Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Čili pipars – ko tas nodara mūsu veselībai?

Čili ēšana, Image by englishlikeanative from Pixabay

Čili ēšana, Image by englishlikeanative from Pixabay

Pikantos ēdienus atpazīstam pēc svilstošas augšlūpas, deguna tecēšanas un reizēm šķiet, ka varētu sākt spļaut uguni. Tomēr prasmīgi pagatavoti tie var dot virkni ieguvumu arī veselībai. Viens no pikanto garšvielu karaļiem, čili pipars, nenoliedzami ir iekarojis cilvēku uzticību ar virkni pozitīvām priekšrocībām, ko tas dod. Visbiežāk čili pipars tiek saistīts ar vielmaiņas uzlabošanu un svara zaudēšanas diētām, taču tas nav viss – uzzini, kādi vēl ir ieguvumi veselībai no čili ēšanas un kādi ir riski!

1. Uzlabo gremošanas veselību un vielmaiņu

Viena no lielākajām kapsaicīna priekšrocībām ir tā ieguldījums zarnu veselībā un svara zaudēšanā. Čili pipari ir bagāti ar antioksidantiem un citiem savienojumiem, kas var nomierināt citus gremošanas traucējumus, piemēram, kuņģa darbības traucējumus, zarnu gāzu veidošanos, caureju un krampjus. Pipari spēj to paveikt, jo tie stimulē kuņģa sulas un darbojas pret skābumu jūsu gremošanas traktā.

Čili pipari var paātrināt vielmaiņu, tādējādi uzlabojat tauku sadedzināšanas ātrumu. Parasti tiek uzskatīts, ka čili piparu lietošana kopā ar citām veselīga dzīvesveida aktivitātēm var uzlabot svara zudumu.

2. Mazina migrēnu un galvassāpes, locītavu sāpes

Kapsiicīns no čili pipariem ir parādījis arī potenciālu galvassāpju un migrēnas ārstēšanā. Tāpat tos var izmantot arī locītavu sāpju mazināšanai, uzklājot uz ādas.

3. Čili pipari cīņā ar sēnīšu infekcijām, saaukstēšanos un gripu

Čili pipariem raksturīgā sarkanā krāsa ir norāde, ka tie ir bagāti ar beta-karotīnu vai A-vitamīnu. Tas ir ļoti svarīgs veselīgas elpošanas, zarnu un urīnceļu sistēmas uzturēšanai. Arī A vitamīns un C vitamīns čili piparos ir vitāli svarīgi, veidojot imunitāti pret infekcijām un slimībām.

Ja jūs ciešat no augsta drudža, karsti čili pipari var ne tikai mazināt sāpes, bet arī stimulēt imūnsistēmu cīņā pret vīrusu.

Čili piparus var izmantot arī to pretsēnīšu īpašību dēļ. Konkrēti, tas var iznīcināt pārtikas patogēnus, baktērijas, piemēram, H. pylori, un izārstēt vairākas zarnu iekaisuma slimības.

4. Atbalsta sirds un asinsvadu veselību

Čili pipari var būt arī lielisks, dabisks veids, kā atbalstīt jūsu sirds un asinsvadu sistēmu un novērst sirds slimības. Čili piparos ir daudz kālija, kas ir minerāls ar vairākām funkcijām cilvēka ķermenī. Kālijs kopā ar folātu var samazināt jūsu izredzes saslimt ar sirds slimībām. Turklāt kālijs var palīdzēt atslābināt asinsvadus, kas ievērojami atvieglo asinsriti jūsu ķermenī.

Čili pipari satur arī riboflavīnu un niacīnu. Pēdējais ir atbildīgs par veselīga holesterīna līmeņa uzturēšanu un, samazina sirds slimību risku. Čili pipari var arī aizsargāt taukus asinīs pret brīvajiem radikāļiem.

5. Var uzlabot kognitīvās funkcijas

Viens no galvenajiem veidiem, kā saglabāt spēcīgas kognitīvās spējas, ir pienācīgs skābekļa un dzelzs daudzums. Par laimi, čili pipari ir bagāti ar dzelzi. Tas noved pie asins plūsmas un hemoglobīna palielināšanās jūsu smadzenēs.

Savukārt čili pipari var palīdzēt uzlabot jūsu kognitīvo sniegumu. Turklāt tie var arī samazināt jūsu izredzes attīstīt kognitīvos traucējumus, piemēram, demenci un Alcheimera slimību.

6. Čili var pagarināt mūžu

Ķīnas Medicīnas akadēmijas veiktais pētījums atklāja, ka cilvēkiem, kuri lieto pikantu ēdienu, ir lielākas izredzes uz ilgāku dzīvi. Citiem vārdiem sakot, parastajām garšvielām ir potenciāls palielināt cilvēka iespēju dzīvot ilgāku, veselīgu dzīvi.

Septiņu gadu laikā pētnieki atklāja, ka personām, kuras trīs līdz septiņas reizes nedēļā ēda pikantu ēdienu, ir mazāka iespēja piedzīvot vēzi, sirds slimības un elpošanas ceļu slimības.

To var attiecināt uz kapsaicīna spēju mazināt iekaisumu, attīrīt elpošanas traktu un kopumā samazināt mūža slimību attīstību.

7. Veicina sarkano asins šūnu augšanu

Papildus sirds veselības uzturēšanai čili pipari var palīdzēt arī jaunu asins šūnu veidošanā. Tas ir saistīts ar faktu, ka čili piparos ir daudz vara un dzelzs. Kā tādi viņi spēj ārstēt anēmijas un noguruma simptomus.

Turklāt čili pipari satur arī folskābi, kas ir galvenais faktors cīņā pret anēmiju un nodrošina veselīgu sarkano asins šūnu veidošanos. Tas ir īpaši vērtīgi grūtniecēm, jo ​​folijskābes trūkums var nozīmēt iedzimtus defektus jaundzimušajiem.

8. Uzlabot acu veselību

Kā jau minējām iepriekš, čili piparos esošais A vitamīns ir svarīgs, lai izveidotu spēcīgu imūnsistēmu. Tomēr tas ir arī svarīgi, lai redze būtu veselīga un spēcīga.

Tas ir zināms, lai novērstu nakts aklumu un acu deģenerāciju. Viena ēdamkarote čili piparu jūsu uzturā satur 9% no ikdienas ieteicamās A vitamīna vajadzības.

9. Uztur matus un ādu veselīgu

Čili piparos esošais C vitamīns ne tikai stiprina imūnsistēmu, bet arī rada un uztur kolagēnu, kas ir galvenais proteīns, kas atrodams veselos matos un ādā. Kajēnas pipari ir lieliska dabiska sastāvdaļa. Pievieno savai skaistumkopšanas rutīnai var pievienot nedaudz garšvielu!

Kajēnas piparus var sajaukt sejas maskā, lai tiktu galā ar ādas iekaisumu. Tas var arī ārstēt grumbas, pūtītes rētas un tumšus plankumus. Kajenna pipari to spēj, jo tas būtībā stimulē asinsriti, kas noved pie nevainojamas ādas.

Kajēnas pipari, kas sajaukti ar olīveļļu, var arī padarīt lielisku matu masku, lai jūsu matiem piešķirtu kādu spīdumu un spīdumu.

Kādi ir čili piparu ēšanas riski?

Lūk, kā redzi, čili piparu lietošanai ir virkne priekšrocību, tādēļ ir vērts tos iekļaut savā ikdienas uzturā. Protams, pastāv arī riski - čili pipars ir ass, tādēļ katram pašam jāizvērtē, cik viņš var lietot šo pikanto dabas brīnumu, lai neapdedzinātu ādu vai barības vadu. Pārāk asu piparu lietošana var sūtīt smadzenēm “sāpju signālus” un tā rezultātā sākas slikta dūša vai vemšana, kuņģis reaģē tā, it kā Tu būtu uzņēmis kādu toksisku vielu un cenšas no tās atbrīvoties, dažkārt var rasties arī elpošanas grūtības un nejutīgums. Tādēļ nevajag aizrauties ar pārāk pikanto piparu lietošanu nesamērīgā daudzumā. Taču ir vērts tos iekļaut savā ēdienkartē un skaistuma rituālos, ja lietojam saprātīgi.

Lasi arī šos rakstus:

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...