Grāmatvedība uzņēmumā – plusi un mīnusi dažādām alternatīvām

Pixabay.com

Grāmatvedības pakalpojumi Latvijā izmaksāja vidēji 300-400 eiro mēnesī, savukārt kvalificēta grāmatveža alga tagad ir 1000-2000 eiro un vairāk. Ņemot vērā visas ar uzņēmējdarbību saistītās izmaksas, ekonomisko situāciju un ieceres biznesa attīstībai nākotnē, uzņēmumu vadītājiem ir jāizdara izvēle – kādu grāmatvedības pakalpojuma tipu izvēlēties. Kurš ir izdevīgāks, kādi ir to plusi un kādi riski jāņem vērā?

Kādu grāmatvedības veidu izvēlēties?

Veicot izvēli par savam uzņēmumam nepieciešamo grāmatvedi, vispirms ir jānovērtē, kādas būs grāmatveža funkcijas. Vai viņš nodarbosies tikai ar kontējumu iegrāmatošanu, sagatavos un nodos atskaites, veidos pirmreizējos dokumentus un aprēķinās nodokļu maksājumus? Vai arī viņam ir jāseko līdzi uzņēmuma finanšu rādītājiem, lai saprastu biznesa attīstības perspektīvas.

Ja grāmatvedim nav nepieciešams atrisināt stratēģiskas finanšu attīstības problēmas, MVU var izvēlēties kādu no šiem grāmatvedības pakalpojumu sniedzējiem.

Uzņēmuma grāmatvedības nodaļa, uzņēmumā strādājošs grāmatvedis

Plusi:

  • Galvenie dokumenti paliek birojā;
  • Amats bieži vien apvienojams ar cita veida darbu (piemēram, sekretariāta darbu) ;
  • Grāmatvedis spēj patstāvīgi izsekot dokumentu kustībai, saglabāt kontroli, pastāvīgi apzināties uzņēmumā notiekošos jautājumus;
  • Ir ieinteresēts uzņēmuma attīstībā;
  • Operatīva atbilde uz steidzamiem uzdevumiem.

Mīnusi:

  • Augstās uzturēšanas izmaksas - izņemot algu un sociālās garantijas, grāmatvedim ir jānodrošina darba vieta, licencētas programmas ar pastāvīgiem atjauninājumiem, katru gadu jāmaksā par papildu apmācību, atvaļinājumu un slimības atvaļinājumu;
  • Grūti atrast aizstājēju grāmatveža ilgtermiņa slimības vai pēkšņas atlaišanas gadījumā;
  • Ir grūti organizēt iekšējo kontroli pār grāmatveža darbu un pārraudzīt viņa kvalifikāciju;
  • Grāmatvedim ir ierobežota atbildība (darba tiesību robežās) ;
  • Grāmatvedim nav iespējas dalīties pieredzē ar savas jomas kolēģiem.

Ārštata grāmatvedis

Plusi:

  • Zemas darba izmaksas;
  • Nav nepieciešams uzturēt darba vietu uzņēmumā.

Mīnusi:

  • Neuzņemas nekādu atbildību par sliktu darbu;
  • Ja ir vēl viens galvenais darbs un daudzi citi mazi klienti, viņam vienkārši nebūs laika nopietni tikt galā ar Jūsu uzņēmumu;
  • Nav iespējams pārbaudīt kvalifikāciju;
  • Nav iespējas pārbaudīt un ietekmēt grāmatveža ikgadējo profesionālo izaugsmi;
  • Dokumentu glabāšana ārpus biroja;
  • Augsts kompānijas grāmatvedības dokumentu zuduma risks (atbildību uzņemas uzņēmuma vadītājs) ;
  • Ir grūti risināt ārkārtas jautājumus.

