You are using an old version of browser and some interface won't work. We recommend you to update your browser!

Saturs turpināsies pēc reklāmas

"Ride" pārsūdzējis sev piemēroto 10 000 eiro sodu

Foto: Paula Čurkste/LETA

Foto: Paula Čurkste/LETA

Koplietošanas e-velosipēdu operators "Ride Mobility" ("Ride") pārsūdzējis Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) piemēroto 10 000 eiro sodu par pakalpojumu turpināšanu oktobra sākumā, pavēstīja "Ride" izpilddirektors Edgars Jākobsons.

"Šāds lēmums pieņemts ne tikai formālu iebildumu dēļ, bet galvenokārt kā protests pret tirgus kropļošanu un nevienlīdzīgiem apstākļiem, kas šobrīd, mūsuprāt, veidojas mikromobilitātes nozarē Latvijā PTAC darbības rezultātā," pauda Jākobsons.

Viņaprāt, PTAC pieeja ir radījusi situāciju, kurā tiek būtiski ierobežota godīga konkurence un netiek ievērots vienlīdzības princips starp tirgus dalībniekiem.

Tādēļ "Ride" vērsies ne tikai PTAC, bet arī Konkurences padomē un Ekonomikas ministrijā ar aicinājumu izvērtēt esošo situāciju un iespējamās tirgus kropļošanas pazīmes.

Jākobsons klāstīja, ka īpašu uzmanību "Ride" pievērsis drošības jautājumiem, kas, "Ride" ieskatā, šobrīd tiek rupji ignorēti no atsevišķu tirgus dalībnieku, īpaši "Bolt", puses. Jākobsons pauda, ka, neskatoties uz to, ka vienlīdz droša personas identitātes un vecuma verifikācijas sistēma visiem operatoriem līdz šim nav ieviesta, PTAC pret šādu situāciju nav iebildis.

Jākobsons uzsver, ka tas ne tikai rada acīmredzamu nevienlīdzību starp uzņēmumiem, bet arī palielina riskus sabiedrības drošībai un jauniešu aizsardzībai, kas būtu viens no regulatora pamatuzdevumiem.

"Mūsu pārsūdzības mērķis ir panākt godīgu, caurspīdīgu un visiem vienlīdzīgu pieeju no valsts institūciju puses, lai mikromobilitātes nozare Latvijā varētu attīstīties droši, atbildīgi un konkurences apstākļos, kas neatbalsta atsevišķus uzņēmumus uz citu rēķina," pauda Jākobsons.

Jau ziņots, ka PTAC piemērojis 10 000 eiro naudas sodu koplietošanas e-velosipēdu operatoram "Ride" par šogad 2. oktobrī neizpildīto PTAC prasību apturēt nedroša pakalpojuma sniegšanu līdz turpmāka lēmuma pieņemšanai.

Vienlaikus PTAC norāda, ka kompānija "Ride" šajā laika posmā ir veikusi korektīvus pasākumus, ieviešot personas identitātes un vecuma verifikācijas procesu, kas ar PTAC saskaņots 24. oktobrī.

PTAC atzīmē, ka verifikācija tiek nodrošināta sadarbībā ar digitālu verifikācijas rīku un ietver dokumentu nolasīšanu, salīdzināšanu ar personas pašportretu, kā arī vecuma noteikšanu, pamatojoties uz dokumentā norādīto dzimšanas datumu.

PTAC direktore Zaiga Liepiņa norāda, ka ir novērsts būtiskākais drošuma risks, jo pakalpojums vairs nav viegli pieejams bērniem. Vienlaikus viņa aicina arī citus mikromobilitātes rīku nomas pakalpojumu sniedzējus ieviest uzticamas personu vecuma verifikācijas metodes pēc iespējas ātrāk, kam PTAC sekos līdzi.

Vienlaikus PTAC informē, ka patlaban Eiropas Komisija (EK) strādā pie vecuma verifikācijas lietotnes izstrādes, tostarp ir sācies otrais posms, kad pārējām dalībvalstīm ir iespēja tikties ar lietotnes izstrādātāju un sākt tās pielāgošanu valsts prasībām un vajadzībām.

Patlaban Latvijā galvenokārt netiekot nodrošinātas pienācīgas vecuma pārbaudes pirms piekļūšanas digitālajam saturam un pakalpojumiem. PTAC ieskatā pašdeklarācija, kad lietotājs atzīmē, vai viņam ir vai nav 18 gadi, nav uzskatāma par pietiekamu instrumentu vecuma verifikācijai.

Tāpat PTAC atzīmē, ka Eiropas Savienības (ES) mēroga vecuma verifikācijas lietotne atrisinātu būtisku daļu problēmu, kas ir saistītas ar nepilngadīgo piekļuvi neatbilstošam saturam un pakalpojumiem. Tāpat Latvijas atbildīgajām institūcijām intensīvi jāmeklē iespējas iegūt šo lietotni, lai nodrošinātu bērnu un jauniešu aizsardzību digitālajā vidē.

PTAC atgādina, ka pakalpojuma sniedzējam ir pienākums regulāri izvērtēt sniegto pakalpojumu drošumu, īpaši attiecībā uz mazaizsargātām patērētāju grupām, un nodrošināt atbilstību normatīvajam regulējumam, tostarp paredzētajiem Ceļu satiksmes likuma grozījumiem.

Jau ziņots, ka šogad 24. oktobrī PTAC saskaņoja "Ride" ieviesto papildu risinājumu klientu vecuma kontrolei un atļāva uzņēmumam turpināt pakalpojuma sniegšanu, liecina informācija PTAC mājaslapā.

Jākobsons aģentūrai LETA norādīja, ka uzņēmums no 20. oktobra ir ieviesis papildu drošības risinājumus, lai "Ride" pakalpojumus neizmantotu lietotāji, kuri nav sasnieguši atbilstošu vecumu.

Tāpat ziņots, ka PTAC pirmdien, 20. oktobrī, nolēma uzdot pārtraukt "Ride" piedāvāto pakalpojumu sniegšanu pēc negadījuma, kurā dzīvību zaudēja divas nepilngadīgas meitenes, šķērsojot dzelzceļa pārbrauktuvi ar nomātu pašgājēju velosipēdu.

Centrā skaidroja, ka lēmumā par PTAC norādījumu pārtraukt "Ride" pirmsšķietami nedroša pakalpojuma piedāvāšanu teikts, ka pakalpojuma atsākšana ir iespējama, PTAC iesniedzot pierādījumus par vecuma verifikāciju, lai centrs varētu pārliecināties par to, kādā veidā tiek pārbaudīts datu un personas autentiskums, metodoloģija un citi.

20. oktobrī rīta pusē PTAC saņēma oficiālu vēstuli no "Ride" par vecuma verifikācijas rīku ieviešanu, tomēr sniegtā informācija nebija pietiekama, lai pārliecinātos par vecuma verifikācijas veikšanu. Tādējādi PTAC vērtēja papildu informāciju no komersanta.

Jākobsons aģentūrai LETA iepriekš uzsvēra, ka uzņēmums neredzēja iemeslu, kādēļ pakalpojumu nodrošināšana bija jāpārtrauc, jo uzņēmums ieviesa vecuma verifikācijas rīkus, un šie pasākumi esot bijuši saskaņoti ar PTAC.

PTAC jau iepriekš oktobra sākumā norādīja, ka "Ride" piedāvātā pakalpojuma sniegšana nav pieļaujama, un tā tiek apturēta līdz turpmāka PTAC lēmuma pieņemšanai, bet uzņēmums šo norādījumu neizpildīja un turpināja sniegt pakalpojumu.

PTAC ir sācis visu lietotņu, kuras piedāvā koplietošanas skrejriteņus un citus mikromobilitātes rīkus, izvērtēšanu.

Informācija "Firmas.lv" liecina, ka SIA "Ride" reģistrēta 2019. gadā, un tās pamatkapitāls ir 2800 eiro. Uzņēmums pilnībā pieder Jākobsonam. 2024. gadā "Ride" strādāja ar 1,156 miljonu eiro apgrozījumu un 236 246 eiro peļņu. Jākobsons šogad Mārupes domes vēlēšanās kandidēja no "Jaunās vienotības" saraksta.

Foto: Paula Čurkste/LETA

Foto: Paula Čurkste/LETA

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Similar news

Loading...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas