Kā saņemt kompensāciju no aviokompānijas?

Esi nopircis lidmašīnas biļeti, ieradies lidostā laicīgi un pēkšņi atskan paziņojums, ka tavam reisam ir neparedzēta kavēšanās, tevi nelaiž lidmašīnā, jo pārdots pārāk daudz biļešu vai lidojums tiek atcelts pavisam.

Tamlīdzīgas situācijas gadās gana bieži un, ja nekad iepriekš neesi ar to saskāries, vari uzskatīt sevi par laimīgu ceļotāju. Daudzus cilvēkus šādā brīdī pārņem stress un panika un nav skaidrs, kā tieši rīkoties. Visbiežāk nemaz neaizdomājamies, ka mums pienākas kompensācija. Nokavētas tikšanās, steidzīga plānu maiņa, papildus tēriņi – tas viss mums rada finansiālus zaudējumus, kurus aviokompānijai ir pienākums atlīdzināt. 

Man tika iedota jauna biļete - vai pienākas vēl arī kompensācija?

Jā. Ja kavējums vai atcelšana ir aviokompānijas vaina, kompensācija parasti pienākas arī tad, ja no aviokompānijas esi saņēmis kuponu pusdienām, numuriņu 5 zvaigžņu viesnīcā, un galu galā esi nogādāts arī galamērķī. Tāpat arī gadījumos, ja tev atmaksāta pilna biļetes vērtība.

Kompensācijas apjoms ir 250, 400 vai 600 eur, atkarībā no lidojuma attāluma.

Kādās situācijās pienākas kompensācija no aviokompānijas?

Par pasažieriem rūpējas EU261/2004 regula, kas nosaka, ka aviokompānijai ir pienākums samaksāt kompensāciju šādos gadījumos:

  • lidojuma kavēšanās (galapunktā nonāk 3+ h vēlāk) 
  • lidojuma atcelšana (brīdinot mazāk nekā 14 dienas pirms)
  • atteikums iekāpt, jo lidmašīnā nav vairāk vietu. 
Eiropas aviokompāniju gadījumā kompensācija attiecas uz visiem lidojumiem – gan lidojot uz Eiropas valstīm, gan lidojot no ārvalstīm uz Eiropu, gan no Eiropas lidojot uz ārvalstīm.

Ne Eiropas aviokompāniju gadījumā kompensācija pienākas lidojot Eiropā un no Eiropas lidojot uz ārvalstīm.

Svarīgi - kompensācija nepienākas, ja reiss kavējas vai tiek atcelts, piemēram, sliktu laika apstākļu dēļ. Jo tas ir kaut kas tāds, ko aviokompānija nevar ietekmēt.

Kā saņemt kompensāciju no aviokompānijas?

Kompensāciju neviens tāpat nepiedāvās – tā ir jāpieprasa pašam. Ja šķiet, ka šādas juridiskās lietas ir par sarežģītu un nav paša spēkiem paveicamas, var izmantot kompānijas “Refundor” pakalpojumus. Ar “Refundor” var sazināties elektroniski no jebkuras vietas un ļaut kompānijas speciālistiem noskaidrot situāciju. Ja kompensācija nepienākas – par pakalpojumu nekas nebūs jāmaksā, ja pienākas – “Refundor” ieturēs 25% no summas.