Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Cik ilgi kalpo viens ziemas riepu komplekts?

No pirmā decembra ikvienam pasažieru transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē un svarā nepārsniedz 3,5 tonnas, obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām. Ja ziemas riepas ir saglabājušās vēl no iepriekšējās sezonas, tad ir vērts tās aplūkot rūpīgāk, lai noskaidrotu, vai nav nepieciešamas jaunas ziemas riepas . Tālāk – par pazīmēm, kas vēsta par nepieciešamību nomanīt ziemas riepas, kā arī – vispārīgas vadlīnijas par to, cik ilgi ziemas riepas kalpo un cik bieži būtu jāmaina.

Kādas ir galvenās prasības ziemas riepām?

Ziemas riepas ir ārkārtīgi svarīgas, lai nodrošinātu automašīnas stabilitāti un braukšanas drošību laikā, kad gaisa temperatūra ir zemāka par 7 grādiem. Ziemas riepas veic neskaitāmas būtiskas funkcijas:

Stabilitāte – ziemas riepas nodrošina labu saķeri ar ceļa virsmas segumu jebkuros laikapstākļos.
Drošība uz ledus – ziemas riepas daudz labāk nodrošina automašīnas noturēšanos uz ceļa, ja virsmu klāj ledus vai sablietēts sniegs.
Mitruma izspiešana – ziemas riepas veidotas tā, lai liekais mitrums tiktu izspiests pa dziļajām centrālajām rievām uz sāniem un riepas virsmai nodrošinātu pēc iespējas labāku saķeri ar ceļu.
Saķere uz apsniguša ceļa – smalkais lameļu raksts, ar ko klāta protektora virsma, ļauj izveidot labāku un drošāku saķeri ar ceļu un mazina potenciālu slīdēšanu.
Aukstumam piemērots gumijas sastāvs – ziemas riepas radītas no gumijas, kas aukstumā nezaudē savas īpašības un nekļūst pārmēru cietas. Tieši šī iemesla dēļ ar vasaras riepām ziemā braukt nedrīkst, jo riepu gumijas sastāvs aukstumā sacietē, un braukt pa ledu ar “plastmasas” riepām nav ne droši, ne patīkami. Ziemas riepas ir radītas tā, lai no šī efekta izvairītos – tās ir mīkstas arī temperatūrā zem nulles.
● Ziemai piemērots protektora zīmējums – atkarībā no mērķa riepu protektora raksti tiek īpaši pielāgoti. Ziemas riepu protektora zīmējums ir dziļāks un veidots tā, lai novērstu sniega uzkrāšanos pašā riepā un veicinātu tā izspiešanu uz sāniem.
● Ziemai piemēroti diski – sākoties aukstajam gadalaikam, jādomā ne tikai par riepām, bet arī to diskiem. Ziemas laikam piemērotāki būs diski, kas nav pulēti un ir krāsoti vismaz trīs reizes – šādi diski būs mazāk pakļauti nelabvēlīgajai sāls iedarbībai, kas tiek kaisīts uz ceļiem. Tāpat ziemai piemēroti būs tādi diski, kuriem nav lieku rievu un izvirzījumu, lai lieki nekrātos ne sāls, ne dubļi vai sniegs.


Kā zināt, kad ziemas riepām nepieciešama nomaiņa?

Kaut arī ziemas riepas tiek ražotas no visizturīgākās un labākās gumijas, arī tās nav mūžīgas. Tās tiek gan nolietota, gan arī noveco dabiski. Drošības apsvērumu dēļ signālus, kas liecina par riepu nomaiņu, nedrīkst ignorēt.

Riepu vecums

Jaunākie standarti paredz, ka riepu derīguma termiņš ir 10 gadi kopš ražošanas datuma. Ražošanas datumu var pārbaudīt uz pašas riepas – tam ir jābūt norādītam identifikācijas skaitļu virknē, kur redzams ražošanas gads un mēnesis. To svarīgi ievērot divu iemeslu dēļ – pirmkārt – drošība. Gumijas īpašības ar laiku tik tiešām mazinās neatkarīgi no tā, cik aktīvi vai taupīgi šīs ziemas riepas iepriekš ir lietotas. Otrs iemesls – riepu vecums tiek pārbaudīts arī tehniskās apskates laikā. Automašīnas ar pārmēru vecām riepām netiks pielaistas dalībai ceļu satiksmē.

Protektora dziļums

Ne visām riepām izdodas veiksmīgi nokalpot desmit gadu. Parasti normāla lietojuma apstākļos protektors nodilst daudz ātrāk. Saskaņā ar likumu minimālais protektora dziļums ir 4 mm. Taču drošības apsvērumu dēļ labāk braukt ar vismaz divtik dziļu rakstu.
Protektora dziļumu var mērīt gan saviem spēkiem, gan arī iegādājoties speciālu protektora dziļuma mērītāju, kas patiesībā ir vienkāršs lineāls, kas izveidots tā, lai to būtu ērti ievietot ziemas riepas protektora rakstā un noskaidrot, cik tas ir dziļš.

