Kā veicināt bērna spēju mācīties patstāvīgi

Bērns mācās patstāvīgi, Photo by Andrea Piacquadio from Pexels
Pēdējais pusotrs gads ir mainījis situāciju un mūsu
attieksmi pret dažādām lietām. Viena no jomām, kas ir būtiski mainījusies -
mācīšanās. Skolēniem arvien biežāk un agrākā vecumā jāspēj apgūt mācību
materiālus patstāvīgi. Aktuāla kļuvusi pašmācīšanās prasme, tādēļ Samsung
"Skolēna digitālais IQ" eksperti dalās ar ieteikumiem, kā vecāki var
attīstīt bērnu prasmi patstāvīgi apgūt zinības.
Mācīšanās sev ērtā tempā ir produktīvāka
Pašmācīšanās ir spēja atrast informāciju, apgūt zināšanas un
iemaņas pašam, bez citu iesaistes. Eksperti atzīst, ka bērni, kuriem labi
padodas mācīties pašiem, apgūst zināšanas un prasmes sev ērtā tempā, izrāda
lielāku motivāciju sasniegt rezultātu, kā arī attīsta patstāvību un ir
pārliecinātāki par savām spējām. Tas nenozīmē, ka bērnam vairs nav vajadzīgs
pieaugušo padoms vai palīdzība, bet gan to, ka viņš pats spēj vadīt mācīšanās
procesu un atrast katrā uzdevumā sev interesējošo, nezaudējot motivāciju.
"Ļoti labi zinām tradicionālo mācīšanās modeli -
skolotājs stāv klases priekšā un māca, bet tā ir tikai neliela daļa no zināšanu
apguves procesa. Mājas darbi, individuālie darbi un projekti, gatavošanās
pārbaudes darbiem vai stundās nesaprastā izzināšana - tas viss turpinās ārpus
klases, un to jāiemācās paveikt katram individuāli. Nereti jau no mazatnes
bērni pierod pie lielāka atbalsta, nekā nepieciešams, un turpina to sagaidīt
arī tad, kad ar daudzām lietām varētu tikt galā paši. Patlaban ir daudz iespēju
apgūt interesējošo, jo tehnoloģiju attīstība informācijas telpu ir padarījusi
neierobežotu. Taču, lai šo iespēju izmantotu - jāprot mācīties pašiem,"
uzskata Samsung "Skolēna digitālais IQ" vadītāja Baltijā Egle
Tamelīte.
Kā vecāki var palīdzēt bērniem attīstīt patstāvīgas mācīšanās prasmes jau
no mazotnes?
1. Ļaujiet bērniem darboties patstāvīgi.
Svarīgi patstāvīgu darbošanos attīstīt jau kopš mazotnes.
Ātrākais veids, kā bērni apgūst jaunas zināšanas un prasmes, ir rotaļājoties un
spēlējoties. Pievērsiet uzmanību, kā bērni mācās zīmēt un krāsot, veidot
plastilīna figūras vai būvēt lego mājas - viņi to dara ar savu pieeju un
noteikumiem. Atturieties no vēlmes vienmēr parādīt "pareizo" variantu
un likt atkārtot. Ļaujiet bērniem izpausties un vadīt procesu pašiem, būvējot
slīpas mājas vai krāsojot ierastas lietas netipiskos toņos - tā bērni izmanto
iztēli, attīsta radošumu un uzlabo savu mācīšanās potenciālu.
2. Padariet vienkāršas sadzīves lietas bērniem pieejamas
un aiciniet patstāvīgi tās izmantot.
Lai veicinātu sava interešu loka atrašanu un apzināšanos,
jau agrā bērnībā var sākt ar tādām elementārām darbībām kā dažādu resursu
pieejamība. Ja bērnam sasniedzamā vietā būs zīmuļi un papīrs, grāmatas,
apģērbs, bērns varēs izvēlēties, ar ko rotaļāties, kādu grāmatu lasīt vai ko
vilkt. Bērns pats var pieņemt vienkāršus lēmumus un tādējādi attīstīt
pašiniciatīvu jau agrā vecumā. Ar laiku novērosiet, ka arvien vairāk uzdevumu
bērni varēs paveikt paši un retāk meklēs vecāku palīdzību.
3. Pakāpeniski samaziniet kopā pildāmo mājas darbu
apjomu.
