Kura ir depresīvākā diena gadā?

Photo by Matthew Henry on Unsplash

Viena diena gadā tiek saukta par t.s. "Blue Monday" jeb emocionāli nelabvēlīgāko dienu gadā. Parasti tā ir janvāra trešā pirmdiena. Šogad tas ir 20. janvāris, un katru gadu šo datumu aprēķina pēc īpašas formulas, ņemot vērā: 

  • laikapstākļus
  • laiku, kas pagājis kopš Ziemassvētkiem
  • laiku, kas pagājis kopš Jaunā gada apņemšanās 
  • ekonomisko situāciju pasaulē
  • motivācijas līmeni

Šī, protams, ir kritizēta ideja, jo tā ir radīta mārketinga nolūkos, tādēļ pseidozinātniska, taču zināms pamatojums šai idejai ir. Janvāris ir mēnesis, kurā visi svētki ir beigušies un līdz nākamajiem jāgaida kāds laiciņš. Daži Ziemassvētku tēriņu dēļ, iespējams, nonākuši pie pamatīga cauruma budžetā. Ja 31. decembra naktī vēl šķita, ka šogad nu gan saņemšos, tad ap šo laiku jau apsīkusi visa motivācija apmeklēt treniņu zāli trīsreiz nedēļā, apgūt jaunu valodu vai kādus kursus, lasīt vairāk grāmatas. Turklāt Latvijas klimatiskajos apstākļos ap šo brīdi ziemas tumsa un aukstais laiks jau arī darījis savu psihoemocionālajam stāvoklim. 

Kā cīnīties ar iestājušos apnikumu un nogurumu? 

Psihologi un citi ārsti iesaka dažus vienkāršus paņēmienus, kā ikdienā sevi turpināt motivēt nepadoties un cīnīties ar nogurumu, arī gada depresīvākajā dienā: 

  1. Pajautā sev, cik sen tu dzēri ūdeni. Padzeries! 
  2. Pajautā sev, kad tu pēdējo reizi normāli ēdi. Nevis sviestmaizi, bet normālu, olbaltumvielām bagātu maltīti. Ja nesen, uzkod riekstus vai biezpienu – tie sniedz tūlītēju enerģiju!
  3. Izkusties! Nekustība un ilgstoša atrašanās vienā pozā ir taisnais ceļš uz depresiju, nevis enerģijas rezervēm. Enerģiju un motivāciju rada tieši kustēšanās. 
  4. Ēd augļus! Tie atgādinās par tuvojošos pavasari. 
  5. Neaizmirsti sevi paslavēt – tā vietā, lai gaidītu citu atzinību, esi pirmais, kas pamana savus sasniegumus. Pat šķietami mazākos!
  6. Ja dzīve šķiet bezjēdzīga, izdari kaut ko, kam redzi tūlītēju rezultātu: uzraksti vēstuli kādam, uztaisi sev foršu mūzikas pleilisti, iztīriet istabu. Katrs sīkums var būt svarīgs. 
  7. Nepieņem lēmumus neizgulējies. Atliec jebkurus svarīgus lēmumus līdz brīdim, kad būsi izgulējies vismaz 8 stundas. Vēlams, jau šonakt, ja neatceries, kad pēdējo reizi būtu gulējis ilgāk par 6 stundām.
  8. Saki citiem patīkamas lietas – atrodi kādu savā tuvumā vai tiešsaistē, izsaki komplimentu, tikai patiesu! Šis paņēmiens tiešām uzlabo pašsajūtu arī pašam. 
  9. Apskaušanās palīdz nomierināties. Bērni, kurus neapskauj, izaug trauksmaini. Savukārt pieaugušie, kuri nav apskauti, ātrāk nogurst un biežāk slimo. Palūdz draugu, tuvinieku apskaut sevi, vai apskauj kaķi vai suni! Un vismaz uz brīdi kļūs priecīgāk. 
  10. Ja pēdējā laikā esi izsmēlis savus spēkus fiziski vai emocionāli – strīds ar tuvinieku, pamatīgs projekts darbā, pārslodze treniņā – kompensē to ar mieru. Apgulies un atslābinies, un tikai pēc tam ķeries pie nākamajiem lielajiem darbiem!