Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Kā novērtēt savu uzņēmumu?

Stratēģija biznesā, Šahs, Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Stratēģija biznesā, Šahs, Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Ja meklē savam biznesam papildu finansējumu vai arī plāno to pārdot, Tev būs jānosaka sava uzņēmuma vērtība – vai esi to jau kādreiz darījis? Daudzi uzņēmumi biznesā darbojas ilgus gadus, bet sava uzņēmuma ekonomisko vērtību tā arī nekad nav noteikuši. Ir vairāki iemesli, kādēļ ir svarīgi aprēķināt sava biznesa vērtību, piemēram, tu plāno uzņēmumu pārdot, vēlies piesaistīt investorus, plāno pārdot sava uzņēmuma akcijas, vēlies ņemt aizdevumu vai saprast sava uzņēmuma attīstības perspektīvas. Investoriem, aizdevējiem un pircējiem biznesa novērtējums ir ļoti svarīgs. Ja nevarēsi parādīt, cik vērts ir Tavs uzņēmums – kā viņi varēs zināt, cik daudz naudas tajā ieguldīt?

Uzņēmuma novērtējums jāveic pareizi. Nepareiza uzņēmuma novērtēšana nākotnē var radīt finanšu problēmas un likt vilties kā investoriem tā pircējiem, kā arī kaitēt Tava uzņēmuma reputācijai. Kāda uzņēmējdarbības novērtēšanas metode ir vislabākā?

Ir dažādas metodes uzņēmuma vērības aprēķināšanai. Piemēram, uz pašreizējiem EBITDA datiem balstītā metode, vai arī – metode, kas prognozē ieņēmumus nākotnē un balstoties uz to, aprēķina uzņēmuma pašreizējo vērtību. Lūk, daži pieturas punkti, kam vajadzētu pievērst uzmanību, mēģinot atrast sava uzņēmuma pašreizējo vērtību:

1. Novērtējot savu biznesu, aizmirstiet par pamatlīdzekļiem.

Ja vien neesat kvalificēts zvērināts grāmatvedis vai finansists, iespējams, esi kļūdījies, uzņēmējdarbības vērtībā ieskaitot uzņēmuma pamatlīdzekļus. Lai gan tie ir svarīgi, tomēr tas īsti neatbilst biznesa novērtējumam. Potenciālo pircēju neinteresēs, cik daudz naudas viņš varētu iegūt, pārdodot, piemēram, biroja iekārtas, bet gan cik varētu nopelnīt, izmantojot uzņēmuma ražotos produktus un pakalpojumus.

2. Aprēķini rentabilitāti, apzinoties bruto ienākumus un visus izejošos maksājumus.

Ja uzņēmuma vērtība netiek mērīta pamatlīdzekļos, tad ar ko tā tiek mērīta? Galvenais rādītājs ir peļņa. Tava uzņēmuma novērtējums ir saistīts ar nopelnīto naudu un iespējamo nākotnes peļņu. Pircējs vēlēsies zināt, cik daudz naudas viņš varētu nopelnīt, pārņemot tavu uzņēmumu. Tāpat ir svarīgi nebalstīties tikai uz viena gada rādītājiem. Cerams, ka tu neplāno pārdot uzņēmumu, jo uzskati, ka tas gada laikā pārtrauks darbību. Līdz ar to – i svarīgi izvērtēt riska faktorus un, balstoties uz tiem, izvērtēt arī nākotnes ienākumus.

Iespējams, būs nepieciešams veikt rentabilitātes korekcijas, jo maz ticams, ka gadu no gada peļņa ir vienāda. To var veikt, analizējot vēsturiskos datus, kā arī paredzamo pieaugumu un situāciju tirgū, konkurenci.

3. Aprēķini uzņēmuma vērtību.

Šis ir solis, no kura visi baidās: faktiskā matemātika, kas nepieciešama, lai aprēķinātu jūsu mazā uzņēmuma vērtību.

Vispirms nosaki savus neto ienākumus, lai to izdarītu, ņem sava mazā uzņēmuma bruto peļņu un atņem visus izdevumus.

Otrkārt, izpēti sekojošos jautājumus:

  • · Izpēti savu nozari. Par kādām summām tiek pārdoti līdzīgi uzņēmumi?
  • · Cik veselīga ir Tava uzņēmuma finanšu vēsture?
  • · Vai uzņēmums ir pietiekami stabils, lai pieprasītu augstāku cenu?
  • · Kādā situācijā bizness paliks, kad to pārdosi?
  • · Vai Tev ir garantēti līgumos paredzētie ienākumi nākamajos gados?
  • · Cik plaša ir Tavu klientu bāze un cik spēcīgas ir attiecības ar piegādātājiem?

Tagad palieliniet biznesa vērtību, pamatojoties uz potenciālo izaugsmi. Tas izklausās biedējoši, tomēr šīs informācijas atrašana ir diezgan vienkārša, taču, lai nodrošinātu precizitāti, būs vajadzīgs laiks un enerģija. Tev būs nepieciešama šāda informācija:

  • · Tava paša uzņēmuma vēsturiskā izaugsme (vai konkurentu izaugsme)
  • · Tava tirgus izaugsme

Vēsturiskā izaugsme ir visietekmīgākais faktors - tas ir nepārprotams pierādījums tam, ka Tavs bizness ir stabils un augošs. Apskati savu peļņu un izseko, kā tā mainījusies.

Treškārt, atrodi savu tirgu.

Tirgus būtiski ietekmēs uzņēmuma rentabilitāti nākamajos gados. Piemēram, ja atrodies samērā stabilā tirgū, iespējams labāk izmantot vēsturiskos skaitļus un precīzāk prognozēt nākotnes izaugsmi un peļņu. Ja esi jaunā tirgū, Tev ir iespēja ievērojami palielināt savu tirgus daļu. Ja esi nestabilā tirgū, šis process būs krietni sarežģītāks.

4. Tirgus novērtēšanas faktors.

Atceries, ka šis vērtējums ir tikai ceļvedis, kas palīdzēs sniegt investoriem atbildes uz viņiem interesējošajiem jautājumiem par to, kāda ir Tava uzņēmējdarbība. Taču tas nebūt nenozīmē, ka tavs bizness arī faktiski ir ar tādu vērtību, kādu esi tam piešķīris. Galu galā Tava uzņēmuma vērtību noteiks tirgus.

Pat ja esi veicis visus pareizos aprēķinus, Tava uzņēmuma vērtība galu galā balstās uz cilvēkiem, kuri iegulda Tavā biznesā savu naudu, tādēļ izšķiroši būs viņu uzskati par to, cik vērts ir Tavs uzņēmums. Uzņēmējdarbība pamatā balstās uz to, ko pieprasa tirgus. Ja Tavā nozarē ir iestājušies grūti laiki, piemēram, pandēmijas dēļ, var gadīties, ka tu novērtē savu uzņēmumu augstāk nekā to pieprasa tirgus pašreizējā situācijā. Svarīgas ir tādas lietas kā laiks un nepieciešamība pēc tava biznesa sniegtajiem pakalpojumiem šobrīd, pat tad, ka zīmols vai grāmatvedības dokumenti liecina, ka uzņēmums varētu būt vairāk vērts.

Lai neapjuktu šajā visā, iesakām vērsties pēc padoma pie profesionāļiem, kas piedāvā biznesa konsultācijas. Tirgū ir virkne uzņēmumu, kuri darbojas šajā jomā un palīdzēs rast piemērotāko risinājumu, kā arī izstrādāt stratēģiju.

Izlasi arī:


Stratēģija biznesā, Šahs, Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Stratēģija biznesā, Šahs, Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas