Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Kā panākt, lai bērns ēstu veselīgāk?

Bērns ēd, Photo by Alexander Dummer from Pexels

Bērns ēd, Photo by Alexander Dummer from Pexels

Par to, cik svarīgi ir jau no pašas mazotnes pieradināt bērnus pie veselīga uztura, tādējādi ieliekot labus pamatus viņu turpmākās dzīves kvalitātei, nešaubās neviens. Tomēr, līdzīgi kā ar daudzām lietām dzīvē, arī šo vieglāk ir pateikt, nekā izdarīt. Bērniem mēdz būt savs viedoklis par to, kas ir garšīgs, un kas nē, un viņi spēj būt apbrīnojami talantīgi, izdomājot paņēmienus, kā tomēr piespiest vecākus padoties un tikt pie sava saldējuma vai frī kartupeļu porcijas.

Bet ko tomēr vecāki var darīt lietas labā, kā bez nenormāla nervu patēriņa visām iesaistītajām pusēm ievirzīt savu mazo spītnieku veselīga un sabalansēta uztura sliedēs?

Veselīga uztura paradumi sākas ģimenē

Tas nav nekas jauns, un arī jebkādi apiet šo nosacījumu nebūs iespējams – uztura paradumu pamatus bērni apgūst ģimenē, un jau sākot no brīža, kad papildus mātes pienam iepazīst pirmās jaunās garšas.

Jūs nevarat sagaidīt, ka jūsu atvase kāri tiesās nost burkānus un brokoļus, ja pašu ēdienkartē dominē burgeri, picas, pusfabrikāti un saldumi, un jūs skaidri parādāt, ka tie jums garšo. Bērni ļoti labi “uzsūc” mājās valdošo noskaņojumu, un arī kopē vecāku uzvedību. Ja trīsgadnieks regulāri redzēs, kā mamma ar sajūsmu ēd gardi pagatavotu krāsainu dārzeņu sacepumu, viņam noteikti radīsies vēlēšanās tos nogaršot un šo šķīvi iztukšot kopīgi.

Vairāk gatavojiet mājās, un noteikti iesaistiet šai procesā arī bērnus. Jā, tas prasa laiku, enerģiju un arī pacietību, taču ieguvumi noteikti būs tā vērti. Pirmkārt, tas nāks par labu visai ģimenei, jo gatavojot maltīti pašiem, jūs visdrīzāk nepievienosit tik daudz cukura, sāls, taukvielu un garšas pastiprinātāju, kā to mēdz darīt sabiedriskajā ēdināšanā. Cilvēka ēdienu gaume veidojas tieši augšanas periodā, tādēļ ir svarīgi nepieradināt bērnu garšas kārpiņas pie šiem nevajadzīgajiem pārspīlējumiem. Otrs būtiskais ieguvums – iesaistoties gatavošanas procesā pašam, bērnam būs daudz lielāka interese par rezultātu; viņš ēdīs šo “normālo” ēdienu un mazāk prasīs našķus.

Ēšanas noteikumi bērniem – cik stingriem tiem jābūt ?

Mūsdienās izplatīts ir uzskats, ka pieaugušo uzdevums ir izpildīt visas bērnu vēlmes. Kā visi pārspīlējumi, arī šis labu rezultātu nenesīs. Bērna vajadzības un vēlmes ņemt vērā vajag, bet tomēr pieaugušajiem ir jābūt tiem, kas nosaka noteikumus. Tikai tas jādara gurdi, ar mieru un labestību, tā, lai bērnam paliek sajūta, ka viņam ir arī kāda izvēles iespēja.

Ēšanas jomā noteikumus varētu pasniegt sekojoši:

“Tu zini, ka našķi (deserts) nebūs pieejami, ja nebūsi apēdis pamatēdienu.”

“Tev ir jāpagaršo vismaz daži kumosi no vakariņām. Pēc tam tu drīkstēsi no tām atteikties, bet zini, ka neko citu šodien vairs neēdīsim.”

Bērniem mēdz nepatikt ēdieni, kur produkti sajaukti kopā. Varat bērnam piedāvāt katru sastāvdaļu atsevišķi, piemēram, gaļas gabaliņu, kartupeli, vairāku veidu dārzeņus. Neuztraucieties, ja bērns šoreiz izvēlēsies apēst tikai, teiksim, divus produktus no pieciem, tātad šoreiz viņam ar to pietiek (bet atcerieties par nosacījumu nenašķoties līdz nākamajai ēdienreizei).

Ja dodaties uz veikalu kopā, varat piedāvāt, ka augļus un dārzeņus maltītei izvēlas viņš, un tad kopīgi izdomāt, kādā veidā tos varētu pasniegt.

Veselīgs un skaists svētku galds

Mums visiem patīk skaisti pasniegts ēdiens, arī bērni nav izņēmums, tādēļ kopīgas maltītes pie skaisti klāta galda šogad varētu kļūt labu ģimenes tradīciju; ja ne ikdienā, tad vismaz reizi nedēļā, un tie kļūs par jūsu mazajiem svētkiem.

Svētku sakarā par problemātisku tematu var kļūt arī bērnu ballītes. Daļa vecāku joprojām uzskata, ka piemērotas uzkodas šajos gadījumos ir ātrās uzkodas, čipsi, krāsainas konfektes un citas uzturā ne pārāk vēlamas lietas. Sak, svētkos taču var! Nevajadzētu gan. Iepazīstot šīs pārspīlēti, nedabiski stimulētās garšas, bērniem mazinās patika pret normāli sabalansētu ēdienu, veidojas pat sava veida atkarība.

Tāpat kā nevajadzētu izmantot neveselīgus našķus kā balvu par īpašiem sasniegumiem vai labu uzvedību, nevajadzētu arī bērnu apziņā nostiprināt asociācijas, ka tie saistās ar jaukākajiem dzīves brīžiem – dzimšanas dienām, svētkiem, jautrību.

Arī bērnu pasākumos ir visas iespējas sagatavot cienastu, kas ir gan skaisti pasniegts, gan garšīgs un veselīgs. Lai atvieglotu vecāku rūpes un ļautu arī viņiem izbaudīt priecīgos brīžus, iesakām cienasta gatavošanu uzticēt “Mazajai Parīzei” – kafejnīcai, kam īpaši rūp savu mazo un lielo ēdāju veselība un labsajūta.

PS Šobrīd gan svētkus svinam tikai pašu tuvāko lokā, taču ticam, ka pavisam drīz dzīve atgriezīsies normālās sliedēs un tad jau svinēsim atkal – gan lieli, gan mazi.


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...