Velo apkope pavasarī - 3 pamata soļi, lai velosipēds būtu gatavs sezonai

Image by Deniz Anttila from Pixabay

Domājams, jau daudzi ir pārliecinājušies, ka velosipēds ir drošākais pārvietošanās līdzeklis pandēmijas laikā, jo ne tikai ļauj izvairīties no kontakta ar apkārtējiem, bet arī uzlabo fizisko sagatavotību un veselību. Lai divritenis kalpotu ilgi, par to ir kārtīgi jārūpējas, īpaši pēc ziemas, kad tas vairākus mēnešus ir stāvējis pagrabā, garāžā vai šķūnītī pakļauts mitrumam, krājot putekļus un gaidot siltāku laiku. Kā sagatavot velo pēc ziemas guļas un kurām detaļām pievērst īpašu vērību? Jautājām sava aroda profesionāļiem no "Velo Bode" Ventspilī.

Sāc ar velosipēda ritošo daļu: zobratiem, ķēdes gredzeniem un ķēdi

Velosipēda ritošajā daļā ietilpst aizmugurējie zobrati (kasetes vai brīvrumbas), priekšējie zobrati, aizmugurējais pārslēdzējs un ķēde, un tie visi ir vitāli svarīgi. Apgriez riteni otrādi un pagriez pedāļus brīvgaitā. Ieklausies. Vai ķēde pārvietojas bez aizķeršanās? Vai nav dzirdamas kādas neparastas skaņas? Vai nav vizuālu bojājumu, kas varētu liecināt par ritošās daļas problēmām? Ja problēmas nenovēro, pietiks ar ritošās daļas iztīrīšanu un ieeļļošanu.

Riteņa zobratu un ķēdes tīrīšana

  1. Ar lupatu un speciālu velosipēdam paredzētu ķēdes tīrīšanas līdzekli pārbrauc pāri visai ķēdei un pēc tam pāris reizes pagriez pedāļus;
  2. Ekipējies ar vecu zobu birsti, vai arī speciālu šim nolūkam paredzētu birsti un tīrīšanas līdzekli, un kārtīgi no visām pusēm iztīri ķēdi;
  3. Pēc tam tādā pat veidā ar līdzekli un zobu birsti attīri arī zobratus.

Kad zobrati un ķēde ir attīrīta, var sākt ieeļļošanu. Specializētos velosipēdu veikalos ir iespējams iegādāties slapjās un sausās eļļas. Lieto tās atbilstoši speciālistu ieteikumiem un norādījumiem uz etiķetes. Jāņem vērā, ka lieka eļļa uz ķēdes nav ieteicama, tā pēc eļļošanas ar lupatu jānotīra.

Jāsaeļļo arī ātruma pārslēdzēji un visas troses.

Turpini ar velosipēda riepām

Pēc ilgākas velosipēda uzglabāšanas spiediens riepās krītas, tāpēc vispirms piepumpē tās līdz atbilstošajam spiediena līmenim (spiediens norādīts uz riepas) un atstāj uz 24 stundām riepas pastāvēt. Ja tas palicis nemainīgs, tās atliks vien pareizi notīrīt ar birsti un tīrīšanas līdzekli. Ja pēc šī laika spiediens riepās ir mazinājies, tad jāpārbauda kamera vai ventilis. Lai pārbaudītu kameru, tā jādemontē no riepas, jāpiepumpē un jāieliek ūdenī, lai redzētu bojājuma vietu kamerā. Pēc tam var pieņemt lēmumu kameru līmēt vai arī to nomainīt.

Pabeidz apkopi ar velosipēda rāmi

Visbeidzot pārej pāri visām riteņa daļām ar sausu lupatiņu. Atceries nospodrināt arī rāmi, stūri, sēdekli un bremžu troses.

Šādu apkopi vajadzētu veikt ne tikai pavasarī, bet pēc jebkura dubļaināka pārbrauciena, īpaši, ja dzirdi čīkstoņu vai pamani netīrumus uz velosipēda ritošās daļas. Jo vairāk par savu braucamrīku rūpēsies, jo ilgāk tas kalpos.

Savukārt, ja pamani kādus vizuālus bojājumus, dzirdi krakšķus vai citas dīvainas skaņas no sava rumaka, jūti, ka braucot pedāļi vai ķēde kaut kur nedaudz iestrēgt vai kā citādi piefiksē ko netipisku, noteikti aizved velosipēdu atrādīt speciālistam. Profesionālis veiks velosipēda diagnostiku un remontu, ja tāds būs nepieciešams. Protams, arī apkopi var uzticēt sava aroda profesionāļiem, jo tie to veiks ātrāk un kvalitatīvāk.

Ventspilnieki un tuvākās apkaimes velobraucēji ir laipni gaidīti "Velo Bodē", Saules ielā 25, kur iespējams ne tikai veikt velosipēda apkopi un remontu, bet arī iegādāties velosipēda rezerves daļas, jaunus, lietotus un mazlietotus velosipēdus, kā arī iznomāt velo. Uzņēmuma kontakti pieejami šeit.