Augļu varavīksne - kādas uzturvielas ir dažādu krāsu augļos un dārzeņos?

Pexels

Vislielāko labumu veselībai un aizsardzību pret slimībām jūs iegūsiet, ja ēdīsiet dažādus augļus un dārzeņus – tostarp dažādu krāsu augļus, ko, kā zināms – katra no krāsām raksturo noteiktas augļa īpašības un  sastāvu.  Līdzīgu krāsu pārtikas produkti parasti satur līdzīgus aizsargājošus elementus veselībai. Tādēļ centies katru dienu ēst krāsainu augļu un dārzeņu varavīksni, lai iegūtu pilnu veselības ieguvumu klāstu!

Sarkanie augļi un dārzeņi - piemēram, tomāti un arbūzi – Ti sastāvā ir likopēns, ellagīnskābe, kvercetīns un hesperidīns. Šīs barības vielas samazina prostatas vēža risku, pazemina asinsspiedienu, samazina audzēja augšanu un holesterīna līmeni, iznīcina kaitīgos brīvos radikāļus un atbalsta artrītu pievienošanos audiem.

Sarkano augļu un dārzeņu veidi - bietes, asins apelsīni, ķirši, dzērvenes, sarkanais greipfrūts,  granātāboli, redīsi, avenes, sarkani āboli, sarkanā paprika, sarkanais čili, sarkanās vīnogas, sarkanie sīpoli, sarkanie kartupeļi, rabarberi, zemenes, tomāti, arbūzs un citi.

Dzeltenie un oranžie augļi  un dārzeņi satur tādas uzturvielas kā beta-karotīns, zeaksantīns, flavonoīdi, likopēns, kālijs un C vitamīns. Šīs barības vielas samazina ar vecumu saistītu acu slimību veidošanos un prostatas vēža risku, pazemina holesterīna līmeni un asinsspiedienu, veicina kolagēna veidošanos un veselīgas locītavas, cīnās ar kaitīgiem brīvajiem radikāļiem, veicina sārmu līdzsvaru un strādā ar magniju un kalciju, lai veidotu veselīgus kaulus.

Dzelteno un oranžo augļu un dārzeņu veidi - aprikozes, zelta kivi, burkāni, greipfrūti, citrons, mango, nektarīni, apelsīni, papaijas, persiki, ananāsi, ķirbis, saldā kukurūza, saldie kartupeļi, mandarīni, dzeltenie āboli, dzeltenās bietes , dzeltenās vīģes, dzeltenie pipari u.c.

Zaļie dārzeņi – satur hlorofilu, luteīnu, zeaksantīnu, kalciju, folātus, C vitamīnu beta-karotīnu. Šajos dārzeņos atrastās barības vielas samazina vēža risku, pazemina asinsspiedienu un holesterīna līmeni, normalizē gremošanas procesus, palīdz uzturēt tīklenes veselību un redzi, cīnās ar kaitīgiem brīvajiem radikāļiem un veicina imūnsistēmas darbību.

Zaļo augļu un dārzeņu veidi - artišoki, sparģeļi, avokado, brokoļi, briseles kāposti, selerijas, ķīniešu kāposti, gurķi, zaļie āboli, zaļās pupiņas, zaļie kāposti, zaļās vīnogas, zaļais sīpols, zaļie bumbieri, zaļie pipari , kivi, lapu zaļumi, puravi, salāti, laims, zirņi, spināti u.c.

Zilie un purpursarkanie augļi satur sekojošas uzturvielas - luteīns, zeaksantīns, resveratrols, C vitamīns, flavonoīdi, ellagīnskābe un kvercetīns. Līdzīgi kā iepriekšējās barības vielas, šīs barības vielas atbalsta tīklenes veselību, pazemina holesterīna līmeni, veicina imūnsistēmas darbību, atbalsta veselīgu gremošanu, uzlabo kalcija un citu minerālu uzsūkšanos, cīnās ar iekaisumu, samazina audzēja augšanu, darbojas kā antikancerogēni gremošanas traktā un ierobežo vēža šūnu aktivitāte.

Zilo un purpursarkano augļu un dārzeņu veidi - melnās jāņogas, melnās saknes, kazenes, mellenes, žāvētas plūmes, baklažāni, vīnogas, plūmes, granātāboli, žāvētas plūmes, violetie kartupeļi, violetie sparģeļi, violetie kāposti, rozīnes u.c.

Balto augļu un dārzeņu uzturvielas ir beta-glikāni, lignāni, kam ir spēcīga imunitāti pastiprinoša darbība. Šīs barības ēdot, cilvēks samazina resnās zarnas, krūts un prostatas vēža risku un līdzsvaro hormonu līmeni, samazinot ar hormoniem saistītu vēža risku.

Balto augļu un dārzeņu veidi - banāni, ziedkāposti, ķiploki, ingvers, topinambūrs, sēnes, sīpoli, pastinaki, kartupeļi, rāceņi, baltā kukurūza, baltie nektarīni un baltie persiki.

Katrs dažādu krāsu auglis un dārzenis satur unikālas veselības sastāvdaļas, kas ir būtiskas mūsu veselībai. Daba ir dāvājusi mums lielu daudzumu vērtīgu barības vielu un vitamīnus, kas ļauj mums justies možiem un veseliem.

Tādēļ paraugies savā šķīvī – cik krāsas Tu vari saskaitīt?

Starp citu, krāsainībai – 1188 facebook kontā līdz 1.jūnijam norisinās brīnišķīgs konkurss ar iespēju laimēt 9 kg burvīgu un svaigu augļu varavīksnes. Piedalies un pastāsti par to arī draugiem!