Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Jauno auto krāsas: ko izvēlas latvieši

Automašīna. Pexels.com

Automašīna. Pexels.com

Saskaņā ar Baltijas valstu autotirgotāju datiem, pērn Latvijā visvairāk jaunu transportlīdzekļu iegādāti pelēkā krāsā - 34,10 procenti. Otrajā vietā pēc popularitātes ierindojās baltas (25,43%), trešajā - melnas (12,3%) automašīnas. Spilgtām krāsām, piemēram, sarkanai (7,7 procenti), zaļai (2,76 procenti) vai dzeltenai (1,16 procenti), bija daudz mazāka piekrišana jaunu automašīnu pircēju vidū.

Tendencēm Latvijā nevajadzētu īpaši pārsteigt. Kā vēsta autoritatīvs britu portāls Carbuyer, Lielbritānijā jau četrus gadus pēc kārtas populārākās ir pelēkas krāsas automašīnas: no 2021.gadā reģistrētajiem jaunajiem auto 24,8 procenti bija pelēkas.

20,5 procenti no Lielbritānijā pērn pārdotajām jaunajām automašīnām bija melnas, 17,2 procenti - baltas. Ir bijis iespaidīgs zeltīto modeļu popularitātes lēciens (par 234 procentiem attiecībā pret 2020.gadu), taču šādu automobiļu apjoms skaitliskā izteiksmē ir palicis zems, sasniedzot nepilnu procentu.

Kāpēc pelēkā krāsa?

Jauno auto tirgū dominējošās krāsas ekspertus nepārsteidz. Ražotāji tās izvēlas praktisku apsvērumu dēļ, savukārt pircēji - cerībā, ka pelēkas vai baltas automašīnas būs vieglāk kopjamas. Piemēram, melnā krāsa cilvēku uzskatos mājo kā elegances paraugs, tomēr to ir grūti kopt, un melns auto būs ļoti bieži jāmazgā, lai neizskatītos pelēcīgs.

Pašiem ražotājiem nav vienotas stratēģijas, kādu toņu auto pircējiem piedāvāt. Tomēr daudzi automašīnu zīmoli racionālu apsvērumu dēļ dod priekšroku neitrālākiem toņiem. Tas tāpēc, ka tie ražotāji, kuri cenšas iepatikties masām, nevar atļauties daudz interesantu krāsu, jo zina, ka lielākā daļa tās neizvēlēsies. Iespējams, ir pircēji, kas vēlētos skaistu, sarkanu auto, taču viņiem transportlīdzeklis nav svarīgākais dzīvē. Viņiem vajag tikai automašīnu, kas pārāk nenoslogo acis un ir viegli pārdodama pēc kalpošanas beigām. Būtībā sanāk tāds kā apburtais loks, jo visvieglāk būs pārdot auto tādā krāsā, kas ir pieprasīta, un starp pieprasītākajiem ir tieši vienkrāsaini, ļoti līdzīgi modeļi.

Auto krāsa kā vizītkarte

Tomēr ražotāji arvien vairāk ķeras pie drosmīgākiem risinājumiem, cenšoties pircējiem piedāvāt neparastas izvēles iespējas. Kā uzskatāms piemērs šeit var kalpot Škoda jaunie SUV kas krāsoti koši zilā krāsā, Peugeot piedāvā gan dažādus zilos, gan zaļos toņus, Audi savulaik bija pazīstama ar savu lavas pelēko (Nardo Grey) krāsu, Ferrari nav nodalāms no spilgti sarkanās krāsas, bet Mazda automašīnas pēdējās desmitgadēs ir kļuvušas vienkārši nedalāmas no sulīgās sarkanās krāsas un šajā ziņā pozitīvi izceļas uz citu Āzijas ražotāju fona. Citiem vārdiem sakot, ražotāji nemitīgi meklē ekskluzīvus toņus, kas varētu kļūt par viņu vizītkarti.

Spilgtās krāsas parasti dominē starp nišas automašīnām un Mazda mazliet ir nišas ražotājs ar savu raksturu un funkcijām, kuras citi ražotāji nereklamē. Japāņi, piemēram, pievērš lielu uzmanību dizainam, un krāsa ir svarīgs tā akcents.

Sarkanā krāsa - no aizvēsturiskiem laikiem

Sarkanā krāsa rūpnieciskajā dizainā ieņem patiesi īpašu vietu. Tā ir fascinējusi cilvēkus kopš aizvēsturiskiem laikiem, kad mūsu priekšteči pirmo reizi sajauca okera šķembas ar ūdeni un ieguva rozā pastu, kas viegli krāsoja citas lietas. Kopš tā laika sarkanajai krāsai dažādās kultūrās ir bijusi daudzējāda nozīme, sākot no kvēlojošas mīlestības vai niknām dusmām līdz karaliskajai varai, labklājībai un laimei. Sarkanā krāsa vienmēr ir bijusi saistīta ar spēcīgām emocijām. Dziļi mūsu zemapziņā tā liek domāt par jutekliskumu un kaisli.

Arī starp sporta automašīnām vēsturiski dominējušie bijuši sarkanie toņi. Sarkanās automašīnas izskatās ātrākas, sportiskākas skatītāju acīs, bet to vadītāji rada apskaužamu drosminieku iespaidu. Tāpēc jo neierastāk ir redzēt sarkano krāsu vidēja izmēra SUV klasē, kas tradicionāli ir viens no atturīgākajiem segmentiem auto tirgū.

Tradicionālas krāsas auto pārsvarā pērk cilvēki, kuriem tas ir tikai lieta, transportlīdzeklis. Viņi tikai meklē veidus, kā pēc iespējas mazāk uztraukties par tā kopšanu. Košākus toņus turpretī izvēlas spilgtākas personības, kas parasti pasaulei atvērtākas un pašas ir košākas. Tie ir cilvēki, kuru dzīvesveids un pasaules uzskati bieži atspoguļojas krāsu izvēlē.

Piemēram, Vācijā 2020.gadā tikai 6,7 procenti no visām reģistrētajām automašīnām bija sarkanas, kamēr Mazda klāstā sarkanas bija 27,1 procents pārdoto automašīnu jeb vairāk nekā jebkurai citai markai. Var droši teikt, ka gan japāņu ražotājs, gan autobraucēji, kuri izvēlas tā automašīnas, izjūt īpašu saikni ar sarkano krāsu.

Sarkanā 100 nokrāsas

Mazda saikne ar sarkano krāsu patiesībā eksistē jau kopš uzņēmuma pirmajiem vieglajiem automobiļiem, jo jau 60. gados ražotā Mazda R360 Coupe tika piedāvāta arī Mazda Red krāsā. Gadu gaitā ražotājs ir eksperimentējis ar dažādiem šīs krāsas toņiem, kopumā izmantojot vairāk nekā 100 toņus, kuru galvenais uzdevums bija veicināt interesi par spilgtiem auto.

Acīmredzot zīmola cienītājiem šī japāņu stratēģija iepatikās, un ilgtermiņā ražotāja automašīnas kļuva vienkārši neatdalāmas no sarkanās krāsas. Pēdējo soli Mazda spēra 2012.gadā, ieviešot KODO dizainu. Līdz ar to tika ieviesta jaunā Soul Red krāsa - dinamisks un ļoti piesātināts tonis, kas īpaši piemērots jaunākajām auto formām.

Vienam no japāņu ražotāja dizaineriem, Keiiči Okamoto, gan ar jauno krāsu nebija gana. "Es vēlos dziļu sarkano toni, kas līdzinās, piemēram, caurspīdīgiem rubīnu kristāliem vai sarkanam stiklam," toreiz pauda dizainers un kopā ar savu komandu piecus gadus vēlāk iepazīstināja ar jauno Soul Red Crystal krāsu, kas ir par 20 procentiem bagātāka un 50 procentiem dziļāka nekā Soul Red.

Šis efekts tiek panākts, bagātinot sarkanās krāsas elementus. Proti, izlaižot oranžā vai zilā pigmenta pievienošanu, tiek iegūts dziļš un tumšs magmas spilgtuma automašīnas virsbūves pārklājums. Kā norāda Mazda eksperti, pašreizējais krāsojums uzsver auto kustības skaistumu un emocionalitāti, un atbilst KODO dizaina filozofijai.

Interesanti :

Kā pašam nopulēt auto lukturus

Ko Samanta Tīna atrada sava auto bagāžniekā?

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...