Auto čipošana – kādi ir ieguvumi un riski?

Jaudīga automašīna, Photo by Andre Tan on Unsplash

Automašīnas čipošanai ir gan piekritēji, gan pretinieki. Papildu zirgspēku iegūšana, nenodarot automašīnai nekādu ļaunumu, vieniem šķiet pārāk laba, lai būtu patiesība, kamēr citi dedzīgi atbalsta šo ideju un ļaujas automašīnas mikroshēmu pieregulēšanai. Dzinēja mikroshēmas regulēšana, ko daudzi dēvē par čipošanu, ir process, kurā programmatūra, kas darbojas ar transportlīdzekļa motoru, tiek pārveidota tā, lai nodrošinātu jaudīgāku dzinēja darbību. Tomēr šim procesam ir vairākas priekšrocības un trūkumi. Izpratne par to, ko nozīmē motora mikroshēmu pielāgošana, var palīdzēt izlemt, vai tā ir pareizā izvēle Tavam transportlīdzeklim.

Kādā veidā notiek papildus jaudas iegūšana?

Motora iestatījumus pieregulēt ir iespējams, pieslēdzot datoru automašīnas iebūvētajai diagnostikas pieslēgvietai (OBD). Izmantojot šo savienojumu, speciālists var pārrakstīt ražotāja programmatūru īsā laikā. Tāpat arī standarta dzinēja karti var pārinstalēt ļoti ātri.

Alternatīvs veids ir pievienot papildu ECU jeb elektroniskās vadības ierīces, ko bieži dēvē par regulēšanas lodziņu vai mikroshēmu. Šīs ierīces ir savienotas elektroinstalācijā zem motora pārsega, un tā vietā, lai pārrakstītu automašīnas dzinēja programmatūru, tās pārtver un pārveido ECU signālus, kad tie tiek sūtīti uz motoru. Parasti tie ir aprīkoti ar kontrolieri, kurus var novietot uz paneļa, lai izvēlētos starp vienkāršu vai sportisku braukšanas stilu.

Auto čipošanas jeb motora mikroshēmas regulēšanas plusi

Lielākajai daļai transportlīdzekļu ir mazāka jauda, ​​nekā tie patiesībā ir spējīgi ražot. To nosaka dažādi iemesli, piemēram fakts, ka automašīnai jābūt uzticamai dažādos klimatiskajos apstākļos, neatkarīgi no tā, vai brauc pa dziļu sniegu vai tuksnesi, vienlaikus automašīnai jāspēj saglabāt ekonomiskus braukšanas rādītājus, emisiju līmeni u.c. Mērenā klimatā, kur šādas galējības ir maz ticamas, motora atbilstoša pārplānošana var dot iespaidīgus rezultātus. Tas jo īpaši attiecas uz modeļiem ar turbokompresoriem. Tādēļ nereti autovadītāji izvēlas mazliet atkāpties no dažiem “ekonomiskās braukšanas” nosacījumiem, lai dotu priekšroku tieši jaudīgākam auto.

1.       Lielāka jauda jeb paaugstināta veiktspēja

Paaugstināta motora veiktspēja – tā ir lielākā priekšrocība automašīnas mikroshēmas pieregulēšanai. Tas arī ir galvenais iemesls, kādēļ cilvēki čipo automašīnas. Dzinēja mikroshēmu pielāgošanu var veikt, lai noņemtu ierobežojumus, kurus jūsu dzinējam nosaka ražotājs. Tā rezultātā var tikt iegūti dažādi rezultāti, atkarībā no tā, kā tiek modificēta mikroshēma. Ir iespējams iegūt vairāk zirgspēku un līdz ar to arī lielāku maksimālo ātrumu un straujāku paātrinājumu, var noteikt arī degvielas patēriņa efektivitāti, palīdzot ietaupīt degvielas naudu ilgākā laika periodā.

2.       Vienkārša uzstādīšana

Atšķirībā no pārējo detaļu regulēšanas, nomaiņas vai remonta, motora mikroshēmu regulēšana tiek veikta ātri. Tā kā lielāko daļu mūsdienu automašīnu darbina elektroniskās vadības ierīces, tad, lai veiktu izmaiņas, parasti ir nepieciešams tikai atbilstoši aprīkots dators, no kura tiek modificēti auto borta datora iestatījumi.

3.       Lētākais veids, kā iegūt papildus jaudu savai automašīnai

Tā kā mikroshēmas regulēšanai nav nepieciešamas papildu detaļas, tad izmaksas ir daudz mazākas nekā dzinēja mehānisko sastāvdaļu uzlabošana.

4.       Citi iemesli čiptūningam

Lai gan lielākoties autovadītāji izvēlas tā saucamo “čipošanu”, lai iegūtu papildu veiktspēju motoram, tomēr ir arī citi iemesli, piemēram, pievienojot papildu jaudu, var būt mazāk apgrūtinoša, piemēram, piekabes vilkšana vai kravas pārvadāšana.

Motora mikroshēmas regulēšanas trūkumi:

1.       Motora slodze pieaug

Tā kā čipošanas vai motora mikroshēmas regulēšanas laikā tiek noņemti un mainīti ražotāja noteiktie ierobežojumi motora darbībai, tad motora mikroshēmas pārregulēšana var radīt papildus slodzi motoram. Pareizie degvielas / gaisa maisījuma un laika iestatījumi var ļaut jūsu motoram darboties ar lielāku ātrumu un iegūt lielāku jaudu. Taču šī papildus jauda laika gaitā tas var sekmēt straujāku motora nodilumu, lielāku karstumu un palielināt risku, ka iekšienē kaut kas sabojājas.  

2.       Lielāka slodze citām auto detaļām

Pat tad, ja motors nesabojājas, palielinātie zirgspēki un lielāks motora spriegums nenoliedzami rada lielāku slodzi arī citām Tava auto detaļām, piemēram, gaisa filtram vai dzesēšanas šķidruma sistēmai. Tas nozīmē, ka tev būs jārēķinās ar rūpīgākām un biežākām apkopēm.

3.       Vari pazaudēt garantijas

Ja Tavas automašīnas dzinēja mikroshēma ir pārregulēta, tas var radīt problēmas attiecībā uz visām garantijām, kas varētu attiekties uz transportlīdzekli. Tas gan lielā mērā atkarīgs no auto ražotāja, modeļa un tā, vai mikroshēmas izmaiņas ir veicis akreditēts mehāniķis. Ierobežojumi, ko ražotājs ir noteicis motoram, ir paredzēti, lai nodrošinātu drošu braukšanas pieredzi un nebojātu motoru. Pirms izlem veikt automašīnas čipošanu, pārbaudi savu auto īpašnieka rokasgrāmatu vai zvani mehāniķim vai tirdzniecības pārstāvim, lai uzzinātu, vai motora mikroshēmas pielāgošana var radīt problēmas.

4.        Ir viegli kļūdīties

Elektroniskās vadības ierīces kontrolē daudz dažādu sistēmu, un lielākā daļa no tām ir būtiskas motora darbībai. Daudzas no šīm sistēmām ir savstarpēji savienotas. Piemēram, degvielas / gaisa maisījums ir piesaistīts dzirksteles aizdedzes laikam, kas ir piesaistīts transmisijai. Pielāgojot vienu no šiem iestatījumiem, attiecīgi nemainot pārējos, dzinējs faktiski var darboties sliktāk nekā iepriekš. Nepareiza pielāgošana var ne tikai pazemināt motora veiktspējas kvalitāti - tā faktiski var izraisīt dzinēja pilnīgu sabojāšanos, tāpēc ir svarīgi precīzi zināt, ko tieši Tu dari.

5.       Iespējams, ka būs jānomaina  arī citas daļas

ECU regulēšanas maiņa sniegs labāku dzinēja un automašīnas veiktspēju, taču visas rezerves daļas standartā tiek izvēlētas, ņemot vērā ražotāja noklusējuma iestatījumus. Tāpēc pēc izmaiņu veikšanas ir jāpārliecinās, ka viss darbojas saskaņoti, citādi rezultāts var nebūt gaidītais.  Visvairāk tas attiecas uz detaļām, kas tieši saistītas ar transportlīdzekļa vadīšanu. Dažkārt, lai iegūtu maksimālu saskaņu, ir jāmaina arī aizdedzes sveces, sadalītāji, vadi un vārsti. Šis risks, iespējams, ir vismazākais risks, ja salīdzina ar visiem pārējiem, taču tas var būt krietns trieciens Tavam budžetam.

Čipot vai nečipot?

Tātad kopumā – viss nav tikai balts vai melns. Jaudu ir iespējams palielināt, iespējami maz kaitējot automašīnai ar nosacījumu, ka meistars patiešām saprot, ko dara, taču, protams, ka ir jārēķinās ar zināmiem riskiem.  Ja Tava auto motoram jau ir nepieciešams remonts, labāk vērsties pie profesionāliem automehāniķiem, kas saprot, ko dara.

Kāds ir Tavs viedoklis? Vai Tev jau ir bijis auto, kam pieregulēta motora mikroshēma? Padalies ar savu pieredzi komentāros!


Izlasi arī: