saprast, kādas prasmes cilvēki vēl vēlas attīstīt, lai dotu viņiem šo iespēju. Jāņem vērā, ka ne tikai uzņēmumi meklē jaunas iespējas, kā pielāgoties nestabilajai un mainīgajai tirgus situācijai – arī darbinieki dara to pašu. Šādā situācijā jebkuras jaunas prasmes un iemaņas ir galvenā valūta, kas palīdzēs virzīt pārmaiņas, savukārt personāla speciālistiem būs jāpalīdz darbiniekiem noorientēties iespējās, apzināties savas spēcīgās un vājās puses, kā arī jāpalīdz atrast tās jaunās prasmju kopas, kuras nākotnē būs nepieciešamas. Mācīšanās kļūs par veiksmīgas organizācijas domāšanas veidu.

2020.gads ir devis ievērojamu grūdienu daudzu uzņēmumu transformācijā, piespiedis gan uzņēmumus, gan cilvēkus pielāgoties virknei pārmaiņu ļoti ātrā tempā. Tie, kuriem izdevās šī pielāgošanās, turpina strādāt u attīstīties. Grūtāk bija uzņēmumiem, kuri apmulsa un gaidīja atgriežamies “vecos laikus” un nespējot ieraudzīt sevi un savu uzņēmumu jaunajā vidē. Arī 2021.gads turpināsies pārmaiņu zīmē un atpakaļceļa vairs nebūs. Mainījusies ir arī sabiedrība, tās vērtību skalā arvien augstāk izvirzās privātā labsajūta, ģimene un drošība, savukārt uzņēmumiem būs jādomā, kā to visu nodrošināt - kā pārraudzīt savu biznesu attālināti, kā mainīt komunikāciju, cik elastīgi pieiet darbinieku vēlmēm un vajadzībām, kā saglabāt darbinieku lojalitāti un kā attīstīt biznesu. Galu galā – ikvienas pārmaiņas uzņēmumā sākas ar darbiniekiem.

Izlasi arī:





Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...