Kā gudri sakārtot savas finanses un atgūt daļu no iztērētās naudas?

pexels.com

Domā, ka visu par to, kā prātīgi iepirkties, jau zini? Tev ir lojalitātes, atlaižu un biedra kluba kartes, seko līdzi akcijām un pērc tikai nepieciešamo? Lieliski! Vai arī katru mēnesi nesaproti kur palikusi tava nauda un kā tieši esi to iztērējis? Ne tik spīdoši! Jebkurā gadījumā ielūkojies vērtīgos padomos, kas palīdzēs pilnībā kontrolēt finansiālo situāciju:

1. Godīgi atzīsti, ka mēdz tērēt vairāk, nekā nopelni

Nespēj iedomāties neko briesmīgāku kā doties pie bankomāta, lai dažas dienas pēc algas saņemšanas konstatētu, ka lielāko daļu jau esi iztērējis? Pirmais solis ceļā uz problēmas atrisināšanu ir tās atzīšana – ļoti vienkārši un saprotami. Vislabāk, ja informē par to arī sev tuvos cilvēkus, jo tieši viņi var palīdzēt ikdienā turēties uz pareizā ceļa – īstas draudzenes ierosinās satikties uz pikniku parkā, nevis mudinās doties iepirkties un tad pasēdēt kafejnīcā, savukārt ģimenes locekļi apjautīs, cik nepareizi ir katru mēnesi “aizdot” naudu, lai aizpildītu robus tavā budžetā. 

2. Ievies 30 dienu gaidīšanas sarakstu

Ja jūti nepārvaramu tieksmi kaut ko iegādāties, bet tev tas īsti nav vajadzīgs – ieraksti šo lietu savā 30 dienu gaidīšanas sarakstā. Visticamāk, pēc mēneša tev tas vairs neinteresēs un nebūs aktuāli, bet ja tomēr būs – tad vari būt drošs par savu izvēli. 

3. Izveido budžetu un turies pie tā

Vari ikmēneša izdevumus un ieņēmumus menedžēt gan rūtiņu burtnīcā, gan Excel tabulā, gan īpašā budžeta aplikācijā, ko ielādē savā telefonā. Atzīmē tajā gan nemainīgos ikmēneša izdevumus, gan vienreizējos tēriņus. Un atceries, ka budžeta izveide ir tikai puse no darba – otra puse ir to ievērot. Sistēma darbosies veiksmīgāk, ja iekļausi tajā arī tādu pozīciju kā neparedzēti tēriņi. Tādejādi nejutīsies pilnībā ierobežots un varēsi atļauties arī kādu spontānu prieciņu. 

4. Maksā ar karti un ņem čekus

Tādā veidā būs vieglāk monitorēt un savākt uzskatāmus pierādījumus kā esi iztērējis naudu. Visi mēdzam aizmirst kur palicis tikko no bankomāta izņemtais divdesmitnieks, bet, ja varam makā vai internetbankā aplūkot lietiskos pierādījumus “melns uz balta” – daudz vieglāk atradīsim kādās finansiālās lamatās iekrītam.

5. Izpēti, kur paliek tava nauda

Ja šķiet, ka nauda pazūd melnajā caurumā – gluži kā detektīvs seko līdzi pavedieniem un tev izdodies saprast kādos tieši vārdos šie melnie caurumi ir saucami. Varbūt zem nevainīgās pozīcijas “mājsaimniecības izdevumi” slēpjas divsimtā nagu laka un kārtējā dušas želeja, kas krāj putekļus vannas istabas plauktā. Vai pārtikas izdevumi regulāri tiek pārsniegti, jo esi iecienījis tukšas kalorijas našķu veidolā un vairākkārtīgi pārmaksā par ceptiem kartupeļiem no gastronomijas nodaļas, kaut gan varētu tos mājās pagatavot pašrocīgi. Kad zini savas vājās vietas – vari iemācīties ar tām cīnīties. 

6. Atgūsti daļu no iztērētās naudas

Atlaižu kartes konkrētos veikalos, kas dod atlaidi pirkumam jau ir labi pazīstama un ierasta lieta, tāpat dažos veikalos konkrēti procenti no pirkuma summas tiek uzskatīti uz tavas lojalitātes kartes un vari šo virtuālo naudu izmantot, lai norēķinātos tajā pašā veikalā. Izklausās izdevīgi. Tomēr taustāms ieguvums ir visai nosacīts, jo jebkurā gadījumā tev ir jātērē vairāk, ja gribi iegūt vairāk. “Bigpocket” piedāvā pavisam reālu iespēju daļu naudas no pirkumiem atgūt uz savas personīgās bankas kartes – tātad saņemt īstu naudu. Process ir elementārs un ātrs – jāveic bezmaksas reģistrācija, pēc tam saņem karti, kuru izmanto iepērkoties, uzkrāj naudu un uzskaiti sev to uz bankas kontu.

Uzrādot pie kases “Bigpocket” biedra karti, tā ļauj saņemt 2-50% atlaidi vairāk kā 100 Latvijas un citu valstu uzņēmumos (aliexpress.com 4%, booking.com 2% ) un iepērkoties atgriezt naudu par saviem pirkumiem. Uzkrāto naudu iespējams arī noziedot labdarībai (ziedot.lv palidzēsim.lv un dažām dzīvnieku patversmēm) tādejādi izdarot labu darbu un uzkrājot papildus karmas punktus.   

Arī uzņēmumiem tiek piedāvāta atlaižu sistēmu ar kuras palīdzību viņa atlaižu karte būs derīga ne tikai pie viņa, bet vēl vairāk kā 100 dažādās vietās - tāda kā apvienotā lojalitātes karte. Tāpat ir unikāla iespēja sazināties ar saviem klientiem nosūtot viņiem personalizētu ziņu vai piedāvājumu.