Вы используете старую версию браузера, некоторые интерфейсы могут работать. Мы рекомендуем вам обновить ваш браузер!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Kas ir digitālo pakalpojumu akts (DPA) un kāpēc par to jāzina ikvienam?

Foto: Julia M Cameron, Pexels.com

Foto: Julia M Cameron, Pexels.com

Digitālā vide ir kļuvusi par mūsu ikdienas neatņemamu daļu — mēs iepērkamies tiešsaistē, lasām ziņas sociālajos tīklos, skatāmies filmas straumēšanas platformās un sazināmies ar uzņēmumiem caur dažādiem tiešsaistes rīkiem. Līdz ar to rodas arī jautājums — kas aizsargā mūsu tiesības internetā un nodrošina, lai šī vide būtu droša un godīga?

Atbilde ir Digitālo pakalpojumu akts (Digital Services Act – DSA / DPA) — viens no nozīmīgākajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem pēdējo gadu laikā, kas būtiski maina to, kā darbojas internets Eiropā.

Kas īsti ir Digitālo pakalpojumu akts (DPA)?

Digitālo pakalpojumu akts (DPA) ir Eiropas Savienības regula, kas stājās spēkā 2024. gadā. Tās mērķis ir radīt drošāku, pārskatāmāku un atbildīgāku digitālo vidi gan lietotājiem, gan uzņēmumiem.

Tas nosaka noteikumus visiem tiešsaistes pakalpojumu sniedzējiem — sākot no nelieliem interneta veikaliem līdz lielajiem tehnoloģiju milžiem, piemēram, “Google”, “Meta” vai “TikTok”.

Galvenais uzsvars ir uz atbildību par saturu un reklāmu tiešsaistē, lietotāju datu aizsardzību, kā arī cīņu pret dezinformāciju, naida runu un nelikumīgu saturu.

Ko maina DPA?

Līdz šim interneta platformas lielā mērā varēja slēpties aiz juridiskas “neatbildības sienas” — proti, ja kāds lietotājs publicēja maldinošu vai kaitīgu saturu, platforma par to bieži vien netika saukta pie atbildības.

Digitālo pakalpojumu akts šo situāciju būtiski maina.

Galvenās izmaiņas:

  • Lielāka atbildība platformām – tām ir jānodrošina mehānismi nelikumīga satura ātrai dzēšanai un jāinformē lietotāji par šiem procesiem.
  • Reklāmas caurspīdīgums – lietotājiem ir skaidri jāzina, kāpēc viņiem tiek rādīta konkrēta reklāma un kas par to maksā.
  • Aizliegta personalizēta reklāma bērniem – platformas vairs nedrīkst izmantot nepilngadīgo datus reklāmas mērķēšanai.
  • Lietotāju tiesības uz skaidru informāciju – cilvēkiem ir tiesības saprast, kā darbojas ieteikumu algoritmi un kāpēc viņi redz tieši konkrētu saturu.
  • Uzticami ziņošanas kanāli – tiek veidoti vienoti procesi, kā ziņot par pārkāpumiem un maldinošu saturu.

Kāpēc DPA attiecas uz ikvienu?

Digitālo pakalpojumu akts nav tikai par tehnoloģiju gigantiem vai juristiem. Tas attiecas uz ikvienu interneta lietotāju, uzņēmēju un satura veidotāju, jo maina:

  • kā mēs redzam reklāmas,
  • kā tiek pasargāti mūsu dati,
  • un kādas ir mūsu tiesības digitālajā telpā.

Ja esi:

  • uzņēmējs, kas reklamē savus produktus internetā, Tev jāzina, kā ievērot jaunos reklāmas un datu izmantošanas noteikumus;
  • mārketinga speciālists – Tev jānodrošina, ka reklāmas ir caurspīdīgas un atbilst DPA prasībām;
  • interneta lietotājs – Tev tagad ir vairāk tiesību un iespēju saprast, kas notiek ar Taviem datiem un kā tiek veidots saturs, ko redzi.

Ko DPA nozīmē uzņēmumiem un mārketingam?

DPA ieviešana nozīmē jaunu ēru digitālajā reklāmā. Uzņēmumiem būs jāievēro:

  • caurspīdīgums reklāmas kampaņās (“sponsorēts” satura atzīmes kļūst obligātas),
  • datu izmantošanas skaidrība (vairs nevarēs izmantot “slēptos” izsekošanas mehānismus),
  • drošības standarti satura publicēšanā (īpaši platformām, kas ļauj lietotājiem augšupielādēt informāciju vai komentēt).

Lai arī tas sākumā var šķist sarežģīti, ilgtermiņā šīs pārmaiņas palielina uzticēšanos digitālajai videi, kas nāk par labu gan lietotājiem, gan uzņēmējiem.

Ko DPA nozīmē ikvienam pircējam, interneta lietotājam?

Drošāka vide tiešsaistē

DPA paredz, ka platformām — piemēram, “Facebook”, “Instagram”, “TikTok”, “X (Twitter)”, “Amazon” vai “Etsy” — jāreaģē ātri uz nelikumīgu vai maldinošu saturu.

Tas nozīmē:

  • mazāk krāpniecisku reklāmu un viltus profilu,
  • mazāk bīstamu produktu e-veikalos,
  • iespēju ziņot par pārkāpumiem un redzēt, kā tie tiek risināti.

Piemērs: ja pamani viltotu “Nike” preču veikalu vai maldinošu reklāmu, platformai tagad ir juridisks pienākums reaģēt, nevis ignorēt to.

Skaidrāka informācija par reklāmām

Katru reizi, kad redzi reklāmu internetā, tagad Tev ir tiesības zināt, kāpēc Tev tā tiek rādīta.

Platformai jāparāda:

  • vai reklāma ir personalizēta pēc jūsu datiem,
  • kas ir reklāmdevējs,
  • un kādi dati izmantoti, lai to atlasītu.

Piemērs: ja redzi reklāmu par bērnu apģērbu, platformai jāpaskaidro, vai tā parādīta tāpēc, ka esi vecāks, vai tikai nejaušības dēļ.

Bērnu datu aizsardzība

DPA aizliedz personalizētu reklāmu bērniem un pusaudžiem, kā arī pieprasa platformām rīkoties atbildīgi ar nepilngadīgo datiem. Tas nozīmē, ka bērni vairs neredzēs mērķētas reklāmas, kas izmantotu viņu uzvedības vai interešu datus.

Piemērs: “YouTube Kids” un “TikTok” Eiropā vairs nedrīkst rādīt personalizētu reklāmu bērniem.

Vairāk caurspīdības algoritmos

Lietotāji tagad var uzzināt, kā un pēc kādiem principiem platforma izvēlas rādīt konkrētu saturu vai ziņas. Turklāt — lielajām platformām jānodrošina iespēja izslēgt satura personalizāciju un skatīt saturu hronoloģiskā kārtībā.

Piemērs: Facebookā vai Instagramā varēsi izvēlēties “skatīt jaunākos ierakstus” bez algoritma iejaukšanās.

Drošāka iepirkšanās internetā

DPA uzliek par pienākumu e-komercijas platformām, piemēram, “Amazon”, “eBay” vai “AliExpress”, pārbaudīt tirgotāju identitāti un produktu likumību.

Tas nozīmē:

  • mazāk viltojumu un nelegālu preču,
  • iespēju uzzināt, kas patiesībā stāv aiz konkrētā pārdevēja,
  • lielāku patērētāju aizsardzību.

Piemērs: ja nopērc preci no “AliExpress” pārdevēja, kurš pārkāpis likumu, platforma var tikt saukta pie atbildības.

Vienkāršāka iespēja aizstāvēt savas tiesības

DPA paredz, ka katram lietotājam ir tiesības:

  • apstrīdēt platformas lēmumus (piemēram, ja Tavs ieraksts izdzēsts),
  • iesniegt sūdzību neatkarīgai institūcijai,
  • saņemt skaidrojumu par to, kā un kāpēc platforma pieņēmusi konkrētu lēmumu.

Piemērs: ja Tavs komentārs tiek dzēsts, Tu vari pieprasīt, lai platforma paskaidro – vai tas bijis automatizēts lēmums, un kā to pārsūdzēt.

Mazāk “neredzamās” datu vākšanas

Platformām tagad jāatklāj, kādi dati tiek vākti un kam tie tiek izmantoti. Lietotājs var atteikties no reklāmas vai satura personalizācijas, nezaudējot iespēju izmantot konkrēto vietni.

Piemērs: ja atsakies no “sīkdatnēm” vai personalizētām reklāmām, platformai joprojām jādod iespēja lietot pamatfunkcijas — lasīt ziņas, skatīties video utt.

Būtībā Digitālo pakalpojumu akts (DPA) padara internetu cilvēcīgāku un atbildīgāku. Tas nodrošina, lai lietotājs vairs nav “produkts”, bet gan pilnvērtīgs dalībnieks ar tiesībām uz drošību, caurspīdīgumu un izvēli. Un, ja platformas to ievēros, mēs visi iegūsim drošāku, godīgāku un uzticamāku digitālo vidi.

Foto: Julia M Cameron, Pexels.com

Foto: Julia M Cameron, Pexels.com

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Похожие новости

Загружаем...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas