Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Kādas auto ritošās daļas problēmas aktualizējas pavasarī?

Auto, foto - gessinger, Pixabay

Auto, foto - gessinger, Pixabay

Tā vien šķiet, ka auto vadītājiem kalendārs nemaz nav nepieciešams. Viņi spēj noteikt gadalaiku pēc auto problēmām, jo katrā sezonā autovadītājus skar citas sezonai ļoti raksturīgas auto ķibeles. Vasarā bieži sastopama ir auto pārkaršana, rudenī mitrums pārbauda auto elektroniku, ziemā ir iespējams pārliecināties par akumulatora spēju tikt līdzi aukstuma stabiņu atzīmēm, bet pavasaris ir īsts eksāmens auto ritošajai daļai. Kas jāņem vērā, veicot auto apkopi pavasarī un kuriem tehniskajiem mezgliem jāpievērš lielāka uzmanība? Raudzījām noskaidrot.

Statistika liecina, ka problēmas rada bedres

Latvijas autovadītāji jau ir pieraduši, ka ziema un pavasaris ierasti saistās ar “bedru sezonu”. To apliecina arī apdrošināšanas kompānijas “BALTA” apkopotie dati. Dramatiskākā situācija un lielākais apdrošināšanas atlīdzību pieteikumu skaits bija novērojams pērn – to pieteikumu skaits, kas saistīti ar auto ritošās daļas bojājumiem, vairāk nekā divas reizes pārsniedza 2018. gadā saņemto pieteikumu apjomu. Šogad gan pieteikto atlīdzību skaits ir mazāks - no 1. janvāra līdz 28.februārim ir saņemti vairāk nekā 100 atlīdzību pieteikumi par ceļa radītajiem bojājumiem automašīnas ritošajai daļai. Kāpēc tā?

Galvenokārt auto ritošās daļas bojājumu skaita pieaugums pavasarī skaidrojams ar to, ka ziemā auto ir pakļauts lielākai slodzei ceļa seguma stāvokļa dēļ: šogad gan sniegs bija daudz mazāk, bet tā vietu ieņēma dubļi un šķīdonis. Tāpēc laikus nenomainītas, nodilušas vai citādi apskādētas ritošās daļas detaļas pēc ziemas neiztur ceļa radīto slodzi un plīst. Lai izvairītos no šādām problēmām, vēlams pēc ziemas sezonas veikt transportlīdzekļa tehnisko apkopi.

Kas automašīnai ir jāpārbauda pavasarī?

Ņemot vērā, ka pavasarī uz ceļiem jau tradicionāli parādās lielākas un mazākas bedres, speciālisti zina teikt, ka lielākā uzmanība jāpievērš tieši automašīnas ritošajai daļai: gultņiem, grozāmajām statnēm, riteņa rumbai, sailenblokiem, šarnīriem, buksēm, vārpstas blīvslēgai, stabilizatoriem, bremžu sistēmas elementu darbībai, amortizatoriem un, protams, riepām. Īpaši izcelsim bremžu klučus, atsperes un riepas – autoservisu pavasara klasiku.

Maini bremžu klučus jau pie pirmajām nodiluma pazīmēm

Bremžu kluči ir viena no vissvarīgākajām detaļām bremžu sistēmas darbībā, jo tie ļauj automašīnu efektīvi apturēt un kontrolēt tās ātrumu. Viens bremžu kluču pāris vidēji spēj veikt 50’000 kilometrus, bet, pēc ziemas intensīvās bremzēšanas sniega, ledus un atkalas dēļ, var rasties nepieciešamība pēc to ātrākas nomaiņas. Par bremžu kluču nokalpošanu var liecināt vairākas pazīmes:

  • Bremzēšanas laikā rodas čīkstoša skaņa;
  • Bremzējot jūtama vibrācija;
  • Bremzēšanas laikā auto “velk” uz vienu pusi;
  • Uz klučiem vizuāli ir redzama nodiluma indikatora līnija.

Mainot bremžu kļučus, neaizmirsti “uzmest aci” arī bremžu diskiem. Ir jāseko līdzi, lai tie nenodiltu pārāk plāni, jo tāds disks var daudz ātrāk uzkarst un deformēties, draudot ar pārlūšanu un bremžu noklemmēšanos. Bremžu diskus vajadzētu mainīt pēc 100’000 km, bet auto meistari iesaka to darīt ātrāk, lai neapdraudētu savu un citu ceļu satiksmes dalībnieku dzīvību, ja tomēr disks neiztur slodzi un auto vairs nav apstādināms.

Pārbaudi kā amortizatorus, tā atsperes

Par automašīnas stabilitāti un vadāmību gādā amortizatori, jo slāpē automašīnas atsperu svārstības un nodrošina riteņu saķeri ar segumu dažādos ekspluatācijas apstākļos. Ja amortizators ir bojāts, atsperes kustības netiek slāpētas un var gadīties, ka auto šūpojas vēl ilgi pēc izbraukšanas no bedres. Šādā gadījumā amortizators ir jānomaina, jo bojāts tas var ietekmēt atsperu darbību. Savukārt, ja plīsusi ir atspere, viens no auto stūriem būs vizuālu zemāks nekā pārējie. Braucot lielākā ātrumā ar bojātu detaļu, tas var būt īpaši bīstami, jo saķeres zuduma dēļ auto vairs nav vadāms un var nobraukt no ceļa. Lieki piebilst, ka visbiežāk bojātās atsperes un amortizatorus pamana tieši pavasarī.

Izplatītākās problēmas pavasarī ir saistītas ar riepām

Visizplatītākās problēmas auto ritošajai daļai pavasarī ir saistītas ar riepām: ceļa malā ik pa laikam redzam šoferi ar donkratu un ratatslēgu. Tam par iemeslu ir ceļa segums, satiksmes kopējās plūsmas braukšanas ātruma palielināšanās un, protams, riepu stāvoklis. Ja pirmos divus faktorus ietekmēt mēs nevaram, riepas ir uz mūsu sirdsapziņas.

Pārbaudi riepas protektora dziļumu

Pārbaudot riepas, uzmanība jāpievērš to protektora dziļumam – ja protektors nodilis, riepas noteikti jāmaina! Savukārt nevienmērīgs riepu nodilums liecina, ka nepieciešama riteņu balansēšana.

Paaugstini gaisa spiedienu riepās

Tāpat nepieciešams pārbaudīt, vai riepās ir sezonai atbilstošs gaisa spiediens: pavasara un vasaras sezonā, salīdzinājumā ar ziemu, ieteicams nedaudz paaugstināt gaisa spiedienu riepās līdz ieteicamā diapazona augstākajai vērtībai, lai nodrošinātu komfortablu braukšanu un ilgu riepas mūžu.

Nomaini radžu riepas

Ja ziemas sezonā transportlīdzeklim uzliktas riepas ar radzēm, ir jāsteidz tās nomainīt, jo Latvijā ar radžotām riepām atļauts braukt tikai laika periodā no 1.oktobra līdz 1.maijam!

Neaizmirsti arī par citiem elementiem

Tāpat pēc ziemas sezonas beigām iesakām pievērst uzmanību visiem automašīnai nepieciešamajiem šķidrumiem, filtriem, akumulatoram, apsildes un kondicionēšanas sistēmai, lukturiem un, atšķirībā no citiem gadiem, arī auto salona dezinfekcijai. Rūpējies par savu auto, veic transportlīdzekļa apkopes regulāri un tas Tev kalpos ilgāk. Garantējam!


Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...