Вы используете старую версию браузера, некоторые интерфейсы могут работать. Мы рекомендуем вам обновить ваш браузер!

Kas vērtīgs riekstos?

Rieksti, Photo by Marta Branco from Pexels

Rieksti, Photo by Marta Branco from Pexels

Rieksti ir patiesi vērtīgs produkts, turklāt garšīgs un daudzveidīgs. Bet kas tajos vērtīgs?

Rieksti ir bagāti ar aizsargājošiem antioksidantiem

Rieksti satur savienojumus, ko sauc par polifenoliem. Tiem ir aizsargājoša iedarbība uz organismu, palīdzot neitralizēt nestabilās molekulas, ko sauc par brīvajiem radikāļiem, kas var izraisīt bojājumus.

Pētījums par valriekstu un mandeļu aizsargājošo iedarbību liecina, ka to polifenolu saturs palielina antioksidantu spēju, kas savukārt palīdz aizsargāt šūnas no bojājumiem.

Rieksti atbalsta zarnu veselību

Rieksti ir labs šķiedrvielu avots, un vieni no bagātākajiem ir mandeles, lazdu rieksti, pistācijas un pekanrieksti. Šķiedrvielām bagāts uzturs ir saistīts ar mazāku risku saslimt ar vairākām hroniskām slimībām, tostarp sirds slimībām un diabētu. Šķiedrvielu daudzuma palielināšana uzturā var arī atbalstīt un regulēt gremošanas darbību.

Riekstu sastāvā esošie polifenoli arī palīdz uzturēt mūsu zarnu veselību, gūstot labumu no tur mītošajām labajām baktērijām – tie to dara, barojot baktērijas, palīdzot tām augt un palielināt skaitu. Savukārt noteiktas baktērijas ražo īsas ķēdes taukskābes, kas sniedz daudzas priekšrocības gan mūsu zarnām, gan mūsu veselībai kopumā.

Rieksti var palīdzēt svara regulēšanā

Rieksti satur vairākas barības vielas un fitoķīmiskas vielas, kuras mums ir grūti sagremot, un tāpēc mēs nespējam uzņemt aptuveni 5–15% no riekstos esošajām kalorijām. Tas izskaidro, kāpēc neliela daudzuma, piemēram, nelielas saujas riekstu, patēriņš ir apgriezti saistīts ar ķermeņa masas indeksu (ĶMI).

Riekstos ir augsts tauku saturs

Izņemot kastaņus, rieksti ir augsta tauku satura pārtika, un to saturs svārstās no 46% Indijas riekstos un pistācijās līdz 76% makadāmijas riekstos. Tomēr ir pierādīts, ka tauki ir labvēlīgi veselībai, jo tajos ir maz piesātināto tauku, un tajos ir augstāks sirdij labvēlīgo mononepiesātināto tauku un polinepiesātināto tauku līmenis.

Valrieksti ir īpaši pieminēšanas vērti, jo tajos ir visaugstākais omega-3 neaizvietojamo taukskābju alfa lipoīnskābes saturs no visiem ēdamajiem augiem, padarot tos par noderīgu iekļaušanu tiem, kas ievēro uz augiem vērstu diētu.

Rieksti palīdz sirds veselībai

Riekstu iekļaušana uzturā ir saistīta ar uzlabotu sirds veselību. Tas ir tāpēc, ka tie palīdz uzturēt artēriju gļotādas veselību, līdzsvaro holesterīnu un samazina nogulšņu uzkrāšanos, kā arī samazina asins recekļu veidošanās risku.

Iemesli, kāpēc rieksti atbalsta sirds veselību, ir daudz, un tie ietver to labvēlīgo tauku profilu, kas pārsvarā ir mono un polinepiesātinātie, šķiedrvielu saturs, fitosterīnu klātbūtne, kā arī proteīnu, piemēram, l-arginīna, ieguldījums, kas palīdz atslābināt asinsvadus un pazemināt asinsspiedienu.

Vai rieksti ir droši ikvienam?

Lai gan rieksti ir labvēlīga pārtika daudziem, tie ir viens no astoņiem visizplatītākajiem pārtikas alergēniem un tādējādi var izraisīt alerģiskas reakcijas, tostarp smagu anafilaksi. Savstarpējs piesārņojums rada īpašas bažas tiem, kam ir alerģija pret riekstiem, un tiem ir nepieciešama īpaša piesardzība, ēdot ārpus mājas. Veseli rieksti var radīt aizrīšanās risku, īpaši bērniem, kas jaunāki par pieciem gadiem.

Lasi arī:

Загружаем...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Загружаем...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...