Ja tomēr bērns ir pieradis pie gana liela vecāku atbalsta,
samaziniet to pakāpeniski un pamazām bērna mācību procesā iesaistieties retāk.
Pašmācīšanās veicināšana nenozīmē novēršanos no bērna lūgumiem pēc palīdzības.
Atturieties no vēlmes kādus uzdevumus parādīt priekšā, bet parādiet ļoti
līdzīgu situāciju ar iespējamo atrisinājumu un ļaujiet bērnam pašam to pārnest
uz savu uzdevumu. Iesāciet darbus kopā un tad pievērsieties savām lietām, pēc
brīža pavaicājot, kā bērnam sokas. Sarunājiet, ka būsiet tuvumā un atbildēsiet
uz jautājumiem, bet galveno uzdevuma daļu ļaujiet paveikt pašiem. Kad uzdevumi
paveikti, veltiet laiku kopīgai atpūtai - tādējādi atalgojot bērnu ar kopā
pavadītu laiku pēc tam, kad bērns ar uzdevumiem ticis galā viens.
4. Ļaujiet bērniem izvēlēties apgūstamās tēmas un pieeju.
Lai cik ļoti vecāki vēlētos, lai viņu atvase spēlē klavieres
vai nodarbojas ar mākslu, ja bērns vēlas apmeklēt futbola treniņus, atbalstiet
viņu. Noteiktu nodarbību uzspiešana var atspoguļoties arī citās jomās un radīt
bērnam sajūtu, ka mācīšanās ir tikai pienākums, bez iespējas pašam izvēlēties
un atrast interesējošas tēmas. Esat iespējas atvērtāki arī dažādiem mācīšanās
veidiem. Piemēram, ja bērnu interesē tehnoloģijas un viņš labprāt izzina
pasauli caur datora ekrānu, ļaujiet apgūt prasmes tiešsaistē, nosakot
ekrānlaika robežas un izrādot interesi par bērna apgūto.
5. Sabalansējiet uzslavas un kritiku.
Varētu šķist, ka regulāra bērna uzslavēšana par sasniegto
motivēs turpināt un gūt jaunus panākumus, bet patiesībā pārlieku daudz uzslavas
var kaitēt, ja vēlaties, lai bērns attīsta pašmācīšanās prasmes. Kādēļ tā? Bērnus,
kuriem padodas mācīties pašiem, motivē iekšējie faktori un pašu radītā
interese, nevis uzslavas no malas. Ja viņu rīcība tiks nepārtraukti slavēta,
zudīs vajadzība izpausties iekšējai motivācijai. Tā vietā, lai atkārtotu
"Tev lieliski sanāk!", izrādiet interesi par to, kas ir paveikts, kā
tas izdevies, un pavaicājiet bērnam viņa paša vērtējumu par sasniegto un par
procesu, kā rezultāts panākts. Tādējādi noturēsiet fokusu uz bērna paša
centieniem sasniegt mērķi un interesi par mācīšanās procesu.
Par Samsung "Skolēna digitālais IQ"
"Samsung Electronics Baltics" jau piekto gadu
realizē jauniešu digitālo programmu "Skolēna digitālais IQ". Šogad
tās ietvaros tiek rīkots skolēnu ideju konkurss "Solve for Tomorrow",
kurā 9.-12. klašu skolēni meklē risinājumus, kā izmantot tehnoloģijas, lai
vairotu labsajūtu un padarītu dzīvi jēgpilnāku. Pašreiz notiek konkursa
2.kārta, kurā savas idejas pilnveido 45 komandas no visas Latvijas. Iniciatīvas
partneri Latvijā ir LR Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības
satura centrs, Eiropas Parlamenta Informācijas birojs Latvijā, Zinātnes un
izglītības inovāciju centrs, Latvijas Investīciju un Attīstības aģentūra,
Latvijas Drošāka interneta centrs, Latvijas Jaunuzņēmumu asociācija
"Startin.LV", Bērnu un pusaudžu resursu centrs, Rīgas Skolēnu dome un
digitālo risinājumu aģentūra "Cube".
Lasi arī:
- Kādas viedierīces noder sekmīgām mācībām?
- Kā pasargāt bērnu acis, lietojot viedierīces?
- Kā efektīvāk mācīties: padomi efektīvākai mācību vielas apguvei