TOP 5 sieviešu ieviestās inovācijas auto industrijā

Sieviete pie stūres (Image by Jill Wellington from Pixabay)

Auto industrija parasti asociējas ar vīriešu stingrajām rokām un tehniskajiem prātiem, bet patiesībā par lielu daļu auto industrijā ieviestajām inovācijām paldies ir jāsaka tieši daiļā dzimuma pārstāvēm. Šīs sievietes inženieres, izgudrotājas un zinātnieces ir radījušas lietas, ko tagad izmantojam katru dienu, nemaz nezinot, kā tās tapušas un kurš tās radījis. Lūk, izcilākie dāmu sasniegumi un izgudrojumi auto nozarē.

Pagrieziena rādītāji un apstāšanās signāls

Pagrieziena rādītājus un apstāšanās gaismas radīja Florence Lorensa (Florence Lawrence) 1886.gadā un tie bija parasti karogi abās mašīnas pusēs, ko viņa varēja attālināti pacelt, signalizējot par savu nākošo manevru. Šī inovācija būtiski uzlaboja gan satiksmi, gan braucēju drošību, tāpēc nav brīnums, ka to vēlāk ieviesa kā standartu visās automašīnās. Viņas nopelns ir arī apstāšanās signāls, kas tajā laikā bija vienkāršs uzraksts “Stop”, ko pacēla pa atvērtu vadītāja logu.

Vējstikla slotiņas

Vējstikla tīrītāji jeb vējstikla slotiņas radās 1905.gadā, pateicoties Mērijai Andersonei (Mary Anderson). Viņa radīja pirmos manuāli vadāmus vējstikla tīrītājus, bet 1917.gadā ideju uzlaboja cita dāma - Šarlote Bridgvuda (Charlotte Bridgwood), kura padarīja sistēmu automātisku. Protams, tagad automašīna bez vējstikla slotiņām nav iedomājama, bet 20.gs. sākumā tas bija patiesi unikāls jaunatklājums auto industrijā.

Salona apsilde

Sievietēm patīk siltums un komforts, tāpēc nav brīnums, ka par šo inovāciju jāpateicas tieši dāmai. To radīja Margareta A. Vilkoksa (Margaret A. Wilcox), kura izdomāja, ka ir iespējams novirzīt auto dzinēja silto gaisu atpakaļ salonā, kas ļautu sasildīt priekšā sēdošo kājas. Protams, tajā laikā temperatūru nevarēja regulēt vai kontrolēt, bet Vilkoksas patentētā apsildes ierīce un tehnoloģija lika pamatu mūsdienu zināmajai salona apsildei.

Wifi

GPS sākums meklējams 1941.gadā izstrādātā radio vadības sistēmā, kas bija paredzēta militāro alianšu torpēdām. Tās izgudrotāji bija komponists Džordžs Antheils (George Antheil) un Hedija Lamarra (Hedy Lamarr). ASV Jūras kara flote gan abu izgudrotāju veikumu izmantoja nedaudz vēlāk (1957.gadā), bet šī ir inovācija, bez kuras mūsdienās tik bieži izmantotais un par sevi pašsaprotamais Wifi un Bluetooth nebūtu mums pieejams.

GPS

Gledisa Vesta (Dr. Gladys West) – tā sauc sievieti, kura 1950.gadā radīja tehnoloģiju, kas mūsdienās mums ļauj baudīt GPS un navigācijas priekšrocības. Viņa strādāja pie Zemes formas matemātiskās modelēšanas, kas deva iespēju izstrādāt mehānismu ar satelīta palīdzību noteikt ģeogrāfisko atrašanās vietu.

Šīs nebūt nav vienīgās dāmas, kuras palīdzējušas attīstīties auto industrijai. Arī mūsdienās auto industrijā strādā sievietes, kuru zinātniskā pieeja, analītiskā domāšana un spējas ļauj uzlabot spēkratu nozari, piemēram:

  • Agneta Dalgrēna (Agneta Dahlgren) – dizainere, kura radīja Renault KADJAR, jaunās Renault MEGANE, Renault SCENIC un elektrisko auto (C segmentā) vizuālo tēlu. Viņa 2016.gadā šo sasniegumu dēļ ieguva neatkarīgas organizācijas “Women And Vehicles in Europe” (WAVE) titulu “Gada sieviete”, iedvesmojot jaunas sievietes kļūt par daļu no auto industrijas;
  •  Sarāna Diakite Kaba (Saran Diakité Kaba) - WAVE “Gada sievietes” titulu viņa ieguva 2017.gadā. Viņa ir “Groupe PSA” (Citroën un Peugeot ražotājs) eksperte, kura industrijā ieviesa uz lietotāja pieredzi (“user experience”) balstītu spēkratu izstrādi. Proti, viņa nodarbojās ar autovadītāju ieradumu analīzi – kā auto tiek lietots, kādi ir autovadītāju ieradumi, kādas ir ikdienā izmantotākās darbības, utt. – un tas ļauj izstrādāt autovadītājam vēl draudzīgākus un ērtākus auto modeļus;
  • Aņjē Pulbo (Agnès Poulbot) kopā ar kolēģi Žaku Barro (Jacques Barraud) 2018.gadā ieguva Eiropas Patentu biroja (European Patent Office) balvu “The European Inventor Award” kategorijā “Rūpniecība”, bet 2019.gadā ieguva arī “Women And Vehicles in Europe” asociācijas “Gada sievietes” balvu. Tā pienācās par darbu jaunu riepu protektoru tehnoloģijas izgudrošanā. Viņi radīja 3D riepas, kas ne tikai būtiski uzlabo riepu drošību un sniegumu to lietošanas laikā, bet arī ievērojami ļauj samazināt degvielas patēriņu un oglekļa dioksīda emisijas daudzumu, kas, kā zināms, ir ļoti būtiski turpmākajā auto industrijas nozares attīstībā.

Lasi arī šos rakstus: