Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Kādas ir gaidāmās tendences uzņēmējdarbībā 2021.gadā?

Uzņēmējdarbība. Photo by Thomas Lefebvre on Unsplash

Uzņēmējdarbība. Photo by Thomas Lefebvre on Unsplash

Jaunās tehnoloģijas, mainīgās klientu prasības un sabiedrības pārmaiņas strauji maina uzņēmējdarbības vidi. Šie faktori ir pavēruši ceļu neatkarīgiem uzņēmumiem, nišas tirgiem, grūstošām nozarēm, kā arī cieši saistītām globālām komandām. Daudzi uzņēmēji vairs nespēj izsekot tirgus izmaiņām, pielāgoties savlaicīgi. Turklāt ne viss ir saistīts ar šī gada Covid krīzi. Reizēm ir grūti atzīt, ka izveidotajam biznesam jau pašā pamatā nav bijis tirgus un uzņēmuma ražotajiem pakalpojumiem nav īsta pieprasījuma. Kādas ir izmaiņas, kas ietekmē uzņēmējdarbību šobrīd, un kas būs vērojams 2021. gadā?

1. Attālinātais darbs

Pirms dažiem gadiem sākās izteikts digitālizācijas pieaugums. Liela daļa darbaspēka dod priekšroku uzņēmumiem, kuri piedāvā strādāt no mājas. Turklāt daudzi cilvēki izvēlas apvienot vairākus ārštata darbus, vienlaikus uzsākot arī savu biznesu un profesionālo pakalpojumu sniegšanu. Taču attālinātais darbs ir jauna iespēja arī uzņēmējiem – samazinās biroju izmaksas un mainās pieprasījums pēc cita tipa biroju aprīkojuma. Darbinieku pieejamība ir daudz elastīgāka, ja vien uzņēmējs spēj pielāgoties šiem apstākļiem.

Tiek prognozēts, ka nākamajos gados attālinātais darbs arvien pieaugs. Protams, būs jādomā par kvalitatīviem uzņēmējdarbības rīkiem, datu glabāšanas iespējām un citiem tehnoloģiskajiem risinājumiem. Jāapmāca darbiniekus strādāt un komunicēt digitālajā vidē, kā arī jāpievērš uzmanību dažādām niansēm, kas saistās ar attālināto darbu.

2. Globalizēts bizness

Digitālās tehnoloģijas arvien vairāk noārda biznesa teritoriālās robežas. Neraugoties uz ārkārtas apstākļiem, kas, iespējams, nedaudz ierobežo starptautisku tirgu apgūšanu, globalizācija jau vairākus gadus turpina attīstīties un ļoti daudzās nozarēs šī tendence turpinās saglabāties arī nākotnē. Iespējams, ir īstais laiks padomāt par sava uzņēmuma nākotnes stratēģiju un to, kādus pamatus tai iespējams veidot jau šodien.

3. Mobilās tehnoloģijas un bizness

Mūsdienās biznesā ir pašsaprotami būt klientiem pieejamam neatkarīgi no viņu atrašanās vietas. Tā ir daļa no spēcīgās vispārējās tendences, ar ko ir jārēķinās. Patērētāji savos tālruņos pavada ievērojamu daļu sava laika. Pētījumi rāda, ka vidēji cilvēki pārbauda savus tālruņus pat 58 reizes dienā. Gudrs uzņēmējs šo faktoru noteikti ņems vērā – mobilās tehnoloģijas var lieliski kalpot gan darbaspēka pārvaldībā, gan klientu sasniegšanā, mārketingā un produktu tirdzniecībā. Kvalitatīvas responsīvas mājaslapas, kas darbojas mobilajos tālruņos, aplikācijas izstrāde, reklāma un mārketings mobilajā vidē – tās ir lietas, par kurām noteikti vajag padomāt.

4. Tirdzniecība sociālajos medijos

Sociālie mediji šobrīd nav tikai vieta, kur sazināties ar draugiem. Lai arī tie veicina un pieprasa cilvēcisku saskarsmi, tomēr, kā redzams, arī pielāgojas cilvēku un uzņēmēju vēlmei pirkt un pārdot pakalpojumus arī sociālajos medijos. Piemēram, Facebook Marketplace vai neskaitāmās “pērk un pārdod” grupas, kurās reģistrējušies tūkstošiem apmeklētāju, runā pašas par sevi. Pamatojoties uz pašreizējām sociālo mediju tendencēm, tiek prognozēts, ka nākamajos gados citas sociālās platformas sekos šim piemēram, veidosies arvien jauni tirdzniecības rīki un iespējas. Uzņēmējiem tas nozīmē, ka pārdošanas procesi kļūs arvien sarežģītāki un būs jāmācās pielāgoties.

5. Nišu bizness

Vēlme pēc individualitātes un atšķirības, pēc savai gaumei piemērotu produktu izvēles rosina cilvēkus izvēlēties arvien vairāk specifiskus produktus, kas pielāgojami katra vajadzībām. Tas paver iespēju nišu biznesam, kur pakalpojumi un preces tiek orientētas uz ļoti specifisku klientu vēlmju apmierināšanu. Tiek prognozēts, ka turpmāk arvien vairāk pieaugs uzņēmumi, kas spēs piedāvāt pakalpojumus ļoti segmentētam klientu lokam dažādās nozarēs – sākot no ēdināšanas uzņēmumiem, kas veidos speciālas ēdienkartes bērniem, vegāniem, svaigēdājiem, beidzot ar modi un iespējām izvēlēties sev vēlamos dizainus, krāsas un personalizāciju.

