Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Aronijas veselībai – ieguvumi un riski

Aronijas, Image by MrGajowy3 from Pixabay

Aronijas, Image by MrGajowy3 from Pixabay

Aronijas, zināmas arī kā melnie pīlādži, jau sen tiek izmantota tradicionālajā medicīnā, galvenokārt sirds un asinsvadu slimību ārstēšanai. Tomēr šīm ogām ir gana daudz kontrindikāciju. Dažiem cilvēkiem aronija veselībai dos ieguvumus, bet citiem riskus – saasinās hroniskās kaites. Tādēļ pirms šo ogu lietošanas uzturā, pārliecinies, vai tās ir Tev piemērotas.

Kas vērtīgs aronijās?

Aroniju ogas parādās agrā rudenī, tāss novāc septembrī un oktobrī. Tas ir dabīgs vitamīnu, minerālu, organisko skābju, pektīnu avots. Tieši pateicoties aroniju ogu bagātajam ķīmiskajam sastāvam, tām piemīt lieliskas ārstnieciskās īpašības.

Aronijas satur:

  • Diētiskās šķiedras, kas normalizē zarnu kustīgumu, izvada no ķermeņa toksīnus un radionuklīdus
  • A vitamīnu un beta-karotīnu - padara veselīgāku ādu, reproduktīvo sistēmu, uzlabo redzi
  • C vitamīns nostiprina imūnsistēmu, palielina asinsvadu izturību, novērš priekšlaicīgu novecošanos
  • B5 vitamīns stimulē glikokortikoīdu ražošanu, kas samazina sirds slimību, artrīta un alerģiju risku
  • K vitamīns palielina asins sarecēšanu, palīdz ķermenim absorbēt kalciju
  • E vitamīns palēnina šūnu novecošanās procesu, novērš vēzi, aizsargā ādu no UV starojuma kaitīgās ietekmes
  • Kālijs normalizē ūdens-sāls līdzsvaru organismā un asinsspiedienu
  • Silīcijs stiprina kaulus, skrimšļus, zobus un stiprina matus
  • Dzelzi, kas svarīgs vairogdziedzera veselībai, novērš anēmiju un depresiju
  • Kobalts piedalās B12 vitamīna un sarkano asins šūnu veidošanā, kā arī olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu metabolismā
  • Selēns normalizē vairogdziedzera hormonu ražošanu, novērš vēzi, stiprina imūnsistēmu
  • Vēl nedaudz aronijās ir arī B grupas vitamīni, PP, biotīns, kalcijs, magnijs, fosfors, jods un hroms.

Medicīniskiem nolūkiem tiek izmantotas arī aroniju lapas, kas satur flavonoīdus un sorbīnskābi - vielas, kas uzlabo aknu darbību un veicina žults aizplūšanu.

Aronijas samazina asinsspiedienu, novērš aterosklerozes attīstību, paātrina brūču sadzīšanu un palīdz ar iekšēju asiņošanu, tādēļ ir īpaši noderīga sievietēm, kuras cieš no sāpīgām un smagām menstruācijām. Aronijas palielina kuņģa sulas skābumu, tādēļ tās var ēst cilvēki, kuri cieš no gastrīta ar zemu skābumu. Ogas stimulē apetīti un paātrina pārtikas gremošanu, palīdziet arī pret vēdera uzpūšanos, caureju, nelabumu. Arī uzlabo cilvēka stāvokli ar muskuļu un skeleta sistēmas slimībām.

Kontrindikācijas, riski

Ja pastāvīgi un daudz lieto aronijas un aroniju sulu, tas varat kaitēt ķermenim. Piemēram, par K vitamīna pārdozēšanu liecina slikta dūša, caureja, sausa āda un iekšēji asiņojumi. Turklāt aronijas satur daudz skābju, kas var kairināt kuņģa gļotādai un bojāt zobu emalju.

Aronijām ir šādas kontrindikācijas:

  • Paaugstināta asins koagulācija. Aronijas ogas sabiezē asinis. Atsevišķos gadījumos tas var izraisīt asins recekļu veidošanos un asinsvadu plīsumus.
  • Hipotensija. Pie zema spiediena ārsti iesaka atteikties no aronijām vai ierobežot to produktu lietošanu.
  • Palielināts kuņģa sulas skābums. Kontrindikāciju sarakstā ir arī gastrīts un čūlas, kas attīstījies uz paaugstināta skābuma fona. Aronijas kairina gļotādu, saasina erozijas procesus, cilvēkam izraisa sāpes un grēmas.
  • Aizcietējumi. Ar noslieci uz aizcietējumiem, mieloties ar aronijām arī nav vērts.
  • Cukura diabēta slimniekiem un grūtniecēm ir iespējams ēst aronijas, taču ieteicams vispirms saņemt ārsta konsultāciju.

Atceries - aronijas sniegs labumu veselībai tikai tad, ja tās izmantosi pareizi. Ar vitamīnu trūkumu un anēmiju (anēmiju) pietiek 2 reizes dienā apēst vienu sauju svaigu ogu. Tikai ne tukšā dūšā, lai neradītu kairinājumu kuņģa sienām.

Lasi arī:

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...