
Foto: Zane Bitere/LETA
Latvijā atkal briest pārmaiņas skolu finansēšanā, tostarp, par skolotāju algu veidošanas principiem. Minētā reforma rada satraukumu mazajās vietvarās.
Priekšlikums iekļaujas jaunajā skolu finansēšanas modelī “Programma skolā”, kas tiek ieviests pakāpeniski. Šajā mācību gadā valsts jau nodrošina finansējumu atbalsta personālam, bet pilnībā modelis sāks darboties no nākamā gada septembra. Reforma paredz, ka valsts mērķdotācijas skolotāju algām pilnā apmērā saņems skolas, kas atbilst valdības noteiktajiem kritērijiem. Skolām, kurās skolēnu skaits ir mazāks, valsts segs tikai proporcionālu daļu no algām, bet pārējo nodrošinās pašvaldība. Piemēram, ja minimums vidusskolai ir 120 skolēnu, bet mācās tikai 60, valsts apmaksās 50% no finansējuma. Izņēmumi būs pieejamības un pierobežas skolas, kur minimālais skolēnu skaits ir 30, tur proporcionalitātes princips netiks piemērots.
Lai pārmaiņas nebūtu pārāk straujas, plānots pārejas posms. Tas dos laiku skolām un pašvaldībām pielāgoties jaunajai sistēmai. Bērniem tas varētu nozīmēt, ka mazajās skolās saglabātos pilnas mācību programmas un iespēja mācīties tuvāk mājām. Tomēr, ja skolēnu skaits būs mazs, mācību piedāvājums joprojām varētu būt ierobežots, jo daļa finansējuma nāks no pašvaldības, kas dažviet varētu būt ierobežota.
Skolotājiem reforma sola stabilāku atalgojumu, jo valsts segtu algas pilnā apmērā tajās skolās, kas atbilst kritērijiem. Taču tur, kur skolēnu ir mazāk par minimumu, pedagogu algas daļa būtu atkarīga no pašvaldības iespējām, kas joprojām varētu radīt nenoteiktību.
Vecākiem lielākais ieguvums būtu pārliecība, ka bērnam būs pieejama vidusskola tuvumā. No otras puses, ja skolā būs maz skolēnu un pašvaldībai būs jāsedz daļa finansējuma, tas var ietekmēt vietējo budžetu un citas iespējas bērniem, piemēram, nogādāšanu skolā, papildus pulciņus vai infrastruktūru.
Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka valdība līdz gada beigām apstiprinās konkrētus kritērijus, bet gala lēmumu par likuma grozījumiem pieņems Saeima.
Nacionālās apvienības Saeimas deputāti piedāvā, lai pašvaldībās, kur darbojas tikai viena vidusskola, skolotāju algas pilnībā segtu valsts. Šis risinājums būtu īpaši svarīgs mazajām pašvaldībām, kur finansējuma trūkums varētu ietekmēt mācību kvalitāti.

Foto: Zane Bitere/LETA