Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Elektroauto uzlāde mājās – kā izvēlēties lādētāju?

Arvien vairāk autobraucēju, izvēloties jaunu spēkratu, priekšroku dod strauju popularitāti iemantojušajam elektroauto, atstājot vēsturē ar fosilās degvielas dzinēju aprīkoto auto. Būsim jau manījuši, ka automobiļi ar zilajām numurzīmēm pilsētas ielās redzami arvien biežāk, par to liecina arī CSDD sniegtā informācija – šī gada 1. oktobrī Latvijā uzskaitē fiksēti 1049 elektromobiļi, bet vēl jo būtiskāks ir to reģistrācijas pieauguma temps, kas no 2020. gada sākuma sasniedzis +56%. Šie rādītāji ļauj prognozēt, ka tuvākajos gados elektromobiļu skaita pieaugums būs ievērojams, kas vienlaikus liek domāt par uzlādes infrastruktūras attīstības nepieciešamu gan publiskajās vietās, gan mājas apstākļos, turklāt būtisks kļūst jautājums – kā pareizi izvēlēties elektromobiļa lādētāju.

Konsultējamies ar vienu no pieredzes bagātākajiem elektroapgādes risinājumu piegādātājiem Latvijā – Energolukss, kas piedāvā un uzstāda arī elektromobiļu uzlādes iekārtas mājās.

Vai izvēlēties speciālu elektroauto uzlādes iekārtu mājās?

Pirmais jautājums, protams, rodas, vai mājas apstākļos vispār ir nepieciešama speciāla iekārta, kas paredzēta elektroauto uzlādei, jo ir taču rozete - parastā?

Speciālisti atzīst – jā, tā viennozīmīgi ir ieteicama divu būtisku aspektu dēļ:

  1. Drošība. Standarta rozete mājsaimniecībā spēj nodrošināt 2.3 kW jaudu – jāsaprot, ka, ilgstošā laika periodā izmantojot maksimālo rozetes jaudu, novērojama kabeļu uzkaršana, kas ir nopietns risks ugunsgrēka iespējamībai. Ņemot vērā faktu, ka auto tiks lādēts regulāri un vairākus gadus, no šādiem riskiem vajadzētu izvairīties, investējot drošas uzlādes sistēmas izveidē un izvēloties pārbaudītu, sertificētu uzlādes iekārtu, turklāt ieteicams ierīkot arī dinamisko slodzes izlīdzināšanas sistēmu.
  2. Uzlādes ātrums. Ar speciālu uzstādītu iekārtu elektroauto uzlādes ātrumu var palielināt līdz pat 10 reizēm. Izpratnei – ja parastā mājsaimniecības rozete auto uzlādei nodrošina 2.3 kW uzlādes jaudu, kas pasaulē pārdotāko elektroauto Nissan Leaf ar 40kWh bateriju uzlādētu aptuveni 20 stundās, kas nozīmē, ka, visu nakti lādējot, no rīta baterija nebūtu pilna. Tad jau ar nelielas sienas uzlādes iekārtu jaudu var palielināt līdz pat 22 kW, kas to pašu Nissan Leaf uzlādētu aptuveni 4-6 stundās un no rīta auto būtu ar pilnu bateriju.

Kā izvēlēties uzlādes iekārtu?

Izvēloties atbilstošu uzlādes iekārtu, ir jāņem vērā vairāki faktori:

  1. Uzlādes jauda. Ir jānoskaidro, ar kādu maiņstrāvas jaudu Jūsu konkrētais elektromobilis spēj lādēties – tas atkarīgs no Jūsu auto iebūvētā borta lādētāja jaudas, kurš attiecīgi nosaka maksimālo maiņstrāvas uzlādes jaudu konkrētajam auto. Lielākā daļa auto, kas šobrīd pieejami mūsu tirgū, spēj lādēties ar 3.7 kW vai 7.4 kW jaudu, bet ir būtiski par to pārliecināties pirms uzlādes stacijas iegādes un uzstādīšanas.
  2. Mājsaimniecības elektroenerģijas slodzes pārbaude. Ir jāaprēķina, vai esošo pieslēgumu būs pietiekami optimālai elektroauto uzlādei, jo nenoliedzami noslodze pieaugs būtiski. Salīdzinājumam var kalpot piemērs – viena elektroauto uzlādes cikls līdzināsies 4 – 5 mikroviļņu krāsniņu paralēlai darbībai. Drošas slodzes aprēķinam noteikti piesaistiet profesionāļus. No izrietošajiem datiem būs iespējams saprast nepieciešamību pēc slodzes balancēšanas funlcijas.
  3. Uzlādes spraudņa izvēle. Tas jāizvēlas atbilstoši autoražotāja iebūvētajai uzlādes ligzdai. Type 2 spraudnis derēs Eiropas auto ražotāju piedāvātajiem elektromobiļiem, savukārt Type 1 būs derīgs Japānā ražotajiem auto, te gan jāpiebilst, ka pamazām arī pasaules auto ražotāji pāriet uz Type 2, kas ir pieprasīts Eiropas tirgū.
  4. Drošība. Jāpārliecinās, ka Jūsu izvēlētajai uzlādes iekārtai ir iebūvēta līdzstrāvas konstatēšanas un pārslodzes aizsardzības funkcija. Ja uzlādes iekārtā nav līdzstrāvas noplūdes aizsardzības, tad objekts ir jāaprīko ar B tipa noplūdstrāvas aizsardzību, kas var maksāt līdz pat 300 EUR. Papildus objetā ir jāparedz atbilstošas slodzes drošinātājs un standarta noplūstrāvas aizsardzība (ja tā nav iebūvēta iekārtā un objektā nav paredzēts B tipa noplūdstrāvas aizsardzība).
  5. Attālināta iekārtu pārvaldība un apmaksas iespējas. Lai nodrošinātu iespēju uzlādes iekārtu pieslēgt kādai attālinātai iekārtu vadības sistēmai un/vai apmaksas sistēmai, piemēram, Elektrum vai e-mobi apmaksas rīkam, Jūsu uzlādes iekārtai ir jābūt iestrādātam OCPP komunikācijkas protokolam un iespējai pievienot Ethernet kabeli vai SIM karti datu apmaiņai. Integrēšanas process nepārbaudītām iekārtām var būt komplicēts un pat neiespējams, jo, lai integrācija notiktu veiksmīgi, arī iekārtā būs nepieciešams mainīt iestatījumus. Jāņem vērā, ka uzlādes iekārtā ir jābūt iestrādātam MID sertificētam elektroenerģijas skaitītājam.
  6. Komunikācija ar auto. Uzlādes iekārtai ir jāatbilst MODE 3 komunikācijas režīmam, kas, vienkāršoti, definē veidu kā uzlādes iekārta komunicē ar Jūsu auto.

Elektroauto uzlāde mājās, Foto: "Energolukss"

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas