Trauksme pašizolācijas periodā – kā ar to cīnīties?

Unsplash.com/

Šībrīža pandēmijas apstākļos nav nekāds pārsteigums, ka daudzi izjūt trauksmi. Trauksme – tās ir satraukuma, nervozitātes, neērtības sajūtas. Nekā pozitīva! Iepriekš rakstījām par to, kā cīnīties tieši ar koronavīrusa izplatības radīto panikas sajūtu, šoreiz dalāmies ar metodēm, kā pārvarēt trauksmes sajūtu, ko rada tieši ilgstošie izolācijas apstākļi ārkārtas situācijā.

Pārvari bailes

Bailes no nezināmā un satraukšanās pazemina mūsu imunitāti, ne tikai kaitē mentālajai veselībai. Iegrožo savas bailes no nezināmā, izmantojot citas sajūtas, proti, pateicību un novērtēšanu par to, kas tev pieder šajā dzīves posmā. Uzraksti sarakstu ar lietām, kas šobrīd tev šķiet pozitīvas un par kurām esi drošs, ka tās izvērtīsies labi arī tuvāko nedēļu, mēnešu vai gada laikā. Tas palīdzēs fokusēties uz labo un zināmo, nevis biedējošo un nezināmo.

Izmanto iegūto laiku lietderīgi

Laiks, kuru citkārt tērētu, dodoties uz darbu un mājām, iepērkoties vai sēžot kino, tagad ir ieguvis pavisam citu vērtību. Lai kas būtu tava nodarbošanās vai kaislība – izmanto šo laiku, lai uzrakstītu grāmatu vai apkopotu materiālu atliktam pētījumam, izplānotu sen iecerētu projektu vai iemācītos jaunas prasmes un sāktu jaunus hobijus.

Pavadi šo laiku ar tuviniekiem

Neesi viens – pavadi to ar mīļajiem! Tiem, ar kuriem dali mājas, vai virtuāli sazinoties ar tālākajiem. Atgriezies pie vecmodīgajiem saziņas un laika pavadīšanas veidiem – zvani, nevis saraksties, vai uzspēlē galda spēli tā vietā, lai skatītos ekrānos. Esi laipns – arī pret svešiniekiem internetā! Visi ir nobijušies un cīnās ar negatīvajām emocijām – katrs savā veidā.

Ja tev ir bērni – parūpējies par sevi

Skābekļa masku avārijās vispirms uzliek pieaugušajam, pēc tam – bērnam. Atceries šo principu arī citās situācijās. Pirms ķerties pie komunikācijas ar bērnu, tev jāatrod miers sevī. Pirms palīdzēt bērnam ar mājasdarbiem vai citām aktivitātēm, velti piecas minūtes tikai sev – noklausies skaistu dziesmu, veic elpošanas vingrinājumus utt. Nemelo bērnam par savām izjūtām, bet mierīgi paskaidro, kā tu jūties un kāpēc, taču nomierini viņu, ka jūsu ģimene ir drošībā. Tieši tā, visticamāk, arī ir.

Esi organizēts

Izolācija nozīmē daudzas izmaiņas dzīvē, taču tas neatceļ līdzšinējos ikdienas rituālus – īpaši tad, ja ģimenē ir bērni. Tieši tāpat pirms darba uzsākšanas ir jāsaķemmējas un jāapģērbjas, pat ja nav paredzēti videozvani, savukārt vakariņas ir jāēd pie galda, nevis skatoties ziņas.

Rūpējies par savu fizisko veselību

Centies ēst sabalansēti un veselīgi un regulāri izkusties! Šogad pavasaris sācies saulaini – izmanto to pastaigām vai sāc skriet! Ja laikapstākļi nelutina – ir ļoti daudz videokanālu, kas veltīti fitnesa un jogas nodarbībām, ko vari veikt mājās. Regulāri vēdini telpas, pēc ziemas noteikti izvēdini segas un matračus!

Patērē medijus kritiski un apzināti

Ja jūti, ka ziņas tevi sāk nomākt un liek justies slikti, nebaidies tās izslēgt un labāk uzlikt kaut ko dzīvi apliecinošu – iemīļotu komēdijseriālu, priecīgu mūziku, muļķīgu, bet smieklīgu kaķu video izlasi. Seko tikai pārbaudītai informācijai un lasi vai skaties aktualās ziņas tikai tad, ja esi labā noskaņojumā. Neļauj ziņām to sabojāt – mēģini arī ziņās vairāk fokusēties uz pozitīvo, nevis negatīvo informāciju.

Nebaidies vērsties pēc palīdzības

Ja jūti, ka ar kaut ko netiec galā, droši meklē palīdzību. Vai tas būtu skolotājs, ja tev ir grūtības ar attālināto mācīšanos, kolēģis, ja nespēj veikt kādu darbu mājās, drauga plecs, ja nejūties labi, vai psiholoģiskā palīdzība, ja saproti, ka tev tāda ir nepieciešama – daudzi psihologi un psihiatri pieņem arī tiešsaistē! Bet neieraujies sevī!