Elektroauto, Photo by Kindel Media from Pexels
Iegādājoties jaunu auto, parasti tiek vērtēti šādi
kritēriji: cena, ekspluatācijas izmaksas, ražotāja garantija u.tml. Vēl kāds
svarīgs faktors, ko ņemt vērā, ir mašīnas likviditāte pēc garantijas perioda.
Viennozīmīgas atbildes uz šo jautājumu nav, taču attiecībā uz elektroauto
ilgmūžību sabiedrībā valda dažādi mīti. Ar ko īsti jārēķinās, iegādājoties
lietotu elektroauto?
Kurā brīdī noveco elektroauto?
Vidējais auto vecums Latvijā ir 13,8 gadi. Ja uzskaitītu
tikai elektromobiļu vecumu, skaitlis būtu krietni mazāks. Tas savā ziņā
apstiprina joprojām pastāvošo mītu, ka pēc dažiem gadiem vai dažiem simtiem
tūkstošu kilometru elektroauto ir novecojis vai arī pamatīgi nolietots.
Iespējams, viens no svarīgākajiem argumentiem par labu šo
transportlīdzekļu ilgmūžībai un uzticamībai ir ražotāja noteiktais garantijas
laiks - jo ilgāks tas ir, jo lielāka iespēja, ka braucamais būs uzticams. Lai
cik paradoksāli tas izklausītos, šai ziņā vismierīgāk vajadzētu justies tieši
elektroauto vadītājiem. Tiem ražotāji garantē, ka pēc 8 gadiem jeb 160 000
kilometru nobraukuma akumulatoram būs vismaz 70% sākotnējās ietilpības. Tas
nozīmē, ka, piemēram, Peugeot elektriskais SUV e-2008, kas ar vienu uzlādi
nobrauc līdz 345 km, pēc astoņiem gadiem ar vienu uzlādi varēs veikt vismaz 240
km.
Lielas nolietošanās atšķirības starp iekšdedzes dzinēju un elektro auto
Ieskatoties ražotāju garantijās, var salīdzināt auto
prognozējamo kalpošanas mūžu - tādas kompānijas kā Peugeot, Volkswagen, BMW un
daudzas citas modeļiem ar iekšdedzes dzinēju dod 100 000 km garantiju. Lai gan
prakse rāda, ka parasti vieglie auto bez problēmām veic 200 000 km un pat
vairāk. Tiesa, pēc katriem nobrauktajiem simts tūkstošiem kilometru palielinās
defektu iespējamība. Tas saistīts ar dabisko nodilumu - iekšdedzes dzinējs,
kuram ir daudz mehānisku detaļu, strādā ar ārkārtīgi lieliem apgriezieniem un
sasniedz aptuveni 90 grādu darba temperatūru. Metāls dilst, un tajā rodas ar
aci neredzamas plaisas.
Vaicāts par lietoto auto īpatnībām, bezizmešu
transportlīdzekļiem veltītā portāla Uzlādēts.lv vadītājs Kārlis Mendziņš
uzsver, ka mašīna ar iekšdedzes dzinēju būs vairāk nolietota nekā elektriskais
modelis, kuru turklāt ir vieglāk uzturēt. "Elektromobiļiem ir mazāk
detaļu, kas var nolietoties, plus - tiem pat eļļa nav jāmaina. Bremzes apkalpot
māk visi, logu slotiņas var nomainīt pats. Piekares nolietojums būs līdzīgs,
taču tā ir lētākā sastāvdaļa," analizē speciālists.
Pirms lietota elektroauto iegādes jāpārbauda akumulatora stāvoklis!
Kārlis stāsta, ka pirmais, ko vajadzētu noskaidrot pirms
lietota elektroauto iegādes, ir akumulatora stāvoklis: "To var izdarīt
salīdzinoši vienkārši. Izmantojot Bluetooth savienojumu, ar tā dēvēto OBD-II
adapteri iespējams pieslēgties pie auto un mobilajā lietotnē iegūt visu
informāciju par akumulatora stāvokli: kādas uzlādes veiktas un cik kilometri
nobraukti."
"Taču ne gadu, ne kilometru skaits nav būtiskākie
rādītāji. Jāskatās uz veiktajiem uzlādes cikliem. Ja auto lādēts tikai
ātrajā variantā, tad akumulatora veselības stāvoklis varētu nebūt labs, kas
procentuālā izteiksmē būtu 85-90% sākotnējās jaudas. Savā praksē gan neesmu
sastapies ar cilvēkiem, kuri būtu bijuši neapmierināti ar akumulatoru, pat ja
tajā ir tikai 50-60% sākotnējās jaudas, jo ikdienā viņiem vajag nobraukt 10-20
km un auto viņi var uzlādēt mājās. Ja akumulatora atlikusī veiktspēja
apmierina, tad viss kārtībā. Ja nē, jāieskatās garantijā, jo daudzi ražotāji
akumulatoram to dod stipri lielāku nekā pašam auto. Ja mašīnai garantija ir
divi gadi, pagarinātā - pieci, akumulatoram tipiski ir 8-10 gadi."
Daži ražotāji sniedz arī precīzu informāciju par paredzamo
patēriņu. Teiksim, Peugeot pat piedāvā speciālu tabulu un paskaidro, kādos
apstākļos mašīna izmantos mazāk enerģijas.
Otrreizējais tirgus tikai sāk attīstīties
Lietotu elektroauto tirgus šodien Latvijā ir pašā attīstības
sākuma stadijā, saka Kārlis Mendziņš. "Ja skatāmies uz ievesto auto vidējo
vecumu, tie ir desmit gadi. Kādi elektroauto bija pieejami pirms desmit gadiem?
Nekā izcila - Citroen C-Zero un pirmie Nissan Leaf. Daudzi rūpnieki tolaik vēl
nemaz nebija pievērsušies elektroauto ražošanai. Ja man šodien vajadzētu
iegādāties lietotu elektroauto, es to meklētu Norvēģijā vai Zviedrijā, vai
Vācijā, kur ir normāls piedāvājums par normālu cenu. Šobrīd gan situācija ir tāda,
ka visiem lietotajiem auto cenas paaugstinās, jo jaunus nespēj pieražot."
Īpaši Kārlis Mendziņš iesaka pievērst uzmanību Norvēģijas
tirgum, kurā vērojams elektroauto piesātinājums, bet cenas ir pazeminājušās.
Nelielas problēmas gan varētu rasties, šādu mašīnu atmuitojot. Ir novērots, ka
Latvijā attiecīgo iestāžu darbinieki netic, ka lietots elektroauto nopirkts par
10 000 eiro, nevis par divtik lielāku summu, un liek maksāt uz pusi vairāk arī
muitas nodokļos. Tāpēc atmuitot būtu vieglāk caur Zviedriju, kur, ja arī
procenti būtu augstāki, galvassāpju mazāk.
"Vēl kas - Latvijā daudziem ziņu portāliem patīk
izplatīt mītus, ka elektroauto nav kur apkalpot. Taču patiesībā visi Latvijas
dīleri, kam ir servisa centri, prot apkalpot attiecīgās markas elektriskos modeļus.
Es pat zinu, ka Latvijā ir mainīti akumulatori," stāsta Uzlādēts.lv
vadītājs.
Par elektroauto uzticamību nevar sūdzēties
Starp citu, pasaulē jau ir elektroauto, kas nobraukuši
vairāk nekā miljonu kilometru, tāpēc tiem, kuriem patīk runāt par tēmu, ka
agrāk ražotie iekšdedzes dzinēja auto ir uzticamāki, vajadzētu ievākt datus par
šībrīža situāciju.
Ņemot vērā, piemēram, to, cik aktuāli šobrīd ir astoņus
gadus veci elektroauto un cik aktuāli būs modernie šī tipa braucamie pēc šāda
paša laika, jāsecina, ka nākotne rādās laba, jo tie elektromobiļi, kas bija
jauni pirms 6-8 gadiem, vairs nav tik pievilcīgi lietotu mašīnu pircējiem kā
mūsdienīgie elektroauto būs pēc asotņiem gadiem. Tas tāpēc, ka pirms astoņiem
gadiem ar vienu uzlādi nekāds lielais nobraukums neiznāca - varēja veikt ap 150
km vienā piegājienā, un tas jau toreiz bija maz. Pēc dažiem gadiem, krītoties
akumulatora kapacitātei, kilometru skaits bija sarucis vēl vairāk.
Akumulatora jaudas samazināšanās ir raksturīga ne tikai
elektriskajiem transportlīdzekļiem. Arī iekšdedzes dzinējs laika gaitā zaudē
daļu jaudas nolietotu detaļu un efektivitātes pazemināšanās dēļ, taču šis
jaudas zudums parasti nav īpaši pamanāms.
Pašreiz elektromobiļi ar vienu uzlādi nobrauc apmēram 400
km. Pēc dažiem gadiem tas samazināsies, teiksim, par 20 procentiem, un 400 km
vietā joprojām varēs veikt 320-340 km, kas tāpat ir labs rezultāts. Tāpēc tagad
pārdotie elektroauto būs daudz pievilcīgāki otrreizējam tirgum nekā pašreiz
pieejamie.
Iedomājieties hipotētisku situāciju: šobrīd pārdošanā
esošais elektroauto ir vidēji četrus gadus vecs un nobraucis 53 000 km. Par
pamatu ņemot šo tendenci, pēc astoņiem gadiem tas būtu veicis nedaudz vairāk
par 100 000 km. Taču šis skaitlis ir tikai divas trešdaļas no ražotāja dotās 8
gadu vai 160 000 km garantijas. Pat ja ņem vērā statistiku, ka vidēji
eiropietis dienā nobrauc 50 km, pēc 8 gadiem nobraukums būtu tikai 146 000 km.
Tātad, iegādājoties, piemēram, 8 gadus vecu Peugeot e-208,
vadītājs varēs justies drošs, jo ražotājs garantē, ka akumulatora ietilpība
joprojām būs vismaz 70% no sākotnējā rādījuma. Tas nozīmē, ka ar vienu uzlādi
viņš joprojām varēs nobraukt gandrīz 250 kilometrus. Un tas ir pesimistiskākais
scenārijs, jo akumulatora jauda visticamāk būs krietni virs 70 procentiem.
"Es esmu pārliecināts, ka visi tirgū pieejamie lietotie
elektroauto ir samērā jaudīgi, vienīgais izņēmums varētu būt pirmie divi Nissan
Leaf ar 24 un 32 kWh akumulatoru. To iegādi es vērtētu skeptiski. Pārējie -
atkarībā no vajadzības un iegribām. Man personīgi ļoti simpatizē Kia Soul EV
jaunā versija, ko Latvijā diemžēl netirgo," stāsta Kārlis Mendziņš.
Tev varētu būt noderīgi zināt:
- Lūk, kādas 5 lielas priekšrocības ir elektroauto īpašniekiem
- Kāpēc lietoti auto ir tik dārgi?
- Vai elektroauto var lietot aukstā laikā?
- Cik ilgā laikā atmaksājas saules paneļu iegāde?
Elektroauto, Photo by Kindel Media from Pexels