Kā iemācīt bērnam peldēt?

Bērns peld. Photo by Porapak Apichodilok from Pexels

Bērni iemācās peldēt atšķirīgi un dažādos vecumos. Peldēšana ir viens no vislabākajiem sporta veidiem, kas ir saudzīgs – tajā ir mazāk gūto traumu nekā citos sporta veidos. Vienlaikus peldēšana nodarbina visas muskuļu grupas, novērst aptaukošanos, māca sevi pārvarēt, kā arī vienkārši – tas ir lielisks veids, kā iemācīt bērnam kvalitatīvi un aktīvi atpūsties un gūt prieku. Ja gribi iemācīt bērnam peldēt, tev būs jābūt pacietīgam. Esam sagatavojuši īsu ieskatu – kā vecāki var palīdzēt bērnam apgūt peldētprasmi, kā arī ko noteikti nevajadzētu darīt.

Pirms mācīt peldēt – iemāci bērnam mīlēt ūdeni!          

Dažkārt bērniem ir nepatika pret ūdeni – dažiem tā rodas jau agrā bērnībā, piemēram, vannojoties – ūdens iešļakstās acīs un bērnam tas nepatīk, dažkārt ūdens temperatūra ir pārāk krasi atšķirīga no gaisa un bērns nav tai bijis gatavs, vēl citam ir gadījies aizrīties un tas rada trauksmi ilgu laiku pēc tam ikreiz, kad ierauga ūdeni.  Jau 1-2 gadu vecumā jūs varat pamazām radināt bērnu pie ūdens – spēlējieties kopā ar viņu baseinā vai ezerā, izklaidējieties, bet necentieties uzreiz mācīt peldēt. Radināt pie tā, ka seja un mati kļūst slapji, var jau vannošanās laikā.  Noteikti nevajadzētu gremdēt bērnu ūdenī ar varu. Ja bērns sasniedzis jau 2-3 gadu vecumu, jūs varat, piemēram, spēlēt ūdenī dažādas spēles – piemēram, mest bumbiņu un lūgt bērnam to noķert un atnest. Te gan jābūt ļoti uzmanīgam, lai bērns būtu drošā dziļumā, kā arī nepārtrauktā pieaugušo klātbūtnē.

Parādi bērnam, kā pūst burbuļus ūdenī, lai viņš iemācās samitrināt seju, nenorijot ūdeni.

Kādus palīglīdzekļus izmantot peldētapmācībā?

Ieteicams izvairīties no dažādiem pūšļiem, ar gaisu pildītām rotaļlietām un vestēm, kas var nogrimt, tiklīdz iztukšojas. Vislabāk izmantot, piemēram, no putām darinātus peldēšanas dēlīšus, pie kā var ērti pieturēties un kas neizlaiž gaisu. Turklāt – šie dēlīši arī palīdz bērnam ātrāk apgūt peldēšanas sajūtu ūdenī – tie nepaceļ ķermeni virs ūdens, bet dod pietiekamu atbalstu, lai bērns nenogrimtu un vienlaikus kontrolētu savu ķermeni un kustības. Tas palīdzēs iemācīties peldēt krietni ātrāk nekā bērna ietupināšana piepūstā peldriņķī, kur iespējas kontrolēt savu ķermeni un līdz ar to – arī iemācīties peldēt ir minimālas.

Tāpat noderīgas ir vestes un jostiņas – arī šeit vislabāk izvēlēties tās, kas pildītas putām. Tās palīdzēs bērnam atbrīvoties. Izmantojot palīglīdzekļus, svarīgi ir likt bērnam saprast, ka peldēšana notiek dēļ aprīkojuma, nevis dēļ viņa prasmēm.

Noteikti neatstāj rotaļlietas vai aprīkojumu baseinā vai ezerā pēc tam, kad pelde beigusies. Bērnam var rasties kārdinājums tos aizsniegt.

7 knifi, kas palīdzēs ātrāk apgūt peldēšanu

1.       Atbrīvošanās ūdenī.

Nesāc peldētapmācību kustīgā ūdenī, piemēram, upē vai viļņainā jūrā. Vislabāk izvēlēties stāvošu ūdenstilpni, kurā var droši aizsniegt dibenu, un saglabāt dziļumu, kurā spēj kontrolēt situāciju – piemēram, līdz viduklim.

2.       Sajūti, kā ūdens paceļ ķermeni

Mācoties peldēt, svarīgi ir sajust, ka ūdens ķermeni paceļ. Visvienkāršākais ezerā ir vingrinājums – staigāšana uz rokām gar seklu krastu, vienlaikus paceļot kājas gaisā un ļaujot sajust, kā ūdens paceļ ķermeņa apakšdaļu. To pašu var atkārtot vēlāk ar peldēšanas dēlīti vai baseina malu – turēties ar izstieptām rokām pie dēlīša, kamēr galva un mute ir virs ūdens, un sajust, kā ūdens paceļ kājas.

