Kuri medicīnas pakalpojumi turpmāk tiks sniegti? Un kuri – tiks ierobežoti?

Lai pasargātu pacientus un mediķus no iespējamas inficēšanās ar COVID-19, ņemot vērā epidemioloģisko situāciju valstī, līdz ārkārtējās situācijas beigām būs daļēji ierobežoti veselības aprūpes pakalpojumi gan valsts, gan privātajās ārstniecības iestādēs. Šāds lēmums apstiprināts 25. martā ar veselības ministres rīkojumu. 

Veselības Ministrija uzsver, ka arī turpmāk tiks nodrošināta neatliekamā medicīniskā un akūtā palīdzība, tai skaitā nepieciešamie izmeklējumi un konsultācijas. Tas nozīmē, ka netiek ierobežotas pacienta iespējas saņemt palīdzību, piemēram, pēkšņu sāpju gadījumā. Arī ģimenes ārsta prakses turpina darbu. Tāpat netiks atceltas onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte. Nepieciešamo palīdzību saņems arī grūtnieces, “zaļā koridora” pacienti, HIV/AIDS un tuberkulozes un citi pacienti. Iespēju robežās konsultācijas tiks sniegtas attālināti. 

No 27. marta TIKS sniegti šādi pakalpojumi:

  • ģimenes ārsta konsultācijas un palīdzība;
  • neatliekamā medicīniskā un akūtā palīdzība (arī izmeklējumi un konsultācijas)
  • vakcinācija;
  • veselības aprūpes pakalpojumi grūtniecēm;
  • “Zaļā koridora” pacientiem;
  • onkoloģiskajiem pacientiem;
  • HIV/AIDS pacientiem;
  • tuberkulozes pacientiem;
  • psihiatriska profila pacientiem;
  • traumu seku pacientiem;
  • veselības aprūpes pakalpojumi mājās;
  • pakalpojumi, lai nodrošinātu terapijas nepārtrauktību - ķīmijterapija, bioloģiskie medikamenti, orgānu aizstājējterapija, staru terapija, dienas stacionāra pakalpojumi hematoloģijā, metadona aizvietojošā terapija, kā arī palīdzība pacientiem, kuriem jāturpina vai jāpabeidz stacionāri neatliekamā kārtā uzsākta ārstēšana;
  • speciālistu konsultācijas pacientiem ar hroniskām saslimšanām (iespēju robežās attālināti);
  • onkoloģiskās, dzīvību glābjošas, kā arī tādas operācijas, kuru atcelšanas rezultātā var iestāties invaliditāte;
  • zobārstniecības pakalpojumi akūtos un neatliekamos gadījumos;
  • ambulatorie konsiliji (bez pacienta līdzdalības);
  • konsultācijas lipīgo ādas slimību un seksuāli transmisīvo slimību pacientiem;
  • akūtās un subakūtās rehabilitācijas pakalpojumi personām, kurām šī pakalpojumu atlikšana var radīt invalidizācijas risku un/vai darbaspēju zaudēšanu, tai skaitā bērniem, kuriem rehabilitācijas pakalpojumu atlikšana saistīta ar ievērojamu funkcionēšanas traucējumu pasliktināšanos.

Citi veselības aprūpes pakalpojumi, tai skaitā dienas stacionāru pakalpojumi, īslaicīgas ķirurģijas pakalpojumi un maksas pakalpojumi uz laiku netiks sniegti ne valsts, ne privātajās ārstniecības iestādēs. 

Katru nedēļu Veselības ministrija kopā ar citām atbildīgajām iestādēm vērtēs noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu ierobežojumus, ņemot vērā epidemioloģisko situāciju.

Katra ārstniecības iestāde individuāli sazināsies ar pacientu, lai informētu par atcelto vizīti pie ārsta vai atcelto pakalpojumu. Tas nenozīmēs, ka persona pazaudē savu vietu rindā, bet pakalpojums tiks sniegts vēlāk. Lūgums cilvēkiem būt saprotošiem. Tāpat līdz 14. aprīlim ārstniecības iestādes neveiks jaunu pacientu pierakstu plānveida pakalpojumu saņemšanai.

Veselības ministrija aicina pacientus kopā ar ģimenes ārstu vai ārstējošo ārstu izvērtēt, kurus veselības aprūpes pakalpojumus šobrīd var neveikt. Īpaši būtiski tas ir personām, kuras ir vecākas par 60 gadiem un personām ar novājinātu imunitāti, jo, saslimstot ar COVID-19, sekas var būt smagas.

Arī gadījumos, ja veselības stāvoklis saasinās, nepieciešams sazināties ar savu ģimenes vai ārstējošo ārstu, lai lemtu par turpmāko rīcību.

Konsultēties par savu veselība stāvokli un nepieciešamajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, ja nav pieejams savs ģimenes ārsts, var zvanot arī uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001, kurš darbojas visu diennakti.

Lai saņemtu precīzāku informāciju par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, aicinām sazināties ar Nacionālo veselības dienestu pa telefonu 80001234.

Savukārt gadījumos, ja ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes nesniedz minētos pakalpojumus, jāvēršas ar sūdzību Veselības inspekcijā. Sūdzības var iesniegt elektroniski sūtot e-pasta vēstuli vi@vi.gov.lv vai sazinoties pa tālruņa numuru: 67507993.