Nodiluma indikatori

Parasti ziemas riepas ir izstrādātas tā, lai tās spētu nosacīti signalizēt par nodilumu. Tas var tikt panākts vairākos veidos, bet parasti riepu protektoriem ir īpašas krāsainas lameles. Pie noteiktas nodiluma pakāpes parādās krāsainas joslas vai laukumi.
Citu ražotāju riepām krāsaino joslu vietā ir cipari, kas ar laiku nodilst un vairs nav redzami, tādējādi signalizējot, cik milimetru atlicis. Svarīgi biezumu pārbaudīt vairākās vietās – gan centrā, gan iekšmalā, gan ārmalā, jo ziemas riepas ne vienmēr nodilst vienmērīgi. Ja kaut vienā vietā protektora dziļums ir mazāks par 4 mm, riepas ir jāmaina.

Vienmērīgs nodilums

Svarīgi laiku pa laikam pārbaudīt protektora nodilumu ne tikai tāpēc, lai laikus nomainītu ziemas riepas, bet arī tādēļ, lai pamanītu, ja nodilums nav vienmērīgs. Ja iekšmalā vai ārmalā riepas nodilums ir lielāks, riepas var samainīt, lai paildzinātu to mūžu. Tāpat iespējams samainīt priekšējās riepas ar aizmugures riepām, ja tās nodilst atšķirīgi.

Piemēroti uzglabāšanas apstākļi

Kaut arī ziemas riepas ir radītas intensīvai berzei uz cieta ceļa seguma, tās tomēr ir gana jutīgas pret apkārtējās vides apstākļiem. Ziemas riepas nepieciešams pareizi uzglabāt, lai tās nesavērptos, nezaudētu savu formu un gumijas īpašības. Riepām jābūt uzglabātām telpā, kurā neveidojas kondensāts un temperatūra nav augstāka par 15 grādiem vai zemāka par 0 grādiem – tie ir optimāli apstākļi riepu gumijas veiktspējas saglabāšanai. Tāpat ziemas riepas nedrīkst uzglabāt tiešos saules staros vai pārāk karstā vietā – šādā gadījumā riepu gumija var sākt plaisāt un zaudēt izturību. Optimālākās vietas riepu uzglabāšanai – sauss pagrabs, garāža, kurā temperatūra ziemā nenoslīd zem nulles, vai automašīnu darbnīcas. Atsevišķi servisi klāt pie riepu nomaiņas piedāvā arī riepu uzglabāšanas pakalpojumu, optimālos apstākļos novietojot riepas starp lietošanas sezonām.

Cik ilgi kalpo ziemas riepas?

Nav vienas atbildes uz šo jautājumu, jo kalpošanas ilgumu vistiešāk ietekmē tieši autovadītāja braukšanas paradumi. Svētdienas braucēji ar vienu ziemas riepu komplektu var nobraukt kaut visus desmit gadus, kamēr saulīšu cienītājam protektors var būt beigts jau pēc vienas sezonas.

Tie, kas vēlas lietot vienu riepu komplektu maksimāli ilgi, parasti ievēro šādus nosacījumus:

● Katrai sezonai savas riepas – ziemas riepas siltā laikā nodilst daudz ātrāk, tādēļ tās ir svarīgi uzlikt, tiklīdz gaisa temperatūra ir zemāka par 7 grādiem, un noņemt pavasarī, tiklīdz kļūst pietiekami silts vasaras riepām.
● Nelieto M+S riepas – vissezonas riepas kalpos īsāku laiku nekā atsevišķi vasaras un ziemas riepu komplekti, jo tām jāiztur pārāk krasas temperatūras svārstības, līdz ar to finanšu ziņā divi komplekti M+S riepu nebūs izdevīgāk nekā viens komplekts ziemas riepu un viens komplekts vasaras riepu.
● Pareizi riepu uzglabāšanas apstākļi starp sezonām – riepas tiek glabātas ražotāja ieteiktajā veidā optimālos temperatūras un mitruma apstākļos.
● Automašīnai tiek regulāri veikta savirze, kas ietekmē riepu nodiluma vienmērīgumu. Jo vienmērīgāk nodilst riepas, jo kopumā ilgāk tās kalpos.
● Pareizs spiediens riepās – pārāk augsts spiediens veicinās riepas izdilšanu vidusdaļā, pārāk zems – riepas izdilšanu sānu malās. Spiedienam jābūt apkārtējai gaisa temperatūrai atbilstošam.

Kur meklēt labākās ziemas riepas?

Ja interesē jaunas ziemas riepas vai ziemas riepas ar radzēm, visplašākais un pārskatāmākais piedāvājums meklējams interneta riepu lielveikalā Riepas1. Ieskaties un izvēlies savas riepas par vislabāko cenu jau tūlīt, lai līdz 1. decembrim par to vairs nebūtu jāraizējas!

Shutterstock.com

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Saturs turpināsies pēc reklāmas