Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Lietotu auto cenu ietekmējošie faktori

Lietoti auto un to cenas, pretstatā jauniem, salonā iegādātiem spēkratiem, nav stingri noteiktas. Ražošanas gads un nobraukums stipri ietekmē auto vērtību to atkārtoti pārdodot, tomēr šie nebūt nav vienīgie cenu veidojošie faktori. Lasi tālāk un noskaidro, kas ietekmē lietota auto cenu un uzzināsi, kā turpmāk automašīnu iegādāties vai pārdot par atbilstošāko cenu!

Automašīnas ražošanas gads un nobraukums

Vecāki vienas markas un modeļa lietoti auto ar garantiju būs lētāki par svaigāka izlaiduma gada spēkratiem, šeit viss ir pavisam vienkārši. Pavisam cits stāsts ir par viena izlaiduma gada dažādas markas spēkratiem, bet pie šī jautājuma mazliet vēl atgriezīsimies raksta turpinājumā! Runājot par viena modeļa automašīnām, augstāka cena būs atjaunotajiem, jeb face-lift modeļiem un šādā gadījumā auto cenas var ievērojami atšķirties divām automašīnām pat ar viena gada starpību.

Viens no svarīgākajiem raksturlielumiem, kas nosaka lietotas automašīnas cenu ir nobraukums, jeb odometra rādījums. Saikne starp auto nobraukumu un tā tehnisko stāvokli ir likumsakarīga, jo lielāks nobraukums nozīmē automašīnas tehnisko mezglu potenciāli lielāku nodilumu, līdz ar to arī cenas samazināšanos. Šeit gan būtu jāņem vērā vēl vairāki būtiski faktori:

Kur un kā automašīna tikusi ekspluatēta?

Vai ir veiktas regulāras tehniskās apkopes?

Vai automašīnai ir servisa grāmatiņa un tās vēsture ir pārbaudāma un pierādāma.

Ir atšķirība vai lietoti auto tiek ievesti no Eiropas vai kādas Trešās pasaules valsts, kur ceļu un infrastruktūras stāvokļi krasi atšķiras – 100 tūkstoši kilometru pa gludu autobāņi nav tas pats, kas pa bedrainiem lauku ceļiem. Tāpat lietoti auto bieži cieš no nevīžīgas ekspluatācijas sevišķi tās mūža pēdējos gados – ja automašīna uz servisu tikusi vesta tikai tad, kad jau ir atklāts kāds nopietns bojājums, auto savas “vecumdienas” sagaidīs krietni ātrāk, kā tāds, kurš uz apkopēm ticis vests regulāri un profilaktiski.

Lietoti auto ir kā laimes spēle – ja nepazīsti iepriekšējo īpašnieku personīgi, tas savā dzīvē varētu būt pieredzējis vistrakākās lietas, kuras no negodprātīga pārdevēja tā arī nekad neuzzināsi. Lai izvairītos no situācijas, kad iegādājies reiz no upes izvilktu transportlīdzekli, kas tikai piešpaktelēts, neriskē iegādāties auto bez servisa grāmatiņas vai pārbaudāmas vēstures.

Secinājums šeit ir viens – vairumā gadījumu lietoti auto ar mazāku nobraukumu būs lētāki par tā paša markas un modeļa automašīnām ar lielāku odometra rādījumu, tomēr ir svarīgi, kādas kvalitātes kilometri tie bijuši. Pārbaudāma servisa vēsture un tehniskajām prasībām atbilstošu apkopju veikšanas fakts ir iemesls kāpēc neatteikties no automašīnas ar nedaudz lielāku “noskrējienu”.

Automašīnas tehniskais un vizuālais stāvoklis

Nākošais lietotas automašīnas cenu nopietni ietekmējošais faktors ir tās reālais tehniskais un vizuālais stāvoklis. Šis var būt visai subjektīvs raksturlielums, jo kas pārdevējam var šķist “izcils” pircējam var likties “apmierinošs”, tomēr ir skaidrs, ka, jo tuvāk jauna auto izskatam un tehniskajam stāvoklim lietotais auto būs, jo tā vērtība būs lielāka. Skrāpējumi virsbūves krāsojumā, rūsa, buktes, saplēstas sēdekļu malas, nobružāts stūres un ātruma pārslēga apšuvums – visas šīs lietas var būtiski samazināt lietotas mašīnas cenu. No tehniskiem mezgliem visbiežāk cieš tieši balstiekārta un šeit svarīgi cik nopietni ir šie bojājumi. Ja jāmaina kāda maznozīmīgāka un lētāka komponente, no auto pirkšanas nebūtu jābaidās – remonts nebūs dārgs un uz tā nepieciešamības rēķina varēsi nokaulēt pārdeveja prasīto auto cenu. Pavisam cits stāsts ir ar sarežģītākiem tehniskajiem mezgliem – lietoti auto ar dzinēja vai ātrumkārbas defektu būs ievērojami lētāki par citiem, taču, ja neesi profesionāls mehāniķis un nevari noteikt defekta apmērus, labāk no šādu auto pirkšanas ir jāizvairās! Tāpat jāuzmanās no automašīnām, kuras cietušas ceļu satiksmes negadījumos – lietoti auto ar nelielām prasmīgi salabotām buktēm, tās tehnisko stāvokli praktiski neietekmēs, taču smagākā avārijā cietis auto var būt ar virsbūves ģeometrijas nobīdēm, kas var būt bīstami un pat letāli tā vadītājam un pasažieriem, ja šis lietotais auto nākotnē atkārtoti cietīs smagākā avārijā.

Automašīnas aprīkojums

Tāpat, kā jaunai automašīnai pametot rūpnīcu, arī lietota auto cenu nosaka tās komplektācijā iekļautais aprīkojums. “Plika” bāzes versija salonā maksās kādu noteiktu summu un izvēloties papildu ekstras, auto gala summai nāksies plusot noteiktas naudas summas par katru no pozīcijām. Lietoti auto šajā ziņā atšķiras – katras ekstras esamība vai neesamība automobilī nenozīmēs kādas konkrētas summas pieplusošanu vai atņemšanu, taču, piemēram, ādas salons, vairākzonu klimatkontrole, laba skaņas sistēma vai parkinga sensori konkrētajam auto pavisam noteikti palielinās vērtību salīdzinot ar tāda paša modeļa bāzes versiju. Par cik – to jau noteiks automašīnas pārdevējs.

Arī dzinējs ar kādu aprīkots konkrētais auto, nosaka tā cenu starp citiem līdzvērtīgiem modeļiem. Latvijas lietoto auto tirgū, skatoties kopumā, vērtību labāk saglabā ar dīzeļdzinējiem aprīkotās automašīnas, tomēr tas neattieksies uz atsevišķiem automašīnu segmentiem, tādiem kā sporta un ekskluzīviem automobiļiem. Tāpat starp daudzu dzinēju variācijām, ir modeļi un tilpumi, kuri autovadītāju vidū ir iecienītāki par citiem, un ar kuriem aprīkoti lietoti auto būs attiecīgi dārgāki.

Auto personalizēšana

Lai gan daudzi auto vadītāji sava auto izskatam un aprīkojumam pievieno savas papildaprīkojuma variācijas, šie uzlabojumi vairumā gadījumu automašīnas vērtību tikai samazinās. Šeit runa galvenokārt ir gan par tūningu, gan detalizēšanu (angliski.- detailing). Dažas gaumīgas personalizācijas izpausmes, piemēram, kvalitatīvi lietie diski var palielināt auto vērtību, tomēr dažādi plastmasas spoileri, drosmīgu krāsojumu salona apšuvumi un lēti aksesuāri parasti lietota auto cenu tikai samazinās. Pirmkārt, tāpēc, ka jaunais īpašnieks nevar zināt, cik labi šie darbi ir veikti un otrkārt, viņa gaume var gluži vienkārši atšķirties no iepriekšējā īpašnieka priekštatiem par auto daili.

Auto krāsojums ir vēl viens faktors, kas, ne ļoti būtiski, tomēr ietekmē lietota auto cenu. Lietotu auto tirdzniecība raitāk ies tiem, kuri pārdod automašīnas ierastākos un klasiskākos toņos, piemēram, zilā, pelēki metāliskā vai sudraba krāsā. Tādas krāsas auto kā brūns, oranžs vai violets var būt grūtāk pārdodami, līdz ar to arī to cenas var būt nedaudz zemākas.

Prestižs

Lietoti auto, tāpat kā jauni, seko likumsakarībai, ka par ekskluzivitāti un premium zīmolu ir jāmaksā vairāk. Šī iemesla dēļ ir pilnīgi normāli, ka 10 gadus veca Audi vai BMW automašīna būs līdzvērtīga cenā vai pat dārgāka par, piemēram, trīs gadus vecu budžeta klases korejiešu spēkratu ar niecīgu nobraukumu. Turklāt šī likumsakarība ir spēkā arī vienas markas ietvaros – mazliet vecāks, taču ekskluzīvāks un retāks auto var būt dārgāks par tā paša ražotāja jaunāku populāru modeli, kas saražots un uz ceļiem sastopams lielākā skaitā.

Nobeigumā

Aplūkojot visus lietotu auto cenu ietekmējošos faktorus, kļūst skaidrs, ka cenu katram konkrētajam modelim nevar noteikt tik vienkārši kā jaunam auto salonā – cenas aprēķināšanai ir nepieciešama individuāla pieeja katram gadījumam un ir jāiegūst maksimāli daudz informācijas par spēkratu. Ja šaubies par savām zināšanām, vērsies pie BRC autocentra speciālistiem lietotu auto nozarē, ielūkojies BRC mājaslapā lv.brcauto.eu un saņem labāko piedāvājumu kārotajam auto!


Shutterstock.com

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Saturs turpināsies pēc reklāmas