Daļēji zūd nozīme lielo brendu ietekmei, jo daudzi cilvēki mūsdienās izvēlas iegādāties preces no šauriem nišas spēlētājiem, kas spēj pielāgoties individuālajām prasībām. Turklāt nišas bizness nav tikai vietējas nozīmes – kombinējot labu produktu ar digitālo vidi, reklāmu un mobilo tehnoloģiju iespējām, arī nišas biznesa tirgus krietni paplašināsies.

Turklāt šī ir arī laba iespēja tiem, kas savus hobijus vēlas pārvērst peļņas avotā – piemēram, kulināriem, šuvējiem, specifisku mēbeļu izgatavotājiem u.c.

7. Uz abonēšanu balstīta biznesa pieaugums

Uz abonēšanu balstīts biznesa modelis mūsdienās attīstās arvien straujāk. Mūzikas straumēšanas vietnes, biznesa tehnoloģiju rīki, telekomunikācijas, interneta veikali, apmācību uzņēmumi un pat sporta klubi – neskaitāmas nozares jau pašlaik plaši izmanto abonēšanas principu ilgtermiņa klientu piesaistīšanai. Šis uz patēriņu balstītais princips paver iespēju jēgpilnākai pārdošanai, ērtākiem norēķiniem (piemēram, automātiskās maksājumu sistēmas), stabilākiem ienākumiem. Galvenais, kas jāatrisina, ja vēlies šo ieviest, ir virkne tehnoloģiskas dabas jautājumu, tomēr tas ir tā vērts.

8. Ātrāka ienākšana tirgū jauniem uzņēmējiem

Jaunās tehnoloģijas, kas padara pieeju tirgum daudz vienkāršāku, var būt gan iespēja, gan drauds. Uzņēmumi, kuri izmanto digitālo tehnoloģiju iespējas, attālināto darbu, dažādas pārdošanas vides, reklāmas iespējas un biznesa rīkus šobrīd tirgos var ienākt salīdzinoši strauji. Protams, kas vieniem iespēja – citiem drauds. Tiem, kuri savās nozarēs ilgus gadus bijuši vadoši spēlētāji, jārēķinās, ka konkurence var augt arvien ātrāk un negaidītāk, tādēļ būs jāmeklē jauni veidi, kā noturēt un piesaistīt klientus, jāatbrīvo vairāk resursu dažādu mārketinga aktivitāšu veikšanai.

9. Sociālā atbildība pieaugs

Sociālo mediju laikmetā neviens nevar atļauties maldinošus PR trikus, kas neatbilst patiesībai – katra nepatiesība tiek ātri atklāta, cilvēki to izplata socialajā vidē un rezultātā vēlamais efekts izvēršas par defektu. Tādēļ uzņēmumiem arī nākotnē jāmācās būt atvērtiem, godīgiem pret savu patērētāju, jāmācās komunicēt dažādās vidēs ar saviem klientiem, tostarp sociālajos tīklos. Tas ir ļoti nozīmīgi, lai veicinātu uzticamību un ieņēmumus. Spēja domāt sociāli šobrīd ir viena no svarīgām valūtām uzņēmējdarbībā. Tas maina arī mārketinga stratēģijas – daudzi pievēršas vides problēmām, ētiskajam mārketingam u.c., kas sniedz klientiem vērtību. Tomēr, ja ejat šo ceļu – rēķinieties, ka tas nevar būt kampaņveidīgs. Jūsu uzņēmumam jāspēj noturēt izvēlētais komunikācijas virziens un tēls ilgā termiņā.

11. Specifiskas zināšanas un to papildināšana

Pateicoties mainīgajai uzņēmējdarbības videi un jaunajām tehnoloģijām, daudzas izglītības programmas ir jāpārveido, ar vakardienas zināšanām vairs nepietiek. Tādēļ arvien vairāk būs jādomā, kā nodrošināt savu darbinieku kvalifikācijas uzturēšanu. Pateicoties tehnoloģijām, tas, par laimi, nebūt nav sarežģīti – daudzas lietas ir iespējams apgūt tiešsaistē, bet svarīgi, lai uzņēmumi pievērstu uzmanību savu darbinieku attīstīšanai.

12. Jaunāki uzņēmēji

Tiek prognozēts, ka uzņēmējdarbībā ienāks arvien vairāk gados jaunu cilvēku. Jaunā tukstošgades paaudze šobrīd jau sper soļus darba tirgū un viņi ir tehnoloģiski advancēti, mazāk baidās riskēt, turklāt vairāk nekā iepriekšējās paaudzes vēlas saglabāt savu brīvību un realizēt savas aizraušanās. Tam ne vienmēr jābūt ražojošam uzņēmumam – nereti tie ir medijos balstīti uzņēmumi vai realizēšanās, piemēram, blogu veidošana u.c. Tiek prognozēts, ka tuvākajā nākotnē uzņēmējdarbības vide mainīsies, jo tajā sāks ienākt arvien vairāk jaunu uzņēmēju.

Kā izmantot šīs uzņēmējdarbības tendences?

Kā jau pamanījāt, daudzas no tendencēm ir savstarpēji cieši saistītas. Jaunās tehnoloģijas veicina nišas spēlētāju ienākšanu nozarēs, pieprasa specifiskākas kompetences un drošas, advancētas tehnoloģijas, sociālo atbildību un zīmolu stiprināšanu. Arī nākotnē tehnoloģiju attīstība būs tā, kas lielā mērā noteiks uzņēmējdarbības virzienus visās jomās.

Sekojiet līdzi tendencēm, apgūstiet un ieviesiet jaunas lietas un esiet veiksmīgi savā biznesā!

Izlasi arī:


Uzņēmējdarbība. Photo by Thomas Lefebvre on Unsplash

Uzņēmējdarbība. Photo by Thomas Lefebvre on Unsplash

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas