Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Kāpēc cilvēki grauž nagus un kā to apturēt?

Sieviete grauž nagus. Photo by Rafael Serafim from Pexels

Sieviete grauž nagus. Photo by Rafael Serafim from Pexels

Vai tev patīk sakoptas rokas? Jā – tu tāds neesi vienīgais. Taču, vai esi aizdomājies, kādēļ cilvēki mēdz grauzt nagus? Aptuveni viena trešdaļa pieaugušo joprojām mēdz uzgrauzt pa nagam, daudzi par to izjūt kaunu. Taču hronisku nagu grauzēju no šī paraduma nespēj atturēt ne citu cilvēku nosodījums, ne aizrādījumi, pat ne labs manikīrs vai apziņa, ka zem nagiem uzkrājas dažādas slimības un baciļi – nekas nav šķērslis, ja patiesi esi uzsācis šo kaitinošo ieradumu. No kurienes šī mānija ar nagu graušanu un kādēļ vieniem tā izpaužas aktīvāk nekā citiem?

1. Nagu graušanas cēloni ir grūti noteikt

Ja gribētu uzskaitīt dažādus cēloņus, kādēļ cilvēki mēdz grauzt nagus – varētu nosaukt visas planētas lietas. Psihologi reizēm pieturas pie skaidrojuma, ka nagu graušana saistās ar satraukumu, garlaicību, nogurumu vai vēlmi pēc komforta. Freids uzskatīja, ka tas liecina par problēmām psihoseksuālajā attīstībā jau bērnībā, kā rezultātā rodas tendence uz sevis sakropļošanu un agresijas izpausmēm pret sevi. Taču tas neliekas ļoti ticams brīžos, kad vērojam dīkā garlaicībā nesteidzīgu nagu grauzēju, piemēram, restorānā pie pusdienu galda.

Eksistē arī cits viedoklis – ka šim ieradumam nav viena universāla cēloņa un tas var attīstīties dažādu iemeslu dēļ. Cilvēki jau no bērnības brīžos, kad vēlas nomierināties vai ir nobijušies, bāz mutē lietas un zelē tās. Diemžēl arī pieaugušā vecumā daudzi turpina to darīt. Vieni ēd. Citi grauž nagus. Nagi vienkārši ir viegli pieejami, tādēļ biežāk nonāk mutē.

Problēma drīzāk ir tāda, ka ir grūti kaut ko ārstēt, ja nezini konkrētu cēloni.

2. Obsesīvi kompulsīvi traucējumi vai vienkārši stress?

Amerikas Psihiatru asociācija 2012.gadā nolēma, ka nagu graušana faktiski uzskatāma par “pataloģiskas uzmākšanās veidu” un iet roku rokā ar tādu uzvedību kā skropstu izplūkšana, piemēram. Līdz ar to nagu graušana tika nolikta to uzvedības sindromu plauktiņā, kas saistās ar obsesīvi kompulsīviem traucējumiem. Tomēr daži psihologi šo viedokli apstrīdēja, norādot, ka daudziem tas ir vienkāršs stresa mazināšanas ieradums, nevis problēmas ar impulsu kontroli. Nagu graušana kā psiholoģiska problēma pastāv, bet joprojām tiek diskutēts, vai tie ir uzskatāmi par pataloģiskiem gadījumiem.

3. Jauni pētījumi saka, ka tā ir perfekcionisma pazīme

Pētījums, kas publicēts žurnālā Scientific American, ieliek nagu graušanu citā uzvedības sfērā: tā tiek pielīdzināta tādiem paradumiem, kā piemēram, matu virpināšana vai plucināšana. Un šķiet, ka tas ir saistīts ar vienu noteiktu personības tipu, kam ir lielāks garlaicības, stresa un trauksmes potenciāls nekā daudziem citiem: perfekcionistiem. Cilvēki, kuri koncentrējas uz augstu sniegumu un izcilību, acīmredzot ir vairāk pakļauti šādiem traucējumiem, kas vērsti uz ķermeni, jo viņus ir viegli satraukt un viņi šo satraukumu noņem, knibinoties ap sevi.

4. Nagu graušana visizplatītākā ir pusaudžiem

Pētījumi rāda, ka līdz 45 procentiem no visiem pusaudžiem regulāri grauž nagus. Ļoti maziem bērniem tā tiek uzskatīta par normālu parādību - kaut ko mierinošu darīt ar rokām un muti, ja notiek biedējoša vai satraucoša lieta. Bet daudzi arī pieaugušā vecumā nespēj atbrīvoties no šī ieraduma, tādējādi bojājot ne vien nagus, bet arī zobus.

5. Ārstēšana ietver smadzeņu pārprogrammēšanu un nagu atjaunošanu

Pētījumos par to, kā atmest nagu graušanu, galvenā uzmanība tiek pievērsta ieradumu veidošanai un kā atslēgties no sliktajiem ieradumiem. Vienkāršākā metode ir aizstāt savu veco ieradumu ar jaunu (piemēram, rokas glāstīšanu) un apbalvojot sevi par katru panākumu – tas liek smadzenēm labāk pielāgoties situācijai.

Vēl kāda metode ir nedaudz savāda – tiek ieteikts “sadraudzēties” ar saviem pirkstiem un iztēloties tos kā dzīvas būtnes, kurām tu nodari sāpes, graužot tās.

Ja gribi labāk izprast savus nagu graušanas cēloņus un pašam to neizdodas, varbūt ir vērts vērsties pie psihologa, kas palīdzēs tikt skaidrībā.

6. Kā pārtraukt grauzt nagus?

Lai neļautos vilinājumam grauzt nagus, tiek ieteikti sekojošus paņēmieni:

  • Turi nagus īsi apgrieztus
  • Uzklāj nagiem rūgtas garšas nagu laku.
  • Regulāri apmeklē manikīru! Tērējot naudu nagu kopšanai, tu, iespējams, mazāk tos gribēsi košļāt.
  • Tu vari uzlīmēt uz nagiem līmlenti vai uzlīmes vai valkāt cimdus, lai novērstu graušanu.
  • Nomaini nagu graušanas ieradumu pret kādu citu - labāku ieradumu un brīžos, kad jūti vēlmi grauzt nagus, mēģini apzināti izpildīt šo jauno ieradumu – tas var būt jebkas – piemēram, rokas, glāstīšana, stresa bumbiņu virpināšana vai zīmēšana – galvenais – Tavām rokām jābūt aizņemtām. Tas palīdzēs tās turēt prom no mutes.
  • Centies identificēt, kas aktivizē tavu vēlmi grauzt nagus? Kuros brīžos tā rodas? Vai tā ir garlaicība? Stress? Nemiers? UN tad mēģini izvairīties no šīm situācijām.
  • Centies pārtraukt nagu graušanu pakāpeniski – piemēram, vispirms apņemies nekad negrauzt īkšķu nagus. Kad tas būs izdevies, turpini ar apņemšanos negrauzt pārējos nagus.

Izlasi arī:


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...