Вы используете старую версию браузера, некоторые интерфейсы могут работать. Мы рекомендуем вам обновить ваш браузер!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

"Tev ir 3 minūtes, lai nopirktu ar atlaidi!": manipulācijas internetā jeb “dark patterns” piemēri

Atpazīsti viltības internetā!

Tu ieej interneta veikalā, un pēkšņi ekrāna stūrī iedegas uzraksts: “Pasteidzies! Atlaide spēkā tikai 3 minūtes!” Vai arī: “Vēl 2 cilvēki skatās šo preci. Nezaudē iespēju! Pērc, kamēr tā vēl ir pieejama!” Šādi un līdzīgi uzraksti cilvēkam uzreiz rada nelielu stresu. Rodas satraukums un steiga ­— ja nu tiešām kāroto tūlīt nopirks kāds cits? Ja tā tiešām ir pēdējā? Tieši to ir paredzējuši mājaslapu dizaineri, izmantojot “dark patterns” jeb manipulatīvus lietotāja interfeisa risinājumus. To mērķis ir piespiest tevi ātrāk pieņemt lēmumu veikt pirkumu, lai gan, iespējams, sākumā tu to nemaz nevēlējies.

Kas ir manipulācijas internetā jeb “dark patterns”?

“Dark patterns” ir tīšas manipulācijas mājaslapu un aplikāciju dizainā, kas liek lietotājam pirkt ātrāk, ievadīt vairāk savu datu, piekrist nevēlamiem nosacījumiem vai pazaudēt kontroli pār savām izvēlēm. Tie ir veidi, kā platformas virza lietotāju uz rīcību, kas izdevīga uzņēmumam, nevis cilvēkam.

Biežāk sastopamie “dark patterns” jeb interneta manipulāciju piemēri

Laika taimeris, kas skaita laiku atpakaļ

“Akcija beigsies pēc 02:59… 02:58…” – šāds ziņojums uznirst mājaslapā redzamā vietā. Tā mērķis ir radīt steigu un paniku, lai cilvēks nepārdomātu un ātrāk veiktu pirkumu. Realitātē taimeris restartējas, kad no jauna atver mājaslapu, vai tas nav piesaistīts nekādai reālai akcijai.

“Citi lietotāji skatās šo preci”

“Šobrīd šo preci skatās vēl 12 cilvēki!” – kārtējais paziņojums, kura mērķis ir radīt sajūtu, ka drīz prece pazudīs no virtuālajiem tirdzniecības plauktiem. Bieži vien šie skaitļi ir algoritma izdomāti vai balstīti nevis uz patiesu aktivitāti, bet uz nejaušiem modeļiem.

Slēptās izmaksas

Pirkuma sākumā prece maksā 29 €, bet pēdējā solī atklājas papildu izmaksas, piemēram, piegāde 9 €, darījuma apstrādes maksa 4 €, u.tml. Ar sākotnēji zemām cenām tevi mēģina piesaistīt konkrētai precei, mēģina radīt psiholoģisku vēlmi to iegādāties, pirms pamani reālo cenu.

Grūti atrodama atteikšanās poga

Tikai viens klikšķis un esi kļuvis par veikala īpašo klientu. Bet vai tu zini, kā atteikties no šī statusa, ja to vairs nevēlies? Viens no manipulācijas veidiem internetā ir padarīt pieteikšanos ļoti vienkāršu, savukārt atteikšanos sarežģītu. Piemēram, lai atteiktos, jāveic 10 soļu process mājaslapā, jāraksta e-pasts uzņēmējam vai jāzvana operatoram.

Manipulācija ar pogu krāsām

Krāsas ir pirmais, kas piesaista mūsu uzmanību, tāpēc tieši ar tām interneta vietnes var spēlēties. Piemēram, “Piekrītu visam” poga ir spilgti zaļa, bet poga “Nepiekrītu” ir pelēka un gandrīz neredzama. Manipulācijas mērķis ir likt tev nospiest komersantam izdevīgāko opciju.

Manipulācija ar pircēja sajūtām

Reizēm mājaslapās izvieto tekstus, kas var likt pircējam justies slikti. Piemēram, “Gudri pircēji izvēlas šo!”, “Vai tiešām tu nevēlies ietaupīt savu naudu?”, “Vai tiešām laidīsi garām super atlaidi?” Pogas ar šādiem un līdzīgiem tekstiem uzspiež kauna sajūtu, un tieši tāds ir to mērķis: likt tev justies slikti, ja izvēlēsies atteikties no piedāvājuma.

Kāpēc cilvēki uzķeras uz manipulāciju interneta lapās?

“Dark patterns” darbojas tāpēc, ka tie izmanto:

  • mūsu bailes nokavēt (FOMO),
  • vēlmi pieņemt ātrus lēmumus, lai ietaupītu laiku,
  • uzticēšanos platformai,
  • emocionālu spriedzi, ko rada taimeri vai paziņojumi.

Tu neesi vainīgs — sistēma ir veidota tā, lai apietu kritisko domāšanu.

Kā sevi pasargāt no manipulācijām?

  1. Ja redzi taimeri — nesteidzies. Ja akcija ir īsta, tā nepazudīs 5 minūšu laikā. Ja tā pazūd, tad tas ir signāls, ka labāk neko nepirkt;
  2. Pārbaudi, vai atlaide ir patiesa: apskaties cenas citos veikalos. Ja visur tā ir tāda pati, tad tādas frāzes kā “-70% līdz plkst. 00:00” ir tikai vizuāls triks;
  3. Neļauj sevi ievilkt automātiskos abonementos un rūpīgi lasi paziņojumu tekstus;
  4. Izmanto sociālo platformu rīkus, kas samazina manipulācijas.

Sociālajās platformās tev pieejamas šādas iespējas:

  • Poga “Slēpt” paslēpj reklāmas, kas rada manipulējošu spiedienu;
  • Poga “Neinteresē” paslēpj saturu, jo šādi tu norādi, ka tas tev nav interesējošs;
  • Ar pogu “Kāpēc redzu šo reklāmu?” tu uzzināsi, kādi tavi dati tika izmantoti reklāmas mērķēšanai un kurš ir reklāmdevējs.

Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!

Digitālo pakalpojumu vidē dažāda veida manipulācijas kļūst arvien rafinētākas. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad saņēmis jau 56 sūdzības par interneta platformu iespējams neatbilstošu rīcību. Lai padarītu interneta vidi drošāku, pārredzamāku un uzticamāku visiem, tajā skaitā arī sociālo mediju lietotājiem, Latvijā kopš 2024. gada darbojas Digitālā pakalpojumu akts (DPA). Ar mērķi informēt un izglītot sabiedrību par DPA sniegtajām iespējām un to, kā šis akts un arī paši patērētāji sevi var pasargāt no digitālajām ilūzijām, PTAC uzsāk kampaņu “Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!”. Dodies uz PTAC mājaslapu un uzzini vairāk par DPA, kas tevi sargā no manipulācijas internetā.

Foto: Tima Miroshnichenko, Pexels.com

Foto: Tima Miroshnichenko, Pexels.com

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Похожие новости

Загружаем...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas