You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Pētījumā secināts – klimata pārmaiņu dēļ turbulence lidmašīnās ar katru gadu kļūs stiprāka

Foto:  Anton Shakirov/Unsplash

Foto: Anton Shakirov/Unsplash

Austrālijas zinātnieki no Sidnejas Tehnoloģiju universitātes brīdina, ka klimata pārmaiņas būtiski pastiprina bīstamu gaisa turbulenci, īpaši zemu lidojumu laikā, piemēram, pacelšanās un nolaišanās brīžos. Profesors Lāns Leslijs un pētnieks Miltons Spīrs atklājuši saistību starp globālo sasilšanu un tā dēvētajām "mikrobrāzmām" jeb pēkšņiem, spēcīgiem vēja brāzieniem, kas apdraud lidojumu drošību, viņi atklāj sarunā ar žurnālu “The Conversation”.

Pētījumā, kas publicēts žurnālā “Climate”, izmantojot mašīnmācīšanos, pētnieki secinājuši, ka siltums un mitrums ir galvenie faktori, kas veicina šos bīstamos vēja brāzienus (angļu val. downbursts). Šie brāzieni var izraisīt pēkšņas izmaiņas lidmašīnas augstumā un virzienā, kas rada īpaši lielu risku pacelšanās un nosēšanās fāzēs. Tā kā globālā sasilšana palielina ūdens tvaika daudzumu atmosfērā, nākotnē sagaidāms šo brāzmu pieaugums gan biežumā, gan intensitātē.

Pētnieki norāda, ka līdz šim vairāk pētīta augstuma turbulence, taču mazāk uzmanības pievērsta bīstamajiem brāzieniem tuvu zemei. Tieši šie mikrobrāzieni, kuru diametrs var būt vien pāris kilometru, rada straujas un neprognozējamas vēja izmaiņas, kuras var "izmest" lidmašīnu dažādos virzienos. Pēc ekspertu domām, īpaši apdraudētas ir nelielas lidmašīnas ar 4–50 pasažieru vietām.

Pēdējo mēnešu laikā vairākās aviokompānijās ziņots par ārkārtējiem turbulences gadījumiem. “Daily Mail” norāda, ka martā pieci pasažieri tika ievainoti “United Express” lidojumā uz Teksasu, bet jūnijā deviņi cilvēki cieta smagā turbulencē “Ryanair” reisā. Šie gadījumi apliecina, ka risks nav tikai teorētisks, bet gan kļūst aizvien aktuālāks.

Leslijs un Spīrs aicina aviācijas drošības iestādes un lidsabiedrības būt modrākām, īpaši pieaugošā siltuma un mitruma dēļ. Viņuprāt, lidostām un pilotiem jāgatavojas arvien biežākām mikrobrāzmām, kas var radīt ne tikai neērtības, bet arī nopietnus draudus pasažieru drošībai.

Foto:  Anton Shakirov/Unsplash

Foto: Anton Shakirov/Unsplash

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas