Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Sezonas apkope tavam auto: kas jāpārbauda un jānomaina, gaidot ziemas aukstumus

Foto: SIA "Trodo"

Foto: SIA "Trodo"

Lai auto godam izbrauktu cauri visiem ziemas sniegiem, lediem un mainīgajiem laika apstākļiem, kad +1 grāds un slapjdraņķis no rīta jau vakarā var pāraugt -20 grādu spelgonī, ar vasaras riepu nomaiņu vien var arī nepietikt. Auto rezerves daļu internetveikals Trodo.lv atgādina par būtiskākajām auto sistēmām un mezgliem, kas pirms īsta aukstuma atnākšanas jāpārbauda un jāsaved kārtībā, lai ziemā, kā likums - pašā nepiemērotākajā brīdī – auto nepieviltu, sagādājot nepatīkamus un bīstamus pārsteigumus.

Ir četras būtiskas automašīnas sistēmas, ko pirms aukstā laika atnākšanas ikvienam autovadītājam ieteicams pārbaudīt, bet nepieciešamības gadījumā - arī savest kārtībā un nomainīt: šķidrumi, filtri, ventilācijas un elektrības sistēmas. Trodo.lv izveidojis īsu ceļvedi par to, kas katrā no šīm sistēmām ir potenciālie riski un kā tos laikus novērst.

Dažādie šķidrumi

Automašīnā ir vairākas vitāli būtiskas sistēmas ar dažādiem šķidrumiem, kas nodrošina eļļošanu, dzesēšanu un citas funkcijas. Pirms ziemas aukstumiem, jāpārbauda, bet vislabāk - arī jānomaina šķidrumi katrā no tām. Zemāk apkopotas dažas būtiskākās pozīcijas.


Motoreļļa

Katrs auto ražotājs ir noteicis optimālo nobraukto kilometru apmēru, kuram tuvojoties, būtu ieteicams mainīt dzinēja eļļu. Jaunākām automašīnām, kuru ražošanā izmantotas modernākas tehnoloģijas un materiāli, ražotāji mēdz norādīt, ka motoreļļas maiņa nepieciešama, nobraucot salīdzinoši lielu kilometrāžu – pat 25, 30 un 35 tūkstošus kilometru. Tomēr lielākoties dzinēja eļļu tiek ieteikts mainīt ik pēc nobrauktiem 15 tūkstošiem kilometru, jo īpaši Latvijas apstākļos, kur eļļai papildus piesārņojuma riskus rada mainīgie laika apstākļi ar krasām temperatūras svārstībām un putekļainie ceļi. Pirms ziemas eļļu ieteicams nomainīt arī tad, ja pēc iepriekšējās eļļas maiņas nobrauktais kilometru skaits tuvojas vien 10 tūkstošiem kilometru. Tas tādēļ, ka, darbojoties dzinējam, berzes rezultātā eļļa nenovēršami piesārņojas ar metāla daļiņām un dažādām nogulsnēm. Turklāt dzinēja eļļa kalpošanas laikā kļūst arī biezāka, jo no tās izgaro vieglās (šķidrās) frakcijas. Tas jau tāpat samazina eļļas efektivitāti, bet zemās temperatūrās, kas neizbēgami ietekmē eļļas viskozitāti, pārāk bieza eļļa nevarēs momentāni piekļūt visām dzinēja detaļām, radot papildus berzi un nodilumu. Turklāt jāņem vērā, ka motoreļļā nokļūst arī dzinēja iekšpusē esošais kondensāts, kas aukstā laikā sasalst un rada vēl papildus riskus. Nomainot eļļu un kopā ar to arī eļļas filtru, riskus ir iespējams būtiski samazināt. Izvēloties eļļu, pareizākais un drošākais ir paļauties uz auto ražotāja rekomendācijām.

Dzesēšanas šķidrums

Eksperti rekomendē mainīt dzesēšanas šķidrumu reizi trijos gados. Ja auto īpašnieks zina, kad un kāds dzesēšanas šķidrums viņa auto sistēmā ieliets, viss ir vienkārši – jāvadās pēc termiņa. Taču, ja par dzesēšanas šķidruma kvalitāti un jau nokalpoto laiku īstas pārliecības nav, ir vērts sagādāt refraktometru, kas ātri parādīs, pie kādas temperatūras sistēmā esošais šķidrums sasalst. Latvijas klimatiskajos apstākļos būtu svarīgi, lai dzesēšanas šķidruma sasalšanas temperatūra nav augstāka par -36 grādiem pēc Celsija. Ja mērierīce parāda, ka auto dzesēšanas šķidruma sasalšanas temperatūra ir 25, 20 vai pat 15 grādi zem nulles, labākais risinājums ir nomainīt visu dzesēšanas šķidrumu pret jaunu. Otrs variants – esošo šķidrumu papildināt ar koncentrātu, kas kopējo šķidruma sasalšanas temperatūru paaugstinās. Taču arī te jārēķinās, ka vismaz daļa no esošā šķidruma apjoma būs jānolej, lai jaunajam ir vieta. Tas ir diezgan piņķerīgs darbs, ko labāk uzticēt meistaram. Uzticamā servisā būs atrodams arī refraktometrs. Ja dzesēšanas šķidruma sasalšanas temperatūra nebūs atbilstoša Latvijas apstākļiem jārēķinās, ka bargākā salā tas vienkārši sasals, bet bez dzesēšanas šķidruma apgādes iedarbināts dzinējs ārkārtīgi ātri pārkarsīs un, visticamāk, neatgriezeniski tiks bojāts. Šādā gadījumā auto īpašnieka nākamā raize jau būs jauna dzinēja meklējumi, kas, protams, ir nesalīdzināmi dārgāk nekā parūpēties par dzesēšanas šķidruma kvalitāti.


Bremžu eļļa

Kā likums, bremžu eļļa jāmaina reizi divos gados, taču, ja īsti neatminaties, kad tā pēdējo reizi mainīta, vai nesen nopirkts auto par kura iepriekšējām apkopēm nav drošas pārliecības, rudens ir īstais brīdis, kad bremžu eļļu ieteicams nomainīt. Ekspluatācijas laikā bremžu šķidrumā uzkrājas ne vien daudz netīrumu, bet arī ūdens. Rezultātā pastiprināti korodē bremžu sistēmas detaļas, bremzes sāk strādāt neefektīvi. Turklāt pie zemām temperatūrām ūdens nenovēršami sasalst un var gadīties, ka ziemā iesalst arī bremžu suports. Rezultātā automašīnas riteņi būs nobloķēti un atjaunot bremžu darbību izdosies, vien ņemot nost riteni un kausējot visu sistēmu vaļā. Protams, tas būs laikietilpīgs, gana netīrs un aukstā ziemas dienā nepatīkams darbs, ko šobrīd var vienkārši aiztaupīt.

Eksperti iesaka, pie viena pārbaudīt arī stāvbremzes trosīšu stāvokli. Ja redzams, ka trosīšu izolācijas apvalkam ir defekti un pie trosītes var piekļūt mitrums un ūdens, tā noteikti jānomaina. Kā nekā Latvijā nereti ir gadījumi, kad stāvbremzes tieši šādu apvalka bojājumu dēļ sasalst. Ja auto atstāts uz ilgāku laiku salā un stāvbremze ir ieslēgta, braukšana būs neiespējama, līdz izdodies bremzes atkausēt vai atsvabināt – atkal jau ņemot nost riteni.


Vējstikla šķidrums

Pašreiz vēl ir pēdējais laiks, kad jāsteidz izlietot vasarā pildītais vējstikla šķidrums, lai to laikus varētu nomainīt pret zemām temperatūrām atbilstošu. Ja vējstikla šķidruma rezervuārs nesen piepildīts un šķidrumu žēl ātri iztērēt, intensīvi mazgājot vējstiklu, to ieteicams papildināt ar nesasalstošu vējstikla šķidruma koncentrātu, bet nākamreiz pildīt jau ar ziemas apstākļiem paredzētu šķidrumu. Jāņem vērā, ka aizsalušas vējstikla mazgāšanas sistēmas caurulītes vēlāk atkausēt būs sarežģīti un laikietilpīgi, bet braukt bez iespējas notīrīt logus Latvijas apstākļos ir bīstami.

Filtri

Gatavojoties Latvijas ziemai, dažādie filtri ir nākamā būtiskā automašīnas detaļa, kas jāpārbauda un nepieciešamības gadījumā – jānomaina. Kā minēts, eļļas filtra nomaiņa iet komplektā ar dzinēja eļļas maiņu. Taču tas nav vienīgais filtrs, par kura efektivitāti ir būtiski pārliecināties.


Degvielas filtrs

Ja degvielas filtrs pēdējo reizi mainīts pirms diviem gadiem vai nomaiņas laiks vispār nav zināms, tagad – pirms ziemas ir īstais laiks degvielas filtru nomainīt. Jāatceras, ka ekspluatācijas laikā degvielas filtrā sakrājas daudz netīrumu, nogulšņu, kā arī kondensāts. Turklāt pie zemām temperatūrām degvielai ir tendence parafinēties – veidojas sīki parafīna kristāliņi, kas “aizķeras” filtrā, būtiski samazinot tā caurlaidību. Ja papildus tam degvielas filtrā uzkrājies arī sasalstošais kondensāts, filtrs, visticamāk, aizsprostosies pilnībā un automašīnu vienkārši nebūs iespējams iedarbināt. Var arī gadīties, ka “aizķepuša” degvielas filtra dēļ, auto vienkārši noslāpst kaut kur uz ceļa visnepiemērotākajā brīdī un laikā. Savlaicīga degvielas filtra nomaiņa netīkamās neērtības aiztaupīs.


Salona gaisa filtrs

Lietainā rudenī un sniegotā ziemā salonā nenovēršami sanesam iekšā arī papildus slapjumu, savukārt mitruma dēļ aizsvīst logi, kas ir ne vien nepatīkami, bet arī bīstami. Ja salona gaisa filtrs ir tīrs un ar labu caurlaides spēju, gaisa plūsma salonā būs pietiekami laba, lai mitrumu ātri mazinātu un aizsvīdušos logus dabūt tīrus. Būtiski atcerēties, ka Latvijas apstākļos salona gaisa filtru ieteicams mainīt vismaz reizi gadā. Ja zināt, ka kādu laiku tas nav darīts, rudens ir īstais brīdis filtru nomainīt – tas uzlabos gan gaisa kvalitāti salonā, gan arī redzamību, kas tiešā veidā ietekmē paša un citu satiksmes dalībnieku drošību.

Ventilācijas sistēma

Salona gaisa filtra nomaiņa nelīdzēs, ja kārtībā nebūs ventilācijas sistēma, kas mēdz sīku defektu dēļ iziet no ierindas arī salīdzinoši jaunām automašīnām. Proti, gadās, ka elektromotors, kas atver un aizver gaisa plūsmas vārstus, iziet no ierindas un plūsmas virzienu regulēt vispār vairs nav iespējams. Piemēram, ventilācijas slēdzis ir noregulēts tā, lai gaisa plūsmu koncentrētu uz aizsvīdušo stiklu, taču vārsti attiecīgie vārsti sistēmā neatveras un plūsma tiek virzīta pa visu salonu vai uz kājām. Tas ir salīdzinoši sīks, bet ļoti nozīmīgs bojājums, kas arī būtiski ietekmē satiksmes drošību, tādēļ būtu jāpārbauda un jāsaved kārtībā. Turklāt ventilācijas sistēmas pārbaudi un nelielu remontu var paveikt arī tie auto īpašnieki, kas sevi par lieliem meistariem neuzskata, jārēķinās vien ar to, ka ventilācijas sistēmas mezgls var atrasties arī grūti pieejamā vietā, tādēļ remonts varētu būt laikietilpīgs un piņķerīgs.

Papildus tam, arī rudenī un ziemā, kad salonā pastiprināti tiek sanests slapjums, darba kārtībā vajadzētu būt kondicionierim, kas sausina gaisu un būtiski palīdz salonu uzturēt sausu.

Auto elektrība

Auto elektrības sistēma ir neatsverami būtiska brīdī, kad mašīna jāpiestartē. Ja kāds no tās elementiem savu ir nokalpojis, mašīnu piestartēt vienkārši neizdosies. Protams, te pirmais “aizdomās turamais” ir akumulators, taču dīzeļdzinēju automašīnām vainīgas var izrādīties kvēlsveces.

Tātad, ja zināt, ka akumulators ir teicamā kārtībā, salīdzinoši nesen mainīts degvielas filtrs un lietojat kvalitatīvu, zemām temperatūrām paredzētu dīzeļdegvielu, bet aukstā ziemas rītā auto dzinējs ierūcas smagnēji un grūti vai neierūcas nemaz, visticamāk, vainojama kāda no kvēlsvecēm. To darba kārtību vislabāk ir pārbaudīt servisā. Ja atklājas, ka kāda no kvēlsvecēm patiesi savu ir nokalpojusi, drošāk ir uzreiz nomainīt tās visas, jo pēc tam, kad no ierindas būs izgājusi viena, visticamāk, drīzumā strādāt pārstās arī citas un vienreiz servisā nomainīt visas salīdzinoši lētās kvēlsveces noteikti ir izdevīgāk nekā atkal un atkal saukt evakuatoru, kas neiedarbināmo auto atkal transportēs uz servisu. Par kvēlsveču defektu bieži vien norāda tas, ka starteris motoru griež sparīgi – tātad akumulators ir kārtībā, bet motors iedarbinās ļoti negribīgi jau pie nelieliem mīnusiem, vai neiedarbojas nemaz.


Jāizvēlas piemēroti paklājiņi

Mitrums, ko sniega un ūdens veidā sanesam salonā, automašīnai rada būtisku kaitējumu – auto grīdas apšuvumā sasūcies ūdens žūst lēni. Rezultātā mašīnā būtiski ir ne vien palielināts mitrums, kas provocē arī logu svīšanu, bet arī veicina grīdas korodēšanu. Tādēļ, sākoties slapjajam laikam, ir jāparūpējas par paklājiņiem, kas visu mitrumu uzsūks sevī un neļaus tam nokļūt līdz apšuvumam. Latvijas apstākļos labākais risinājums ir kārtīgas gumijas vanniņas, kas viegli kopjamas un saturēs visu sanesto ūdeni. Turklāt tās arī skaisto apšuvumu pasargās no dubļiem un citiem netīrumiem.


Jāsarūpē skrāpji, slotiņas un lāpsta

Lai sniegotā rītā auto tīrīšana būtu viegla, jau laikus jāsarūpē atbilstoši skrāpji un slotiņas. Būtiski, ka nereti vienu sezonu nokalpojis skrāpis, nākamajai ziemai vairs nebūs īsti derīgs – skrāpējot ledu un piesalušu sniegu, skrāpja gludā un asā virsma būs kļuvusi negluda un robaina, tādēļ auto tīrīšana turpmāk būs krietni apgrūtināta.

Izvēloties skrāpi un slotiņu, rūpīgi jāizvērtē tā parametri – braucot ar lielu un augstu auto, jāiegādājas arī skrāpis un slotiņa ar gana garu kātu, lai viegli sasniedzams gan vējstikls visā tā garumā, gan arī jumts, no kura nāksies tīrīt nost sniegu.

Papildus tam, ziemā aizvien ir vērts mašīnas bagāžniekā turēt arī lāpstu, kas palīdzēs izkļūt no dziļākām kupenām. Bet, ja ikdienā nākas braukt pa nomaļiem lauku ceļiem ar stāviem kāpumiem un kritumiem, kas ziemā ir burtiski apledojuši, der iegādāties arī sniega ķēdes riteņiem.

Foto: SIA "Trodo"

Foto: SIA "Trodo"

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas