Kādas ir atbilstošas mēbeles bērniem?

Daudzfunkcionālas koka mēbeles ne tikai harmoniski iederēsies interjerā, bet arī attīstīs bērnā radošumu un patstāvību. Kāpslītis, kas var transformēties arī par galdiņu un krēsliņu, būs lielisks ieguldījums bērna attīstībā.  Kāpslītis - palīgrīks mazajiem palīgiem!

Iesaistīt bērnu ikdienas darbos drošā veidā

Marija Montessori ir teikusi “Pirmsskolas izglītības mērķis ir aktivizēt bērna dabisko vēlmi mācīties.” Tikai ļaujot bērnam dabiski sekot savam instinktam apgūt jaunas prasmes, vecāki var rosināt bērnā vēlmi mācīties un darīt.

Bērna pirmie dzīves gadi liek pamatus bērna turpmākai dzīvei un pašapziņai. Mūsdienu straujajā dienas ritmā nereti nav laika gaidīt, kamēr bērns apgūs kurpes uzvilkšanu vai pogu aizpogāšanu, tāpēc strauji paķeram kurpi, norūcam, ka tā jau visa diena var paiet un aši uzvelkam kurpi bērnam kājās viņa vietā. It kā nenozīmīga darbība, bet iededzina bērna pašapziņā “es nevaru” zīmi. Lai no tā izvairītos, uz bērnu ir jāpaskatās caur citu prizmu – nevis kā uz mazulīti, kurš neko nevar izdarīt pats, bet kā uz mazu cilvēciņu, personību, kurš vēlas darīt visu pats, bet vienkārši vēl nav visu apguvis! Bērniem ir apbrīnojama pacietība mācīties un atkārtot darbību, līdz izdodas to paveikt, ja vien vecāki ļauj to apgūt. Ļaut bērnam darīt pašam un mācīties no savām kļūdām ir Montessori pedagoģijas pamatprincips.

Kas ir Montessori pedagoģija? Montessori pedagoģija ir izglītības metode, kuru Izstrādāja Itāļu fizikas un  izglītības speciāliste Marija Montessori pamatojoties uz saviem veiktajiem pētījumiem par bērniem un viņu vajadzībām. Šo izglītības metodi raksturo tādas īpašības kā neatkarība, brīvība iespēju robežās, un atbalsts bērna dabiskajai psiholoģiskajai, fiziskajai un sociālajai attīstībai.

Kā viens no Montessori pedagoģijas stūrakmeņiem ir bērnam sagatavota vide. Bērnam jāsniedz iespēja atbilstoši savam vecumam parūpēties par sevi pašam, kā piemēram, apģērbties un nomazgāt rokas. Ideālā gadījumā pēc Montessori principiem iekārtota vide būs bērnam aizsniedzamā augstumā (zemi rotaļlietu plaukti, zems skapis un izlietne). Ja nav iespējams vidi nolaist līdz bērna augstumam, tad bērns ir jāpaceļ līdz šai videi! Spilgts piemērs ir virtuves virsmas – tiklīdz mamma virtuvē gatavo ēst, tā bērns ir klāt un prasās opā, jo vēlas redzēt un piedalīties. Un šajā brīdī mammu ikdiena virtuvē kļūst par ēst gatavošanu ar vienu roku, kamēr bērns tiek turēts otrā rokā. Šādas situācijas ir gan bīstamas, gan ļoti nogurdinošas jaunajai māmiņai.

Lai atvieglotu vecāku ikdienu un atbrīvotu rokas, talkā nāk kāpslītis – galdiņš, kas nodrošina bērnam iespēju droši aizsniegt virtuves virsmas un izlietni. Kāpslīša unikālais dizains sniedz iespēju to ērti un viegli pārveidot par galdiņu un krēsliņu maltīšu baudīšanai vai spēļu spēlēšanai. Kāpslītis izstrādāts balstoties uz Montessori pedagoģijas pamatprincipu attīstīt bērnā patstāvību un iesaistīšanos ikdienas darbos. Daudzfunkcionālais kāpslītis neaizņem daudz vietas telpā, kā arī apvienos divas bērnam nepieciešamās mēbeles vienā.

Kāpslītis ne vien atvieglo mammu ikdienu, bet arī veicina bērna patstāvību un spēju parūpēties par sevi. Pirms maltītes bērnam nebūs jāprasa, lai mamma paceļ līdz izlietnei rokas nomazgāt, bet bērns pats spēs piestumt kāpslīti pie izlietnes, iekāpt tajā un nomazgāt rokas. Iespējams daudzos vecākos radīsies bailes un šaubas par sniegto bērna brīvību, jo virtuve nenoliedzami saistās arī ar tādiem bīstamiem priekšmetiem kā nazis. Iepriekš jau minēts – bērns ir mazs cilvēks, kurš apgūst visas iemaņas, tai skaitā iemaņas rīkoties ar asiem priekšmetiem. Vecākiem ir jāpalīdz bērnam saprast, ka asi priekšmeti ir bīstami un kā ar tiem rīkoties, jo tad jebkura vide bērnam kļūst daudz drošāka. Tā vietā, lai veltītu enerģiju slēpt asos priekšmetus, Montessori pieeja mudina vecākus veltīt enerģiju izglītot bērnus lietot šos priekšmetus droši.

Iesaistot bērnus ikdienas darbos šodien, mēs varam sagaidīt, ka bērni pieaugot paši labprātāk iesaistīsies ģimenes dzīvē, kā arī izaugs ar augstāku pašapziņu – jā, es varu pats to izdarīt, es to protu, man izdodas!  

Katram bērnam sava ette