Ko nozīmē auto piekabes āķis, sakabes ierīce vai tautā sauktais farkops?

Dzīvē bieži ir situācijas, kad ir jāpārved apjomīgas lietas: laiva, motocikls, rudens labumi no dārza, mēbeles pārceļoties, utt. Lai to izdarītu, ir jāatrod pārvadātājs, uz noteiktu laiku jāpasūta automašīna, jātērē daudz enerģijas, laika un, protams, arī finanses. Bet to var izdarīt arī daudz vienkāršāk! Ja Jums ir savs auto un piekabe, iegādājieties savam auto piekabes āķi. Ja automašīnai ir piekabes āķis, Jūs varat pārvadāt gan piekabi, gan velosipēdu turētāju, kas stiprinās uz piekabes āķa.

Piekabes āķis  jeb farkop - kas tas ir?

Piekabes āķis ir īpašs mehānisms, kas nepieciešams dažādu piekabju pārvadāšanai. Šī ierīce vieglajai automašīnai nav standartā, taču ērtības labad cilvēki bieži izmanto šīs daļas uzstādīšanu, lai aizsargātu automašīnas aizmuguri trieciena laikā.

Attiecībā uz pašu vārdu nav ticamas informācijas par tā saknēm. Visticamāk, ka vārdam “farkop” ir vācu izcelsme, bet burtiskajam tulkojumam nav nekā kopīga ar šī vārda nozīmi. Par “farkop” iepriekš sauca zirgu pajūgu, kas paredzēts bagāžas pārvadāšanai. Ja iedziļināsimies, mēs varam pieņemt, ka vārds Fahrkopf ietver divus citus vācu vārdus - Fahren un Kopf, kas tulkojumā nozīmē attiecīgi "ride" un "head".

Galvenie piekabes āķu veidi

 Piekabes āķu tipus var dalīt pēc dažādiem veidiem. Piemēram, saskaņā ar stiprināšanas metodi, šī ierīce tiek dalīta fiksētā, horizontāli noņemamā un vertikāli noņemamā veidā.

Noņemamie piekabes āķi pēc izskata ir līdzīgi fiksētajiem āķiem, taču atšķirība slēpjas spējā noņemt ierīci. Horizontāli un vertikāli noņemamiem piekabes āķiem ir mehānisms ar ātri noņemamu āķa galu. Tas izņemas horizontāli un vertikāli. Šeit der atzīmēt, ka lielākajās Eiropas valstīs braucot ar automašīnu, kurai ir piekabes āķis un braukšanas brīdī netiek vilkta piekabe, piekabes āķa galam ir jābūt noņemtam. Dažreiz šie noņemamie piekabes āķi ir kā standarta aprīkojums dažām automašīnām.

Fiksētie piekabes āķi ir piestiprināti pie speciālām platformas plaksnēm (lielākoties busiem un dažiem džipiem) mašīnas aizmugurē vai arī piestiprināti ar divām vai četrām skrūvēm. Arī šos fiksētos piekabes āķus var noņemt, taču tas nebūs viegli. Šāda veida ierīces ir vajadzīgas ļoti lielu un smagu kravu pārvadāšanai. Turklāt šādu piekabes āķi ne vienmēr var piestiprināt pie automašīnas, jo automašīnai jābūt īpašai rāmja struktūrai.

 

Mēs, uzņēmums ML-SERVISS nodarbojamies ar piekabes āķu tirdzniecību un to montāžu jau kopš 1997.gada. Mēs esam oficiālie pārstāvji Polijas piekabes āķu ražotājrūpnīcai AUTO-HAK, kas āķus ražo no 1979.gada. Mūsu piedāvātie āķi ir sertificēti, kas ir viens no svarīgākajiem nosacījumiem mūsdienās. Process, lai iegūtu piekabes āķim sertifikātu, ir ļoti sarežģīts. Katrai auto markai un modelim āķis tiek sertificēts individuāli, speciāli pārbaudīts pie dažādām slodzēm. Mūsu piedāvātos piekabes āķus sertificē Polijas sertifikācijas instancē, kas darbojas saskaņā ar Eiropas padomes regulām.

Latvijā auto sakabes ierīces tiek pārbaudītas un regulētas, pamatojoties uz likumu: “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem”, kas ir spēkā no 01.03.2018.g. MK noteikumi Nr.295.

6.1.6. Mehāniskais savienojums un vilkšanas ierīce

A1. Transportlīdzekļa sakabes ierīcei jābūt sertificētai un marķētai atbilstoši transportlīdzekļu sertifikācijas noteikumiem (6.1.6.1.att.). Ja transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts līdz 2000. gada 31. decembrim, sakabes ierīce var būt sertificēta un marķēta atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām, kas piemēroti, veicot transportlīdzekļa izgatavošanu (sertificēšanu). Līdzās sastāvdaļas marķējumam jābūt norādītai tās klasei un parametriem (atkarībā no ierīces – D, Dc, S, U, V). Velkošā un velkamā transportlīdzekļa sakabes ierīcēm jābūt savietojamām.

A2. Aizliegts izmantot pašizgatavotas sakabes ierīces, mainīt sakabes ierīces konstrukciju vai uzstādīt sakabes ierīci mehāniskajam transportlīdzeklim, kuru izgatavotājs nav paredzējis piekabes (puspiekabes) vilkšanai. Sakabes ierīces parametriem jāatbilst piekabes (puspiekabes), kam tā uzstādīta, pilnajai masai.

Skrūvjsavienojumiem jābūt atbilstoši nospriegotiem. Kniedētajiem savienojumiem jābūt bez bojājumiem. Sakabes ierīces vai jūgstieņa stiprinājumā nav pieļaujamas palielinātas brīvkustības. Sakabes ierīces vai jūgstieņa stiprinājuma vietām pie rāmja vai virsbūves nedrīkst būt stiprību ietekmējoši korozijas bojājumi. Rāmja šķērssijai, pie kuras stiprinās sakabes ierīce, nedrīkst būt remontmetinājumu.

Sakabes ierīcei un jūgstienim nedrīkst būt lūzumi, plaisas, deformācijas, ievērojami korozijas bojājumi un remontmetinājumi, izņemot gadījumus, ja jūgstieņa izgatavotājs remontmetinājumus paredzējis. Pieļaujama O1 un O2 kategorijas transportlīdzekļa jūgstieņa pastiprināšana (izmantojot papildu elementus un nemainot oriģinālo konstrukciju) un remontmetinājumi, ievērojot rāmim un nesošajiem elementiem noteiktās prasības.

Sakabes ierīces fiksēšanas mehānismam jābūt darba kārtībā.


Ņemot vērā mūsu pieredzi, mēs labprāt atbildēsim uz Jūsu jautājumiem par piekabes āķiem.

Esiet laipni gaidīti mūsu autoaksesuāru centrā pēc adreses:

Mazjumpravas iela 66, Rīga, Latvija, LV-1063
Tālrunis: +371 66116670 un  +371 29212095
E-pasts: info@mlserviss.lv

un otrajā mūsu veikalā pēc adreses :

Brīvības gatve 422, Rīga, Latvija, LV-1024
Tālrunis: +371 29522111

E-pasts: brivibas@mlserviss.lv

Vairāk par mums: http://www.farkop.lv