No šodienas, 9. oktobra, visās Eiropas bankās ir spēkā jauna prasība: pirms maksājuma sākšanas obligāti jāveic maksājuma saņēmēja vārda un norādītā konta numura atbilstības pārbaude. Tas nozīmē, ka, veicot pārskaitījumu, banka dažu sekunžu laikā pārbaudīs, vai saņēmēja nosaukums atbilst norādītajam IBAN.
Kā jaunā pārbaude aizsargā klientus?
Šis jaunais drošības mehānisms ir paredzēts, lai mazinātu gan cilvēciskās kļūdas, gan krāpšanas risku.
- Aizsardzība pret krāpšanu: Ja krāpnieki mēģina nosūtīt rēķinu ar viltotu konta numuru, kas neatbilst rēķina devēja nosaukumam, sistēma nekavējoties brīdinās maksājuma veicēju par neatbilstību.
- Novērš kļūdas: Tā palīdzēs izvairīties no situācijām, kad nauda kļūdas dēļ tiek pārskaitīta citam saņēmējam, kura konta numurs atšķiras tikai ar vienu ciparu.
"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops norāda, ka tas ir solis pretim lielākai drošībai: "Nu, vismaz tas ir kaut kāds solītis priekšā tam, lai jums ir šī drošība un jūs varat pārliecināties, ja gadījumā konts neatbilst saņēmēja nosaukumam, tad jūs varat pateikt – nē, es neveikšu šo maksājumu, es padomāšu vēlreiz vai es painteresēšos pie pakalpojuma sniedzēja, kāpēc ir nesakritība."
Pārbaude notiek ļoti ātri, un tā neietekmēs maksājumu veikšanas ilgumu. Ja sistēma uzrāda neatbilstību, maksātājs pats var izlemt – turpināt vai apturēt maksājumu.
Krāpšanas riska mazināšana un kritiskā domāšana
Jaunais mehānisms palīdz arī gadījumos, kad krāpnieki uzdodas par bankas pārstāvjiem vai pakalpojumu sniedzējiem.
Krāpniecības gadījumā ir svarīgi saglabāt mieru un pārbaudīt informāciju pašam: "Ja jums ir bažas, nolieciet telefonu un paši atzvaniet uz bankas informācijas tālruni. Nekāda vaina. Neviens par to nebūs dusmīgs, tā ir pilnīgi normāla reakcija," iesaka Jānis Krops.
Banku pārstāvji uzsver, ka lēmums par pārskaitījuma veikšanu vienmēr ir un paliks paša cilvēka ziņā. Jaunā pārbaude ir papildu drošības solis, taču modrība un kritiskā domāšana joprojām ir labākā aizsardzība pret krāpniecību.

Foto: Ekrānuzņēmums no sižeta