3.       Apzināties savas rezerves – pilnas plaušas gaisa

Organismam dabiski ir gaisa rezerves, kas palīdz ķermeni pacelt virs ūdens. Savu rezervju apzināšanās palīdzēs saglabāt mieru un nekrist panikā. Tas ir elpošanas vingrinājums – ievelc pilnas plaušas ar gaisu un atslābinies, guļot uz muguras. Iespējams, ka drošībai sākotnēji vajadzēs vecāku drošās rokas apakšā. Taču bērns drīz vien sajutīs, ka, kamēr plaušās ir gaiss, ķermenis negrimst un turas virs ūdens, pat neko īpaši nedarot (pie nosacījuma, ja tas ir atbrīvots). Te gan vajadzēs pārkāpt pāri bailēm saslapināt ausis, jo gulēšana ūdenī būs ar taisnu ķermeni, kas nozīmē, ka ausīs ieplūdīs ūdens.

Vēl viens labs vingrinājums, kā pārliecināties, ka ūdens Tevi ceļ – sarauties kamoliņā. Uzdevums ir pavisam vienkāršs: ieiet līdz viduklim ūdenī, ievilkt dziļi elpu un tad pievilkt kājas pie sevis, ar rokām tās apķerot tā, lai piere ir pie ceļgaliem. Izklausās traki, bet bērniem šis nebūs sarežģīts uzdevums, turklāt ļoti labi varēs sajust, kā kamoliņš peld pa ūdeni.

4.       Mācies izelpot zem ūdens.

Šo vingrinājumu var veikt seklā ūdenī, iemērcot seju un mācoties izelpot zem ūdens. Pēc tam atkal paceļam galvu virs ūdens, ievelkam gaisu un atkārtojam burbuļu izpūšanu zem ūdens.

5.       Aizsargbrilles

Aizsargbriļļu nēsāšana var palīdzēt justies ērtāk, atverot acis zem ūdens. Ja ūdens ir pietiekami skaidrs – tajā paveras vesela pasaule, kas ir interesanta. Bērnam šī pasaule var raisīt papildus interesi, līdz ar to ūdensbriļļu nēsāšana var ātrāk iedrošināt bērnu saslapināt seju, kā arī apgūt elpošanu un gaisa izpūšanu zem ūdens. Jāraugās vienīgi, lai siksna būtu pietiekami pievilkta un aizsargbrilles cieši piegulētu.

6.       Mācies kustināt kājas

Kad turies pie peldēšanas dēlīša vai baseina malas – nākamais solis ir mācīties kāju kustības. Svarīgi, lai tā nebūtu histēriska spārdīšanās. Vislabākais vingrinājums ir iemācīties saliekt uz iztaisnot abas kājas reizē. Kā arī iemācīties kustināt tās šķērītē, kājām tikai nedaudz ieliecoties procesa laikā. Atceries, ka šis nav šļakatu konkurss – aktīva spārdīšanās tā, ka šļakatas pa gaisu iet, nepalīdzēs atbrīvoties.

7.       Mācies roku kustības

Visvienkāršākais veids, kā apgūt roku kustības, ir peldot uz muguras. Ja bērns ir jau apguvis, kā ir gulēt ūdenī, tad tas būs vienkārši – jāpaceļ vienu roku taisni gaisā un jāvirza pa apli, līdz tā nonāk pie sāniem un tad ielaiž to atpakaļ ūdenī un novieto pie sāniem. Pēc tam – to pašu ar otru roku. Pirkstus jācenšas turēt kopā, lai roka līdzinātos airim, nevis grābeklim. Šis vingrinājums atgādina nelielas vējdzirnaviņas, ko bērns ļoti labi apgūs. Pēc tam to pašu var mācīties arī uz priekšu.  Ir bērni, kuriem uz muguras peldēt ir bailes, jo viņi nav tikuši pāri ausu iemērkšanai ūdenī. Peldot uz priekšu, roku kustības lieliski var mācīties, izmantojot peldēšanas dēlīti – sākumā var turēties ar abām rokām, bet pēc tam mēģināt ar vienu roku. Piemēram, palaist vienu roku vaļā, un airēt, pēc tam - otru.

  Protams, ka būs nepieciešama pacietība un treniņš. Mācot bērnu peldēt, ir svarīgi, lai pieaugušais nepārtraukti būtu klāt. Veidi, kā bērni apgūst peldēšanu, ir dažādi. Dažkārt ļoti labi var apgūt peldēšanu, vispirms iemācoties ienirt zem ūdens un tikai tad – virs ūdens. Tāpat arī tehnika noteikti ir izkopjama. Ja vēlies bērnam iedot stingrus pamatus peldētprasmē – vislabāk izvēlēties peldētapmācību profesionālu peldēšanas treneru pavadībā. Taču piekritīsi, ka ir lietas, kuras vari bērnam iemācīt arī pats – piemēram, justies ūdenī droši.

Kur meklēt peldētapmācību? Ieskaties  peldbaseinu sarakstā un izvēlies sev tuvāko!

Izlasi arī: