Kā pasargāt sevi no Koronavīrusa izraisītās panikas?

pixabay.com

1. Nekoncentrējies uz šausmu stāstiem!

Sociālajos tīklos un ziņās ne reti lielākā ažiotāža savērpjas ap šausmu stāstiem. Ir virkne šausminošas informācijas, kas rada paniku – tukšie veikalu plaukti, mirušo skaits, izmaiņas dažādos sabiedrības procesos utt. Protams, ka informācijai sekot ir ļoti svarīgi, īpaši ārkārtas situācijā, lai spētu pielāgoties jaunajai dzīves kārtībai un pasargāt sevi. Taču nevajadzētu akli tvert visas ļaunās ziņas un ļauties masu panikai. Koncentrēšanās uz šausmu stāstiem uzkurina satraukumu un bailes. Galu galā – ir ļoti daudzi, kas šo vīrusu veiksmīgi uzveikuši, bet par tiem stāsti sabiedrību sasniedz daudz retāk.

2. Seko faktiem un uzticamiem informācijas avotiem, kas ietekmē Tavu sadzīvi tiešā veidā, lai apzinātos, kas tavā ikdienā mainīsies, kas tev jāievēro, lai neradītu Sev nepatīkamas situācijas. Piemēram –

  • izpēti un esi zinošs, kā rīkoties, lai pasargātu sevi no vīrusa,
  • pārskati savus plānus – iespējams, tos nāksies mainīt atcelto pasākumu dēļ vai mainīto autobusu sarakstu dēļ

3. Atrodi jaunas iespējas!

  • Apgūsti ko jaunu – apmeklē kursus online, izmēģini kādu jaunu hobiju
  • Meklē iespējas atpūsties droši – piemēram, pavadīt laiku ar bērniem vai ģimeni droši, dodoties pastaigās pa dabastakām vai uzturoties mājās un spēlējot galda spēles
  • Izpēti – kādas ir iespējas iepirkties un pasūtīt ēdienus internetā! Šis būs lielisks laiks eksperimentiem, kas var novest pie patīkamām pārmaiņām tavā ikdienā.
  • Apgūsti tehnoloģijas, kas palīdzēs nodrošināt tev efektīvu komunikāciju ar kolēģiem, radiniekiem vai nodrošināt bērnu attālinātu mācīšanos!

4. Atrodi sev kādu iemeslu saglabāt mieru un neuztraukties. Ir īpaši jautājumi, ko sev uzdot kas var palīdzēt tikt galā ar nemieru:

a. Pajautā sev, kādi iemesli, kāpēc man vajadzētu justies droši?

b. Ko es daru, lai izslēgtu iespējas, ka mani skars vīruss?

c. Nomierini sevi, veicot ikdienas aizsardzības pasākumus – roku mazgāšana, telpu uzkopšana, izvairīšanās no pūļa, iespēja strādāt attālināti.

5. Izveido sev jaunu rutīnu. Ja esi iestrēdzis mājās, tas nenozīmē, ka nevari doties ārā, ka vien neesi pašizolācijā. Tu joprojām vari doties pastaigā vai braucienā ar velosipēdu. Nebaidies darīt lietas, kas tev sagādā prieku, ja tās nav saistītas ar saskarsmi ar cilvēkiem!

6. Atrodi relaksējošus hobijus. Neatkarīgi no tā, vai tu spēlē klavieres, lasi grāmatu, glezno, spēlē galda spēles vai meditē – tas viss var palīdzēt nomierināt satraukto prātu un neļaut sasniegt tālruni vai datoru, kas Jūs atkal ieraus biedējošā informācijas mutulī.

7. Sazinies ar cilvēkiem! Par laimi, dzīvojam tehnoloģiju laikmetā, kas ļauj mums sazināties ar draugiem pat tad, kad esam mājās. Ir pierādīts, ka sarunāšanās ar cilvēkiem, pat, ja tā notiek caur tālruni vai Skype, mazina depresiju un nemiera sajūtu. (tikai mēģiniet nerunāt par koronavīrusu!)

8.Meklē palīdzību! Ja trauksmes izjūta tomēr ir ļoti spēcīga – iespējams, ka jums nepieicešams meklēt papildu palīdzību. Iesakām izrunāties ar profesionāli, kas varētu palīdzēt Jums tikt galā ar bailēm.