Ko saka brīdinājuma zīmes auto panelī

Trodo.lv Brīdinājuma zīmes auto panelī

Pētījums liecina, ka lielākā daļa autovadītāju nesaprot, ko nozīmē dažādie brīdinājuma simboli auto panelī. Auto rezerves daļu internetveikala Trodo.lv eksperti skaidro, kā noorientēties dažādajos brīdinājuma signālos un sniedz padomu, kā rīkoties, kādam no tiem iedegoties.

Modernas automašīnas panelī var iedegties turpat 70 dažādas brīdinājuma lampiņas, kas signalizē par bojājumiem un kļūdām, informē par nepieciešamību mainīt rezerves daļu vai ziņo par parametriem, kas var ietekmēt braukšanas drošību. Attīstoties tehnoloģijām, brīdinājuma lampiņu skaits kļūst tikai lielāks un to simboli ne vienmēr šķiet saprotami. Taču ir pamata principi, kas palīdzēs noorientēties – pirmais – simbola krāsa.

Brīdinājuma signāli auto paneli iedalāmi trijās lielās grupās, katrai sava krāsa:

1. Bīstams sistēmas bojājums. Sarkana krāsa.

Tas nozīmē, ka ir liels apdraudējums veselībai un drošībai, tālāka pārvietošanās ir bīstama. Nekavējoties jāstājas ceļa malā, lai problēmu novērstu vai meklētu risinājumu, kā transportlīdzekli nogādāt servisā.

2. Ir bojājums, taču kustību vēl drīkst turpināt. Oranža krāsa.

    Parasti šie simboli ziņo par kādas noteiktas rezerves daļas vai vadības bloka elementa nolietojumu vai tehnisku bojājumu, kā dēļ auto īpašniekam drīzumā jāieplāno servisa apmeklējums. Iedegoties oranžai lampiņai, vēl kādu brīdi ar auto var braukt, tomēr servisa apmeklējumu pārlieku atlicināt nevajadzētu, jo var gadīties, ka oranžās lampiņas vietā iedegsies sarkanā un tad remonts var izmaksāt krietni dārgāk.

    3. Informatīvs paziņojums. Balta, zaļa un citas krāsas.

      Parasti šie signāli ziņo par izvēlēto braukšanas režīmu un vērš uzmanību uz apstākļiem, kas tiešā veidā nav saistīti ar satiksmes drošību, taču par tādiem var kļūt. Dažādiem informatīvajiem signāliem mēdz būt atšķirīgas krāsas, piemēram, tālo uguņu lampiņa ir tumši zila, pagriezienu rādītāja bultiņas – zaļas, bet kruīza kontroles signāls – balts.

      Trodo.lv pievērš uzmanību deviņiem simboliem, kas var iedegties auto panelī:

      Dzesēšanas sistēmas problēmas

      Automašīnas instrumentu panelī iedegoties sarkanajam simbolam ar termometru, nekavējoties jānobrauc malā un jānoslāpē dzinējs - signāla ignorēšana ātri var beigties ar neatgriezenisku dzinēja pārkaršanu.

      Nekādā gadījumā nedrīkst pārkarsušam un pat ne uzsilušam motoram uzreiz vērt vaļā dzesēšanas uzpildes trauka vāciņu. Dzesēšanas sistēma darbojas zem spiediena un to atverot, dzesēšanas šķidrums, kurš tobrīd jau būs sakarsis virs 100 grādiem, ar tvaiku un šķidrumu izšļāksies ārā, garantējot arī apdegumus. Pareizākais risinājums ir izsaukt auto evakuatoru. Turpināt braukšanu ar iedegtu lampiņu nedrīkst.

      Zems eļļas līmenis

      Iedegoties sarkanajam eļļas spiediena signālam nekavējoties jānobrauc malā, jānoslāpē dzinējs un jāpārbauda motora eļļas līmenis. Ja tas ir zem normas – eļļa jāpielej, pēc kā lampiņai instrumentu panelī vajadzētu nodzist. Ja eļļas līmenis ir normāls, bet lampiņa deg, iespējamais problēmas cēlonis varētu būt nolietoti dzinēja gultņi, kas rada eļļas noplūdi. Šādā gadījumā turpināt ceļu ar automašīnu nav droši un jāmeklē palīdzība nokļūšanai servisā. Var gan arī gadīties, ka ir kāds defekts auto elektronikā, kas raida kļūdainu signālu un remonts nebūs nedz sarežģīts, nedz dārgs.

      Ģeneratora vai akumulatora problēma

      Katrā automašīnā ir uzlādējams 12 voltu akumulators, kas nodrošina visu elektrosistēmu darbu: dzinēja vadības datoru, aizdedzes sistēmu, lukturus un citas. Iedegoties sarkanai lampiņai ar akumulatora simbolu, jānobrauc ceļa malā un jāpārbauda, vai nav atvienojies akumulatora savienojums ar klemmēm. Ja ar savienojumu viss ir kārtībā, iespējams, problēma ir ģeneratorā, kas vairs nenodrošina akumulatora uzlādi. Izplatītākais šādas kļūdas cēlonis ir bojāta ģeneratora siksna, taču var arī gadīties, ka ģeneratoram nepieciešams nopietnāks remonts vai pilnīga nomaiņa. Protams, problēma varētu būt arī pašā akumulatorā.

