You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Ko tev dod Digitālo pakalpojumu akts?

Digitālā vide ir kļuvusi par mūsu ikdienas sastāvdaļu — iepērkamies tiešsaistē, izmantojam sociālos tīklus, skatāmies ziņas un meklējam informāciju. Taču līdz ar ērtībām nāk arī riski: krāpnieciskas reklāmas, maldinošs saturs, viltus profili un neskaidra datu izmantošana. Tieši tāpēc Eiropas Savienībā ieviests Digitālo pakalpojumu akts (DPA), kas nosaka stingrākus noteikumus lielajām platformām un vēlas padarīt internetu drošāku mums visiem. Kas tieši mainās? Un kā tas palīdz tev — parastam interneta lietotājam? Noskaidro zemāk!

Kas ir Digitālo pakalpojumu akts (DPA)?

Digitālo pakalpojumu akts (DPA) ir Eiropas likums, kas regulē sociālos tīklus, tiešsaistes veikalus, lietotnes un citus digitālos pakalpojumus. Tā mērķis ir nodrošināt:

  • drošāku, pārskatāmāku interneta vidi,
  • precīzākas un godīgākas reklāmas,
  • aizsardzību pret krāpniecību un maldinošu saturu,
  • lielāku lietotāju kontroli pār datiem un saturu.

Tas ir pirmais tik plaša mēroga akts Eiropā, kas kontrolē tādus tehnoloģiju milžus kā Facebook, Google, TikTok, YouTube, Instagram, Amazon un citiem.

Kā Digitālo pakalpojumu akts (DPA) padara internetu drošāku?

Bīstams un maldinošs saturs tiek noņemts ātrāk

Ja pamani krāpniecisku reklāmu vai aizdomīgu profilu, tu vari par to ziņot, un platformai tas juridiski jāizskata un jānoņem. Tas nozīmē mazāk viltotu e-veikalu, “ātras peļņas” shēmu, viltus ziņu, manipulējošu sludinājumu, u.tml. Tātad sociālajiem tīkliem beidzot ir pienākums rūpēties par lietotāja drošību.

Caurspīdīgākas reklāmas: tu redzi, kāpēc tās rāda

Reklāmas kļūst saprotamākas un godīgākas. Tu vari uzzināt, kas ir reklāmdevējs, kāpēc tieši tev tiek rādīta šī reklāma un kādus datus platforma izmantoja, lai to atlasītu. Piemēram, Facebook un Instagram tu vari nospiest “Kāpēc redzu šo reklāmu?” un redzēt iemeslus. Tas palīdz saprast, cik daudz par tevi zina digitālās platformas.

Bērnu aizsardzība: beidzot skaidri noteikumi

Bērni un jaunieši ir viena no ievainojamākajām auditorijām digitālajā vidē. Digitālo pakalpojumu akts (DPA) nosaka:

  • pilnīgu aizliegumu personalizētām reklāmām bērniem,
  • prasību rādīt bērniem drošāku un nekaitīgu saturu,
  • stingrākus noteikumus par bērnu datu izmantošanu.

Tas palīdz mazināt riskus, ka bērni nonāk manipulējošā vai psiholoģiski ietekmējošā satura vidē.

DPA dod tiesības saprast un apstrīdēt platformu lēmumus

Ja tavs ieraksts tiek izdzēsts vai konts ierobežots, platformai tagad ir jāsniedz skaidrs paskaidrojums, kāpēc tā noticis. Tev ir tiesības apstrīdēt lēmumu, pieprasīt cilvēka, nevis algoritma izvērtējumu, kā arī uzzināt, kāds noteikums ticis pārkāpts. Lietotājs vairs nav bezspēcīgs pret platformu automātiskajām sistēmām.

Drošāki pirkumi internetā

E-veikaliem un arī tādiem e-komercijas milžiem kā Amazon, eBay, AliExpress u.c. tagad ir lielāka atbildība par to, kas tiek tirgots platformā. DPA prasa pārbaudīt pārdevēju identitāti, noņemt bīstamas vai viltotas preces, skaidri norādīt kontaktinformāciju un nodrošināt patērētāju drošību. Straujajā interneta tirdzniecības pasaulē tas ir milzīgs solis patērētāju aizsardzībā.

Lielāka kontrole par to, ko tu redzi

Digitālo pakalpojumu akts (DPA) pieprasa, lai platformas dod lietotājam vairāk iespēju iestatīt savu digitālo vidi. Tu vari izslēgt personalizētās reklāmas, pielāgot plūsmu, spiežot “Slēpt” vai “Neinteresē”, un kontrolēt, kā algoritmi veido tavu saturu. Tas samazina manipulējoša, emocionāli uzlādēta vai vienkārši kaitinoša satura daudzumu.

Daži reāli piemēri, kā DPA palīdz ikdienā?

  1. Redzi aizdomīgu “500 € dienā” darba sludinājumu? Ziņo par to, un platformai tas būs jāizskata un jāizņem, ja informācija nebūs patiesa.
  2. Redzi reklāmu, kas šķiet “pārāk personiska”? Tu vari apskatīt, kādi tavi dati tika izmantoti, un ierobežot reklāmas mērķēšanu.
  3. Nevēlies, lai bērns redz reklāmas? Tagad platformai ir juridisks pienākums to novērst.
  4. Tracina manipulējoši testi, ziņas un “emocionālie” video? Tu vari tos paslēpt, un algoritms ātri pielāgosies.

Izsmeļošāku informāciju par Digitālo pakalpojumu aktu (DPA) atradīsi Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) mājaslapā.

Foto: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas