Kā tikt galā ar sezonālo depresiju tumšajā laikā?

Sezonālā depresija, rudens, Photo by Pexels

Tumšajā gada sezonā mainās temperatūra, samazinās gaismas daudzums, lapas nobirst, sākas skola, vasaras atvaļinājumi beigušies un darba skrējiens uzņem apgriezienus, cilvēku uz ielām kļūst mazāk, ik dienas mēs ģērbjamies arvien biezāk, palielinās rēķini par apkuri un elektrību… Rudens un ziemas sezona daudziem nāk ar trauksmi, skumjām un diskomfortu, kas beigu beigās liek mums justies satrauktiem, nomāktiem vai pat izjust depresijas pazīmes.

Ja tavu pašsajūtu un emocionālo stāvokli ietekmē gadalaiku maiņa, tev noderēs daži padomi, kā ar to tikt galā.

1. Pārliecinies, ka Tavas pamatvajadzības ir apmierinātas. Miegs, pareizs un sabalansēts uzturs, pietiekama fiziskā aktivitāte, ūdens uzņemšana, kas svarīga smadzeņu veselībai – tās visas ir pamata vajadzības, kuru trūkums var kaitēt veselībai, kā arī radīt papildu stresu.

2. Atrodi kādu lietu, kas Tavā dzīvē ir palikusi nemainīga un vairāk koncentrējies uz to. Piemēram, tas var būt ikrīta dušas rituāls vai vakara pastaiga – kaut kas, kas Tev sagādā ierasto mieru un stabilitāti.

3. Uzturi kontaktus ar cilvēkiem! Aukstajā gada sezonā cilvēki mazāk dodas laukā, retāk brauc ciemos, vairāk laika pavada vieni. Šī izolēšanās veicina depresijas un trauksmes sajūtu. Atrodi iespēju biežāk sazināties ar cilvēkiem, kuru sabiedrībā Tu jūties vislabāk.

4. Pajautā sev – kas šodien Tev liek justies labi? Tu ne vienmēr vari ietekmēt notiekošo, bet tu vari izdarīt izvēli parūpēties par sevi. Iespējams, Tev nepieicešams papildu atbalsts no ģimenes vai draugiem? Varbūt tev noderētu vairāk atpūtas? Varbūt lieliska pēdu masāža? Atrodi atbildes un rīkojies!

5. Neuzņemies vairāk nekā spēj paveikt! Jā, tas ir grūti, īpaši, ja tev ir augsti mērķi un augstas prasības pret sevi. Taču patiesībā līdzīgas depresīvas izmaiņas pa laikam skar arī daudzus apkārtējos, tādēļ visticamāk, cilvēki tevi sapratīs. Ja tu centies izdarīt vairāk nekā spēj, tas ievērojami var paaugstināt trauksmes līmeni.

6. Sagatavojies un ieplāno tuvākos mēnešus. Daudzi cilvēki patiešām cieš no sezonālajiem afektīvajiem traucējumiem, kas visizplatītākie ir tieši gada tumšajā sezonā. Ja zini, ka tevi šis skar, vari laikus sev atvieglot dzīvi. Piemēram:

  • Jau vasaras un rudens periodā sagatavo dažādus dārzeņus un sasaldēt, lai brīdī, kad jutīsies izsmelts un nebūs ne vēlēšanās ne motivācijas gatavot, Tu varētu par sevi parūpēties.
  • Pievērs lielāku uzmanību vitamīnu uzņemšanai tumšajā sezonā, lai saglabātu enerģiju un nepieciešamās uzturvielas. Kādus vitamīnus jālieto rudenī un ziemā, jau esam rakstījuši iepriekš.
  • Ieplāno, kādas fiziskas aktivitātes tu varēsi veikt tumšajā gada sezonā. Varbūt tā ir vingrošana mājās? Varbūt skriešana kopā ar draugiem vai sporta kluba apmeklējums? Fiziskie treniņi ievērojami palīdzēs uzlabot pašsajūtu.

7. Ienes krāsas savās mājās! Tas varbūt izklausās savādi, bet krāsām patiešām ir liela ietekme uz mūsu emocionālo labsajūtu. Gaišas un priecīgas krāsas interjerā dos papildu enerģiju un uzlabos garastāvokli.

8. Elpo! Jā, pavisam nopietni! Kad mūs pārņem emocijas, mums ir tendence saspringt un tas rada vēl lielāku stresu. Ja pamani, kas sāc kļūt satraukts vai nomākts, mēģini dziļi ieelpot un izelpot vairākas reizes.

9. Centies saskatīt nākotni. Tas var likties sarežģīti, tomēr atceries, ka gadalaiki nāk un iet. Ne patīkamais, ne nepatīkamais nav mūžīgs un arī šī tumšā, pelēkā sezona pāries. Drīz būs atkal pavasaris un tad atgriezīsimies vasarā. Tu vari jau šodien salikt plānu – kāds Tu vēlies būt šajā mirklī, kad ziema būs cauri? Kas Tevī būs mainījies? Iespējams, Tu būsi apguvis papildu zināšanas, varbūt uzlabojis fizisko formu, iespējams, ka tev būs lielāka alga, varbūt Tu būsi izremontējis mājokli vai leposies ar jaunu, pašas tamborētu pavasara jaciņu… Kad plāns ir gatavs – sāc to realizēt! Tev priekšā ir tikai daži mēneši, tādēļ neatliec! Tie paies ātri! Sagatavojies tam skaistajam brīdim, kad atgriezīsies pavasaris, lai Tu tajā vari ieiet jau bagātāks un laimīgāks nekā šodien.

10. Meklē palīdzību! Ja jūti, ka pats netiec galā, noteikti nekautrējies meklēt palīdzību. Ja tā patiešām ir depresija, vislabāk pakonsultēties ar speciālistiem