9 sliktie ieradumi ziemas sezonā

Ziema, Photo by Martin Reisch on Unsplash

Ziemā ierasts, ka kļūstam pasīvāki. Šis ir laiks, kad ikgadu vairāk laika pavadām iekštelpās, ir mazāk aktivitāšu – pat tad, kad pandēmija mūs vēl neskāra. Tomēr mazkustīgums nav vienīgā problēma. Lūk virkne ieradumu, ko reizēm pat neapzināti darām ziemas laikā, kas var kaitēt mūsu labsajūtai un apdraudēt veselību.

1. Pārmērīga ēšana

Ziemas laikā mūsu pārtikā nereti ir nepietiekams augļu un dārzeņu daudzums, kas var kaitēt imūnsistēmai. Ziemā kārojas biežāk nobaudīt treknu un neveselīgu pārtiku, kas rezultējas uzkrātajās tauku krunkās. Lai tā nenotiktu, piedomā pie savas ēdienkartes ziemas laikā – zvēlies dārzeņus, augļus, kas ir pieejami, pākšaugus un ēdienu, kas bagāts ar olbaltumvielām, piemēram, zivis vai vistu. Gatavojot izmanto mazāk cukura un sāls, kā arī mazāk tauku.

Izlasi: Baltais slepkava sāls - ko tas nodara Tavam organismam?

2. Pārāk maz fizisko aktivitāšu

Ziemā cilvēki kļūst slinkāki, ja runa ir par fiziskajām aktivitātēm. Pat visapņēmīgākie skrējēji un sportotāji reizēm zaudē motivāciju kustēties, kad dienas kļūst īsākas un pelēkākas. Turklāt, ir tik viegli sevi pārliecināt, ka vējš ir par aukstu, diena par tumšu, ceļš par slidenu vai atrast vēl kādu iemeslu, kādēļ neko nedarīt. Nereti, ieslīgstot šajā “nedarīšanā”, pamazām sākam izjust arī depresijā, tādēļ atceries, ka vingrošana ir arī spēcīgs līdzeklis pret stresu un var palīdzēt mazināt pat depresijas un trauksmes simptomus.

Atliek vien pienācīgi apģērbties un padarīt aktivitātes par ieradumu. Uzliec sev mērķi – kustēties vismaz pusstundu dienā, ideāli, ja vari ilgāk, un centies to ievērot neatkarīgi no laikapstākļiem. Dodies staigāt, slēpot skriet cel cietokšņus no sniega, slido vai nūjo… ir ļoti daudzas lietas, ko vari darīt arī ziemā, tikai vajag sākt.

Izlasi: Fiziskās aktivitātes – kā ceļazīme uz labāku dzīvi

3. Pārāk maz svaiga gaisa

Aukstā laikā ir tik patīkami palikt iekštelpās zem siltas segas un skatīties iemīļoto seriālu. Turklāt ziemas laikā istabu vēdinām daudz retāk – tas nozīmē, ka sakrājas putekļi, rodas pelējums, alergēni… Atceries arī ziemā regulāri vēdināt telpas un cik vien iespējams, iziet ārā. Svaigs gaiss, starp citu, palīdzēs uzlabot kā garastāvokli, tā imunitāti un smadzeņu darbību. Ja iespējams, izmanto īso dienasgaismas laiku, kas ziemā pieejams, un dodies laukā saulē. Dienasgaisma un svaigs gaiss palīdzēs justies mazāk nomāktam, turklāt gaišajā laikā uzņemsi arī tik nepieciešamo D vitamīnu.

Izlasi: Jaunas metodes alerģijas un bronhiālās astmas diagnostikā

4. Ilga un karsta vanna

Ziemas laikā karsta duša vai vanna ir patīkami nomierinoša relaksācijas iespēja, tomēr regulāri mazgājoties pārāk siltā ūdenī āda kļūst sausāka. Superkarsts ūdens izžūst un āda paliek niezoša, zvīņaina. Ieteicams vannoties zemākā – remdenā ūdens temperatūrā, kā arī mitrināt savu ādu ar krēmu vai masku, tāpat noderēs arī spēcinošas maskas matiem. Pēc vannas pirms krēma uzklāšanas noteikti noslaukies ar dvieli, kamēr āda vēl nav nožuvusi – tas nodrošinās, ka ūdens no Tavas ādas neiztvaikos, paņemot līdzi mitrumu.

