You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Odometru manipulācija - krāpšana, kas apdraud drošību un godīgu konkurenci

Foto: "Unsplash"

Foto: "Unsplash"

Latvijas iedzīvotāji visbiežāk iegādājas lietotus transportlīdzekļus. Tādā gadījumā, novērtējot detalizētāk potenciālo pirkumu, pirmais uzdevums ir iepazīties ar odometra rādījumu. Odometrs ir transportlīdzekļa svarīga sastāvdaļa, kas norāda, cik kilometrus tas ir nobraucis. Odometra rādījums ir faktors, kas būtiski ietekmē transportlīdzekļa vērtību un raksturo potenciālo nolietojumu. Jo mazāks nobraukums, jo augstāka ir transportlīdzekļa cena. Diemžēl negodīgi auto pārdevēji izmanto šo faktu, lai krāptu pircējus, veicot manipulācijas ar odometru rādījumiem. Šāda prakse tiek saukta par odometru attīšanu vai manipulāciju un ir aizliegta gan Latvijā, gan pārējās ES valstīs.

Odometru manipulācija ir nopietna problēma, kas rada vairākus riskus un zaudējumus. Pirmkārt, tā ir krāpšana, kas pārkāpj pircēju tiesības un intereses. Pircējs, kas iegādājas transportlīdzekli ar manipulētu odometru, par to pārmaksā. Manipulējot odometru tiek izjaukta transportlīdzekļa ekspluatācijas kārtība, kas paredz, ka pie attiecīga nobraukuma tiek mainītas zobsiksnas, bremžu kluči un citas detaļas, kuras ražotājs ir paredzējis aizstāt ar jaunām. Ja zobsiksna netiek laikā nomainīta, tā var plīst un rodas motora defekts. Tas ne vien aptur transportlīdzekļa darbotiesspēju, bet patērētājam rada ievērojamus zaudējumus, no 1000 līdz 5000 EUR, atkarībā no auto markas un modeļa.

Turklāt pircējs var saskarties ar neparedzētiem remonta un apkopes izdevumiem, kas var pārsniegt transportlīdzekļa vērtību. Otrkārt, odometru manipulācija ir bīstama un tā var apdraudēt ceļu satiksmes drošību. Tādējādi tā var sekmēt bīstamu situāciju rašanos ceļu satiksmē. Treškārt, odometru manipulācija ir negodīga, jo tā kropļo konkurenci transportlīdzekļu tirgū. Odometru manipulētāji gūst lielāku peļņu uz pircēju rēķina, jo ar zemāku pašizmaksu iegādātus auto pārdod par lielāku cenu, maldinot pircēju par patieso auto nolietojumu. Latvijas Transportlīdzekļu Tirgotāju Asociācijas (LATTA) izpratnē tā ir krāpšana un citās valstīs, kā, piemēram, Spānijā odometru manipulācija ir krimināli sodāma. Tādējādi noziedzīga rīcība ar odometriem grauj visa tirgus, tostarp godprātīgo un likumpaklausīgo transportlīdzekļu tirgotāju reputāciju.

Lai cīnītos pret odometru manipulāciju, ir nepieciešams efektīvs un saskaņots rīcības plāns, kas iesaistītu gan valsts, gan nevalstiskās organizācijas. Viens no šāda plāna dalībniekiem būs (LATTA), kas ir Latvijas transportlīdzekļu tirgotāju intereses pārstāvošā organizācija. LATTA ir izstrādājusi ētikas kodeksu, kas nosaka godīgas un atbildīgas darbības principus transportlīdzekļu tirdzniecības jomā. LATTA biedri apņemas ievērot likumus un normatīvos aktus, kas regulē transportlīdzekļu tirdzniecību, kā arī sniegt patiesu un pilnīgu informāciju par transportlīdzekļu stāvokli un odometra rādījumiem. LATTA arī sadarbojas ar valsts institūcijām, piemēram, VID un CSDD, lai veicinātu nodokļu nomaksu un satiksmes drošību.

LATTA priekšlikums ir atteikt Latvijā reģistrēt transportlīdzekļus, kuriem veiktas manipulācijas ar odometru rādījumiem. Nodrošinot patieso odometra rādījumu atbilstoši pieejamai informācijai datu bāzēs tiesības reģistrēt šādus transportlīdzekļus ir atjaunojamas. Ja transportlīdzeklim ir ticis bojāts odometrs, tad pārdevējam ir jāsniedz pierādījumi par šo faktu, ticamus aktuālos datus no nomainītā odometra un jaunā odometra iegādi un rādījumu apliecinošos dokumentus. Nepieciešama stingra disciplīna arī Latvijā reģistrētu transportlīdzekļu ekspluatācijā attiecībā uz odometru rādījumiem.

Ja tehniskās apskates laikā tiek konstatēts, ka odometra rādītāji ir mazāki nekā fiksēti iepriekšējās tehniskās apskates laikā, automašīnai tiek liegts piedalīties ceļu satiksmē un apskate jāveic atkārtoti pēc odometra datu neatbilstību novēršanas. Šāds risinājums būtu spēcīgs stimuls automašīnu tirgotājiem un īpašniekiem ievērot normatīvos aktus, kā arī ieviestu funkcionējošu soda mehānismu tiem, kuri mēģina veikt aizliegtās manipulācijas ar odometriem.

Sabiedrība dažkārt pieņem šādu odometru datu koriģēšanu un neizturas pienācīgi kritiski. Bet ieviešot stingru uzskaiti un iedarbīgus noteiktās kārtības ievērošanas kritērijus mēs varam mainīt sabiedrības viedokli un izskaust šāda veida negodīgu praksi. LATTA aicina ieinteresētās puses atbalstīt šos priekšlikumus, kas ir svarīgs solis cīņā pret odometru manipulācijām. LATTA arī aicina sabiedrību būt uzmanīgiem un informētiem, pērkot vai pārdodot transportlīdzekļus.

Ja vēlaties iegādāties transportlīdzekli, labāk ir pārliecināties, ka tā nobraukums atbilst CSDD datubāzē esošajai informācijai, kas ir pieejama, ievadot valsts numurzīmi vai transportlīdzekļa reģistrācijas numuru. Ja ir aizdomas par odometru manipulāciju, ir jāziņo par to VID vai policijai. Un, protams, ir jāizvēlas uzticami un profesionāli transportlīdzekļu tirgotāji, kas ir LATTA biedri un ievēro ētikas kodeksu. Tikai tā mēs varam nodrošināt godīgu, drošu un ilgtspējīgu transportlīdzekļu tirgu Latvijā. LATTA aicina noteikt sodu par odometru rādītāju manipulācijām līdzvērtīgu krāpšanai lielos apmēros.

LATTA ir transportlīdzekļu tirdzniecības nozares asociācija, kuras mērķis ir pilnveidot normatīvo aktu bāzi, sekmēt tās vienādu izpratni un interpretācijas praksi, veicināt vienlīdzīgu konkurenci. LATTA mērķis ir veicināt Latvijas tautsaimniecības attīstību transportlīdzekļu tirdzniecības jomā.

Foto: "Unsplash"

Foto: "Unsplash"

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar advices

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas