Automašīnas vēstures pārbaude jeb ko tev nestāsta auto pārdevējs

autoDNA

Lietota auto iegāde bieži vien tiek asociēta ar laimes spēli – var paveikties un var arī nepaveikties. Ja pārdevēju interesēs ir neatklāt kādu no defektiem, kas var ietekmēt auto cenu, tad pircēja interesēs ir uzzināt pēc iespējas vairāk par automašīnas ekspluatācijas vēsturi. Objektīvu ieskatu auto vēsturē sniegs katram automobilim unikāla vēstures atskaite.

Automašīnas vēsture ir neatņemama lietota auto iegādes procesa sastāvdaļa. Par noskatītā spēkrata vēsturi var liecināt ieraksti servisa grāmatiņā, taču to ar visiem zīmogiem par dažiem eiro var nopirkt interneta veikalos un ierakstīt ko vien sirds kāro. Līdz ar to mūsdienās uz šādu informācijas avotu nevar paļauties.

Uz tikšanos ar pārdevēju var līdzi paņemt zinošu auto mehāniķi, taču diez vai viņš varēs pateikt, ka auto ir “notīts” noskrējiens no 350 000 km uz 180 000 km. Sevišķi premium klases automašīnām, kurām ir labāki apdares materiāli un tik ātri nenodilst tipiskās interjera lietas – stūres rats, ātrumpārslēgs, ādas beņķi, multimediju pogas un citi elementi.

Automašīnas vēstures atskaite tiek veidota, balstoties uz automašīnas unikālo VIN numuru un apkopo informāciju no vairākām pasaules datubāzēm, tai skaitā ir pieejamas arī auto arhīva fotogrāfijas, kurās var redzēt kādos ceļu satiksmes negadījumos automašīna ir tikusi iesaistīta. Tādējādi pircējam tiek sniegts objektīvs informācijas apkopojums par pavadītajiem gadiem ārvalstīs.

Odometru rādījuma pārbaude

Viens no svarīgākajiem rādītājiem, pērkot lietotu automašīnu, ir odometra rādījums. Latvijā ir dziļi iesakņojies stereotips, ka lietotām automašīnām nevar būt vairāk par 200 000 km nobraukums.

Diemžēl, taču auto pārdevēji regulāri krāpjas ar patieso odometra rādījumu, tādējādi radot viltus priekšstatu par auto stāvokli. Nereti tas var sagādāt nopietnas tehniskās problēmas, piemēram, ja auto tirgo ar 150 000 km noskrējienu, taču tas ir “notīts” no 220 000 km. Šajā gadījumā pie 200 000 km, liela daļa autovadītāju rekomendē zobsiksnas maiņu. Ja tā nav veikta, tad var rasties maldīgs priekšstats, ka priekšā vēl 50 000 km līdz šādam remontam, kaut gan patiesībā to jau sen vajadzēja nomainīt.

Auto vēstures atskaitē ir iekļauta sadaļa odometru rādījumu pārbaude, kur būs skaidri redzams  automašīnas reģistrētais nobraukums ārzemēs, kā arī aprēķināts vidējais nobraukums gada laikā. Vadoties pēc šādas informācijas, var izdarīt secinājumus par auto patieso nobraukumu.

Kas ir VIN numurs?

Automašīnas vēstures atskaite tiek veidota, balstoties uz katrai automašīnai unikālu VIN numuru, kas sastāv no 17 burtu un ciparu kombinācijas. Līdzīgi kā mums katram ir unikāls DNS kods un pirkstu nospiedums, arī katram transportlīdzeklim, tai skaitā motocikliem, mopēdiem, kravas auto utt. ir savs VIN numurs.

Kā pārbaudīt VIN numuru?

Lai uzzinātu konkrētā transportlīdzekļa vēsturi, ir nepieciešama VIN pārbaude, kuru var veikt autoDNA datubāzē. Lai to izdarītu, ir nepieciešams meklētājā ierakstīt precīzu VIN numuru.

Nereti auto pārdevēji sludinājumā slēpj vai norāda nepareizu VIN numuru, tādējādi vēstures atskaitē var neuzrādīties meklētā informācija. Šis ir viens no sarkanajiem karogiem, kas liecina, ka pārdevējam ir kaut kas slēpjams.

Kur meklēt VIN numuru?

VIN numuram pēc likuma ir jābūt norādītam automašīnas reģistrācijas apliecības sadaļā, kas apzīmēta ar burtu “E”. Ja pārdevējs aizbildinās, ka aizmirsis reģistrācijas dokumentus vai min kādu citu iemeslu, tad VIN numuru parasti var redzēt vējstikla apakšējā daļā, vadītāja pusē kā arī uz vairākām virsbūves detaļām, piemēram, priekšējo durvju eņģēm, motortelpā, uz rāmja un citās vietās.

Ja esi jaunas automašīnas meklējumos, tad pārbaudi tās VIN numuru jau tagad un salīdzini atskaitē esošo informāciju ar sludinājumā rakstīto un pārdevēja teikto. Ja sludinājumā viss atbilst patiesībai, tad brauciet to apskatīt uz vietas. Savukārt, ja ir melots, tad padomājiet divreiz vai ir vērts tādu pirkt, vismaz būs labs arguments lielākai atlaidei.