Izlasi: Kādas ādas slimības aktualizējas ziemā?

5. Dzeram mazāk ūdens

Ziemā iecienītākie dzērieni visbiežāk ir karstie – karsta kafija, karsta tēja… lai gan tas palīdzēs Jums uzņemt šķidrumu, tomēr kafijas un daudzu tēju sastāvā esošais kofeīns šo efektu padara mazāk iedarbīgu. Ūdenim ir svarīga loma visās ķermeņa funkcijās. Ja tiešām gribas iedzert ko karstu – izmēģini karstā vārītā ūdenī iemest citrona šķēli vai arī izvēlies tējas bez kofeīna – zāļu tējas, augļu tējas.

Izlasi: Zaļā tēja – vai šo veselības eliksīru iespējams pārdozēt?

6. Pretiedeguma krēma nelietošana

Ja laukā pavadi pietiekami daudz laika arī ziemā – tas ir lieliski. Galvenais – neaizmirsti, ka arī ziemā saule var apdedzināt Tavu seju un šo efektu vari izjust pat mākoņainā laikā. Īpaši piesardzīgim vajadzētu būt slēpotājiem, makšķerniekiem un citiem, kas ilgas stundas pavada ārā ziemas laikā. Ieteicams turēt uz sava tualetes galdiņa pretiedeguma krēmu un lietot to katru dienu pirms došanas laukā.

7. Pārāk daudz alkohola

Vakars pie TV ekrāna ir kļuvis par galveno izklaidi, bet tas nenozīmē, ka ikreiz tas jāpavada ar glāzi alkohola. Pieaugs ne tikai svars, bet gluži nemanot vari ieslīgt arī atkarībās, turklāt pārmērīga dzeršana var vājināt Tavu imūnsistēmu.

Izlasi: Atkarības – kas tās izraisa un kā ārstēt?

8. Socializēšanās trūkums

Viena lieta ir distancēties un ievērot drošības pasākumus, bet pavisam kas cits – atteikties no komunikācijas ar cilvēkiem. Atrodi iespējas, kā būt sociālā mijiedarbībā – sazvanies ar draugiem, iesaisties tiešsaistes nodarbībās, piemēram, apmeklē kursus vai online vingrošanu… Pievienojies kādai domubiedru grupai un iesaisties sarunās, diskusijās par sev interesējošām tēmām… varbūt vari doties pastaigā kopā ar kādu paziņu vai skriet ar kādu draugu, piemēram, reizi nedēļā.

9. Pārāk maz jaunu iespaidu

Siltajā laikā mēs biežāk dodamies ārā un esam atvērtāki arī jaunām lietām. Turklāt ne vienmēr runa ir tikai par ceļošanu. Vasaras sezonā mēs vairāk rosāmies – kāds dārzā kaut ko eksperimentē, cits dodas mežā ogas meklēt, cits gleznot Gaujas ainaviskos krastus, vēl kāds – braukt ar ūdensslēpēm… Kamēr ziemā mēs nereti ieslīgstam rutīnā un ilgstoši negūstam nekādus jaunus iespaidus vai izaicinājumus.

Patiesībā – arī ziemas laikā vari parūpēties par to, lai šie iespaidi neizpaliktu. Piemēram – izmēģini slēpošanu, varbūt rotaļas ar bērniem ziemā ārā… Tikpat labi jaunie iespaidi var arī nebūt saistīti ar fiziskām aktivitātēm – Tu vari, piemēram, eksperimentēt virtuvē, izmēģināt roku pavārmākslā un iepriecināt apkārtējos ar jaunām receptēm un ēdieniem… Tu vari apgūt jaunas lietas, ko nekad vēl neesi mēģinājis.

Izlasi: