Kā efektīvi motivēt bērna talantus

pexels.com

Katrs vecāks vēlas, lai viņa bērns atklātu, attīstītu un virzītu savas dotības un talantus. Mācību gada laikā tas nozīmē ne vien apmeklēt skolu, bet ikdienā  ieplānot arī papildus nodarbības. Kā nenogurdināt bērnu, bet rosināt viņu pilnveidot savas dotības ar prieku? 


Kāpēc tas ir svarīgi

Šobrīd vecākiem ir neskaitāmas iespējas, uz kādām nodarbībām vest bērnus, lai veicinātu to dotības un prasmes. Taču vecāki bieži nezina, kā efektīvāk palīdzēt bērnam attīstīties izvēlētajā disciplīnā, kā motivēt nepadoties, nepārspīlējot un neuzspiežot savu  interesi un gribu. Pārstimulēts un pārmērīgi noslogots bērns ir nelaimīgs, saka psihologi, bieži svārstās un beigās neko negrib.

Bērnu talanti - kā tos atpazīt un mērķtiecīgi attīstīt?

Nav netalantīgu cilvēku! Talants ir jāatrod un jāattīsta, un talanti var būt ļoti dažādi, ne tikai sportā vai mākslās. Taču talantu nevar iemācīties, tikai attīstīt. Lai atpazītu talantu, bērns ir jāvēro. Talantu var atpazīt dažādās neapzinātās bērna darbībās. Piemēram, muzikāli apdāvināts bērns pats trallinās un dziedās līdz. Pats galvenais: talantīgs bērns izjutīs aizkustinājumu jeb emocionālu pieredzi saskarē ar jomu, kurā ir šis talants. 


No kurienes rodas talants? 

Ļoti vienkārši: talants ir iedzimts, tas nāk no gēniem. Mūziķu ģimenē, visticamāk, arī bērns piedzims ar muzikālām spējām. Gēni gan ir tikai viens no trim lielajiem faktoriem, kas ietekmē talanta attīstību. Pārējie ir ārējie apstākļi, kas palīdz talantam tikt laikus atpazītam un pilnveidotam, kā arī ieguldītais darbs. Mēs taču visi zinām veco labo teicienu, ka ģenialitāte ir tikai viens procents talanta, pārējie 99 — smags darbs? 


Kāda ir vecāku loma talanta attīstīšanā? 

3 tipiskākās kļūdas, ko pieļauj vecāki:

  • uzspiest savas personīgās ambīcijas, ignorējot bērna intereses, spējas un talantus
  • piekāpties bērna kaprīzēm, ļaujot tiem pārāk bieži vai ātri mainīt nodarbes
  • pārlieku iejaukties treniņprocesā, kontrolēt treneri un uzstādīt savus noteikumus un metodes

Šīs kļūdas var ietekmēt bērna motivāciju mācīties un pilnveidoties. Jāatceras, ka vecāks nav pedagogs! Jūsu galvenā funkcija un loma bērna attīstībā un izglītībā ir būt viņa atbalstam. Būt talantīga bērna vecākam nozīmē: 

  • ieklausīties bērna vajadzībās un pārrunāt gan patīkamo, gan problemātisko
  • būt atbalstam un stiprajam plecam, uz kā balstīties, nevis pārenerģiskam bīdītājam
  • būt klāt un sekot līdzi bērna sniegumam, interesēties ne vien par rezultātiem, bet arī bērna emocijām
  • nepieļaut, ka viņa attiecības ar bērnu ietekme bērna sniegums sportā vai citās nodarbēs
  • uzticēties pedagogiem un treneriem, ieklausīties viņu viedoklī


Tad kā motivēt, nevis pārstimulēt bērnu? 

Svarīgi ir izturēties pret bērnu kā vienu veselumu, kurā vienlīdz svarīgs ir gan talants, gan intelekts, gan sociālās prasmes. Bērna dienas kārtībā jāiekļauj vairāk nodarbību un programmu, ko var darīt prieka pēc, ne obligātu sasniegumu pēc.  Bērniem ir jābūt laikam arī garlaikoties un neko nedarīt. Vecākiem vajadzētu sekot līdzi bērna dienas kārtībai, rēķināt darba stundas un iekļaut brīvo laiku, kas nav nekam paredzēts. Tieši tāpat kā izdeg pārslogots pieaugušais, arī bērns var ciest no izdegšanas sindroma.

Bērni, kas apdāvināti vairākās jomās, šaubās. Tas nomoka gan pašus bērnus, gan vecākus un pedagogus. Tādēļ, piemēram, sporta psihologi iesaka dot iespēju bērnam izmēģināt vairākus sporta veidus pirms profilēšanas:

  • katram sporta veidam veltīt vismaz vienu sezonu, lai nostiprinātu bērnā atbildības sajūtu pret komandu 
  • līdz 10 — 11 gadu vecumam ļaut bērnam profilēties un mēģināt spēkus vairākās jomās
  • pats galvenais — motivēt un atbalstīt bērna izvēli