Specializēta grāmatvedības kompānija (outsourcing jeb ārpakalpojums)

Plusi:

  • Tehniskās apkopes izmaksas ir ievērojami zemākas nekā izmaksas, kas saistītas ar sava pilna laika grāmatvedības uzturēšanu;
  • Izpildītājam ir materiālā atbildība pret Klientu;
  • Apdrošinātā profesionālā atbildība - visas derīgās klientu prasības tiks atlīdzinātas neatkarīgi no grāmatvedības uzņēmuma finanšu stāvokļa;
  • Grāmatveži uzņēmumā strādā komandā - ir iespēja dalīties pieredzē;
  • Mūsdienīgu grāmatvedības un juridisko programmu esamība;
  • Grāmatveži ir ieinteresēti maksimāli ātri paveikt uzdevumus;
  • Speciālistus pārbauda nodaļas vadītājs un revidents;
  • Ir sava licencēta grāmatvedības programma.

Mīnusi:

  • Pakalpojuma izmaksas ir augstākas nekā izvēloties ārštata grāmatvedi;
  • Jūsu galvenie dokumenti tiek glabāti ārpus Jūsu biroja;
  • Pastāv informācijas noplūdes risks;
  • Ir grūti ātri reaģēt uz uzņēmuma iekšējiem jautājumiem.

Mūsu padomi grāmatveža izvēlē

Ja izvēlaties uzņēmuma grāmatvedi kā pamatdarbinieku, jārēķinās ar izmaksām, bet no risku viedokļa tas ir drošākais variants. Izvēloties ārpakalpojuma sniedzēju, ir jābūt piesardzīgākam.  Zemāk daži mūsu padomi.

Vērtīgākais padoms – nekad neizvēlieties tos, kas piedāvā viszemākās cenas! Jūs tikai zaudēsiet naudu uz kvalitātes rēķina.

Izvēlieties uzņēmumu, kas nemaina savu faktisko atrašanās vietu un šajā adresē atrodas ne mazāk kā 3 gadus.

Pieprasiet, lai ar Jūsu uzņēmumu strādā viens konkrēts grāmatvedis un iesaistītās personas nemainās. Tā izvairīsieties no informācijas noplūdes un saņemsiet daudz kvalitatīvāku pakalpojumu.

Painteresējieties, ar cik uzņēmumiem vienlaicīgi strādā Jūsu izvēlētais pakalpojuma sniedzējs. Optimālais mazo klientu daudzums uz 1 grāmatvedi ir 10 – 15 uzņēmumi. Ja grāmatvedis strādā ar lieliem klientiem, skaits ir mazāks.

Pārbaudiet vai grāmatvedības uzņēmums, kuru vēlaties izmantot, nenodarbojas vai nesadarbojas ar Jūsu uzņēmējdarbībai līdzīgu partneri.

Noskaidrojiet, kā notiek Jums nozīmētā grāmatveža uzraudzība. Vai tāda vispār notiek?

Pajautājiet, vai uzņēmums uzskaita grāmatveža padarīto darbu attiecībā uz Jūsu uzņēmumu: Kāds darbs konkrēti tika darīts un cik laika tas prasīja? Vai Jūs varēsiet par to saņemt atskaites?

Visbeidzot, noskaidrojiet kuram ir piekļuve Jūsu uzņēmuma dokumentiem.

 

Droša izvēle ir Business Profit. Viņi jau 18 gadus ir šajā tirgū, darbinieki paaugstina savu kvalifikāciju ik pēc 6 mēnešiem, reizi nedēļā notiek apaļā galda diskusijas par jaunumiem tiesību aktos, kā arī operatīvi tiek atrisināti sarežģītie jautājumi, kas skar uzņēmuma grāmatvedības problēmas. Visi darba dokumenti glabājas ofisa sienās un pie tiem var tikt klāt tikai Jums nozīmētais grāmatvedis un uzņēmuma vadītājs. “Business Profit” klienti šo uzņēmumu izvēlas jau gadiem. Vairāk par to informācija atrodama šeit.