      Iedegoties akumulatora simbolam, aizvien drīkst braukt, taču jārēķinās, ka tiklīdz akumulators būs izlādējies, mašīna apstāsies.

      Zems riepu spiediens

      Iedegoties dzeltenam pakava formas signālam ar izsaukuma zīmi centrā, automašīnas riepu spiediena kontroles sistēma brīdina par pārāk zemu spiedienu riepās. Tas, būtiski samazina riepas veiktspēju, palielina hidroplanēšanas iespēju un palielina degvielas patēriņu. Papildus tam – zems spiediens palielina arī riepu nodilumu un riepu bojājumu risku.

      Iedegoties signālam, pirmkārt jādodas uz tuvāko vietu, kur riepu spiedienu jāpārbauda.

      Stūres sistēmas bojājums

      Oranžs vai sarkans simbols ar stūres ratu un uzsaukuma zīmi tam līdzās visbiezāk liecina par problēmām ar stūres pastiprinātāju. Hidrauliskās stūres pastiprinātāja sistēmas gadījumā visbiežāk indikators iedegas, ja ir pārāk zems stūres pastiprinātāja šķidruma līmenis. To papildinot līdz normālam, signālam vajadzētu nodzist. Taču jārēķinās, ka sistēmā ir noplūde, tādēļ tuvākajā laikā jāieplāno brauciens uz servisu.

      Ja pastiprinātāja šķidruma līmenis ir normāls, bet signāls aizvien deg, visticamāk ir nopietnāks bojājums un jāmeklē meistara palīdzība. Šādā gadījumā aizvien ir iespējams vadīt mašīnu, taču jārēķinās, ka stūre būs ļoti smaga un tās pagriešana prasīs pamatīgu piepūli, tāpēc jābrauc īpaši uzmanīgi.

      Bremžu kluču simbols

      Dzeltens aplis, kuram līdzās abām malām ir raustīta līnija, ir bremžu kluču simbols, kas atrodams automašīnās ar bremžu uzliku sensoru. Signāls iedegas brīdī, kad tiek fiksēts būtisks bremžu kluču nodilums. Ar šādu auto aizvien kādu brīdi var braukt, taču iespējami drīz jāmeklē jauns bremžu kluču komplekts. Remontu pārāk ilgi atliekot, jārēķinās, ka nolietotie bremžu kluči sāk bijāt arī bremžu disku un būtiski pasliktinās auto vadāmība un drošība.

      Dzinēja problēmas vai apdraudējumi

      Dzinēja simbola iedegšanās var notikt vienlaikus ar jūtamām izmaiņām dzinēja darbībā – pēkšņu jaudas kritumu, dzinēja “raustīšanos” un citām. Lampiņai iedegoties, vispirms jānobrauc malā un uz pāris minūtēm auto jānoslāpē. Iespējams, dzinēju no jauna iedarbinot, brīdinājuma signāls pazudīs. Ja tas nenotiek, jācenšas mierīgi braucot turpināt ceļu līdz servisam, izvairoties no straujas paātrināšanās un lieliem dzinēja apgriezieniem. Ja dzinēja skaņa un vibrācija rada bažas, labāk meklēt evakuatoru.

      Visbiežāk indikators iedegas kāda sīka elektronikas sensora bojājuma dēļ, taču nevar izslēgt arī nopietnāku bojājumu iespējamību.

      Jāmaina dzinēja gaisa filtrs

      Netīrā gaisa filtra brīdinājuma signāls auto panelī iedegas brīdī, kad būtiski samazinājusies gaisa plūsma uz dzinēju, kas ietekmē automašīnas veiktspēju. Šādā gadījumā vēl brīdi ar mašīnu drīkst braukt, taču vienlaikus jāgādā arī jauns gaisa filtrs. Signāla ignorēšana var beigties ar nopietnu un dārgu dzinēja remontu.

      Problēmas ar dīzeļdegvielas daļiņu filtru

      Dīzeļdegvielas daļiņu filtrs, kas samazina sodrēju emisijas, nenovēršami aizsērē un brīdī, kad savākto kvēpu apjoms ir pārāk liels, auto panelī iedegas oranžs brīdinājuma signāls stilizēta izpūtēja kolektora izskatā.

      Signālam iedegoties, pirmā pareizā rīcība ir izbraukt uz šosejas, kur iespējams strauji paātrināties, tādējādi “izdedzinot” un “izpūšot” uzkrātos sodrējus. To, ka paņēmiens nostrādā varēs labi redzēt atpakaļskata spogulī, manot pamatīgu izplūdes gāzu mākoni. Šāda metode labi palīdz, īpaši, ja auto pamatā brauc pilsētā. Taču ikvienam dīzeļa auto īpašniekam jārēķinās, ka, laiku pa laikam dīzeļdegvielas daļiņu filtrs ir jāmaina.