Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Kam pievērst uzmanību, izvēloties vidusskolu?

Vidusskolēns, Photo by Element5 Digital on Unsplash

Vidusskolēns, Photo by Element5 Digital on Unsplash

9. klašu skolēniem ir sācies eksāmenu laiks un pavisam drīz būs jāpieņem lēmums, kur mācīties tālāk. Izdarīt pareizo izvēli ir ļoti būtiski, jo no izvēlētās mācību programmas var būt atkarīga tālākā profesijas vai izglītības ieguve augstskolās vai vēlmajā profesijā. Kam pievērst uzmanību, izvēloties vidusskolas mācību programmu?

Vidējās izglītības posmā skolām ir dota zināma brīvība izraudzīties, kādas programmas un kādā līmenī piedāvāt (vispārīgajā, optimālajā - atbilst līdz šim kārtoto centralizēto eksāmenu līmenim, vai augstākajā līmenī). Līdz ar to, pirms jauniešiem pieņemt lēmumu, kurā vidējās izglītības iestādē turpināt mācības, svarīgi precīzi noskaidrot, kādus mācību priekšmetu kursus skola piedāvās.

Izglītības un zinātnes ministrija un Valsts Izglītības satura centrs, atbildē LETERA norāda: "Ministrija un centrs apzinās, ka ļoti svarīgi ir ne tikai nodrošināt informāciju par pieejamajiem kursiem vidējās izglītības iestādēs, bet arī izskaidrot kursu izvēles sekas, jo konstatēts, ka ir izglītojamie, kas, pirms diviem gadiem uzsākot mācības 10.klasē, ir izdarījuši izvēli par mācībām attiecīgajā izglītības iestādē, neizvērtējot to, ka padziļinātā kursa neesamība var ietekmēt izglītojamajam pieejamo augstākā līmeņa eksāmenu pieejamību. Lai mazinātu šo problēmu un veicinātu izglītojamo apzinātu vispārējās vidējās izglītības programmu un tajā iekļauto kursu izvēli, centrs plāno īstenot atkārtotu informatīvo kampaņu un nodrošināt skaidrojošo materiālu pieejamību 2022.gada augustā."


Kam jāpievērš uzmanība, izvēloties vidusskolas mācību programmu?

Ņemot vērā, ka no 2022./23. mācību gada būtiski mainīsies mācību process un valsts pārbaudes darbu sistēma, Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija (LETERA) ir sagatavojusi skaidrojumu par fizikas apguves niansēm vispārējās izglītības skolās, kurām jāpievērš uzmanība pamatskolu absolventiem un viņu vecākiem jau vidusskolas vai ģimnāzijas izvēles brīdī, lai nesagādātu sev nepatīkamus pārsteigumus vidusskolas noslēgumā.


Kādus eksāmenu vērtējumus vajadzēs, stājoties augstskolā?

Attiecībā uz fizikas apguvi vispārizglītojošajās skolās - visās skolās mācīs kursu "Fizika I" optimālajā līmenī vai "Dabaszinības" vispārīgajā līmenī. Savukārt, augstākā līmeņa kurss "Fizika II" ir izvēles kurss un visās skolās tas nebūs pieejams. Svarīgi saprast, ka atšķirīga līmeņa programmām noslēgumā būs atšķirīgs "svars". Tas īpaši jāņem vērā, ja noslēguma eksāmens tiek izmantots arī kā iestājeksāmens augstskolā. Augstāko, 100% vērtējumu, eksāmenā varēs iegūt gan vispārīgajā, gan optimālajā, gan augstākajā līmenī. Bet, lai tos salīdzinātu, IZM plāno noteikt koeficientus. Šī brīža versija ir, ka vispārīgā līmeņa vērtība, salīdzinot ar augstākā līmeņa eksāmenu, būs 0.5, savukārt optimālā līmeņa - 0.75.

Kā norāda Izglītības un zinātnes ministrija: "Informāciju par vispārējās vidējās izglītības kursu piedāvājumu nodrošina izglītības iestādes, informējot gan par padziļināto un specializēto kursu pieejamību, gan prasībām mācību procesā. Izglītības iestādes informāciju sniedz ne tikai savās mājaslapās, bet arī izglītības iestāžu informācijas dienās, kas ļauj 9.klases absolventiem, tiekoties ar attiecīgās izglītības iestādes pārstāvjiem, nepastarpināti iegūt informāciju par to, kādi kursi tiek piedāvāti, kā tiks organizēts mācību process, kādas ir prasības vispārējās vidējās izglītības ieguvei, tajā skaitā nokārtojamie valsts pārbaudījumi, kā arī par to, kādas ir izglītības iestādes piedāvātās papildu iespējas un atbalsts mācību procesam."

Tas nozīmē, ka vismaz pagaidām nav pieejama vienkopus apkopota uzticama informācija par to, kādas programmas kurā skolā 1.septembrī tiks piedāvātas.

Izglītības un zinātnes ministrija norāda: "Atsaucoties uz LETERA lūgumu nodrošināt informāciju par Fizika II kursa īstenošanas vietām, informējam, ka šobrīd ir pieejama informācija par plānotajām kursa īstenošanas vietām (izglītības iestādēm) 2022./2023.mācību gadā atbilstoši izglītības iestāžu iesniegtajiem datiem VIIS sistēmā."

Pēc IZM rīcībā esošajiem provizoriskajiem datiem, Fizika II varētu piedāvāt apmēram 42% vispārizglītojošo skolu. To saraksts ir atrodams pielikumā un LETERA mājas lapā https://www.letera.lv/esiet-verigi-izraugoties-vidusskolu/.

Tāpat ir svarīgi pārliecināties, vai skola ir noteikusi minimālo izglītojamo skaitu mācību programmas īstenošanai, un noskaidrot, kas notiks gadījumā, ja skolēns būs iestājies skolā ar vēlmi apgūt konkrētu mācību programmu, bet minimālais skolēnu skaits netiks sasniegts.

Aicinām skolēnus izvēlēties dabaszinātņu kursus, jo to sekmīga apguve ievērojami paplašina personīgo izpratni par norisēm pasaulē, stiprina loģisko domāšanu, kā arī nodrošina daudzveidīgas, augsti kvalificētas profesionālās karjeras perspektīvas. Latvijas sekmīgai attīstībai ir nepieciešams daudz, daudz vairāk inženieru un speciālistu dabaszinātnēs.


Iesakām izlasīt arī šo:

Kur mācīties tālāk? Plašs profesionālo skolu ceļvedis

Kur doties pēc vidusskolas? Idejas un iespējas

Idejas un kursi dažādu profesiju apgūšanai

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...