Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Veselīgam uzturam nav jābūt nepietiekamam un negaršīgam

Garšīgs ēdiens, attēls no Pixabay.com

Garšīgs ēdiens, attēls no Pixabay.com

Jauna gada sākums tradicionāli ir laiks, kad cilvēki apņemas ieviest dzīvē kādas pozitīvas pārmaiņas, izvirza mērķus, bet jau janvāra beigās nākas konstatēt, ka nekas dižs no jaunajiem plāniem nav sanācis. Viena no populārākajām jomām, ar ko saistās šādi jaunā gada plāni, ir viss, kas saistīts ar veselīgāku uzturu, diētām, svara zaudēšanu.

Kādas tik drastiskas diētas un dīvaini uztura plāni netiek cilvēkiem veiksmīgi notirgoti, solot satriecoši iespaidīgu svara zudumu! Taču lielākā daļa no tām beidzas ar fiasko, zaudētā apmēra atgūšanu dubultā, vai vēl sliktāk – ar nopietniem ēšanas traucējumiem.

Kāpēc diētas “nestrādā” ?

Par šo tematu varētu uzrakstīt biezu romānu, taču vispareizāk laikam būtu sākt ar to, kas notiek cilvēku galvās – ar kādu motivāciju viņi uzsāk savu uztura pārmaiņu ceļu. Bieži vien, padodoties skaistuma industrijas, glancēto žurnālu un sociālo tīklu spiedienam, cilvēki uzstāda sev nereālistiskus mērķus, cenšas panākt atbilstību kaut kādiem mistiskiem standartiem, un turklāt vēl izdarīt to ātri.

Ne velti prātīgākie uztura speciālisti, psiholoģi un viedokļu līderi visā pasaulē runā ne vairs par “ideālo ķermeņa svaru”, bet gan – par attiecību sakārtošanu ar ēdienu un sava ķermeņa pieņemšanu. Tā vietā lai koncentrētos uz ietilpšanu noteikta izmēra apģērbā, vai labāk par savas jaunās dzīves vadmotīvu nebūtu izvēlēties, piemēram – savā nākotnes ķermenī es jutīšos labi, varēšu izbaudīt kustību prieku, izmēģināt lietas, ko vienmēr esmu vēlējies, saglabāt labu dzīves kvalitāti līdz sirmam vecumam, iet pārgājienos kopā ar mazbērniem, un tā tālāk.

Ilgtermiņā rezultātus nedos pasākumi, kas jau pēc būtības ir īstermiņa – visādas 7, 10 vai 20 dienu diētas, un tamlīdzīgi. Ir jāsaprot, ka, ja vēlamies mainīt savus uztura ieradumus uz veselīgākiem, ir jāizstrādā sev tāds uztura plāns, pie kura, nezaudējot enerģiju, dzīvesprieku un labsajūtu, varēsim pieturēties visu atlikušo mūžu. Tātad – šim plānam ir jābūt pietiekoši “normālam” – ar pietiekamu kaloriju daudzumu, labi sabalansētam un garšīgam. Tas nedrīkst būt pārāk ierobežojošs, un, ja vien to nenosaka konkrētā cilvēka medicīniskā diagnoze, nav nekāda pamata pasludināt par “sliktu” un izslēgt kādu konkrētu produktu grupu.

No normāla ēdiena liekais svars nerodas !

Lai ko ari neteiktu radikālo diētu atbalstītāji, patiesība ir tāda, ka no normāla ēdiena saprātīgā daudzumā liekais svars nerodas. Cilvēki visbiežāk uzbarojas tādēļ, ka, gluži otrādi, dienas gaitā nepaēd normālu ēdienu regulāri un pietiekamā daudzumā, kā rezultātā vakarā ir “vilka izsalkums” un seko pārēšanās ar pusfabrikātiem un neveselīgiem našķiem. Ar laiku šie nelāgie ieradumi tā iesakņojas, ka kļūst par ikdienu un tad jau arī ķermeņa aprišu izmaiņas sāk par sevi atgādināt.

Bet kas tad ir tas “normālais ēdiens” ? Pavisam vienkārši – tas ir sātīgs, sabalansēts, daudzveidīgs, parasti konkrētajam reģionam raksturīgs un ēdāja garšas kārpiņām atbilstošs ēdiens. Tātad – arī mūsu pašu tradicionālajai virtuvei, tai skaitā ceptai gaļai ar kartupeļiem un rasolam nav ne vainas, ja vien to gatavojot nav pārspīlēts ar taukvielu izmantojamu. Pavisam atteikties no taukvielām arī nevajag – tās satur daudzas organismam nepieciešamas uzturvielas, dod tik svarīgo sāta sajūtu un nenoliegsim, arī padara ēdienu garšīgāku.

Atšķirībā no dažādiem našķiem, ar šo “normālo ēdienu” patiesībā ir grūti pārēsties, uzņemt pārāk daudz kaloriju. Jo no sabalansēta ēdiena, kura pagatavošanā izmantotas pēc iespējas dabiskas un mazāk apstrādātas sastāvdaļas, arī sāta sajūta iestāsies pietiekoši drīz.

No dietologu padomiem der iegaumēt un pielietot “šķīvja principu” – lai jūsu pusdienu vai vakariņu porcijā pusi šķīvi veidotu zaļumi un dārzeņi, bet atlikušo – vienādās daļās olbaltumu un ogļhidrātu produktu. Līdztekus vitamīniem un citām vērtīgām sastāvdaļām, dārzeņi satur daudz šķiedrvielu, kas ļoti palīdz sāta sajūtas radīšanai. Tas attiecas arī uz kartupeli – šo lielisko, vērtīgām uzturvielām bagāto, taču ilgu laiku nepelnīti nomelnoto dārzeni. Nebaidieties dārzeņiem pievienot nelielu daudzumu eļļas, mērces vai krējuma. Attiecībā uz veikalā nopērkamajiem produktiem, varētu vadīties pēc pavisam vienkārša principa – jo īsāks sastāvdaļu un pievienoto konservantu saraksts, jo labāk!

Neaizmirstiet par sabalansētām pusdienām !

Līdztekus nepietiekošam svaiga gaisa un kustību daudzumam, divi citi lielākie slaida un veselīga ķermeņa “ienaidnieki” ir nepietiekams miegs un izlaistas ēdienreizes. Cilvēkiem, jo sevišķi šajā trauksmainajā laikā šķiet, ka nekam nav laika, neko nevar paspēt, kā rezultātā tiek upurētas kārtīgas pusdienas. Tomēr, lai cik saspringtā dzīves posmā cilvēks neatrastos, der atcerēties, ka, lai produktīvi funkcionētu un spētu ko dot apkārtējiem, vispirms būtu jāparūpējas par sevi.

Arī aizņemtiem cilvēkiem, nedaudz piedomājot, ir iespēja paēst kārtīgas pusdienas. Piemēram, ja strādājat no mājām, variet izmantot tā saukto food-prep metodi – vienā reizē sagatavot lielāku ēdiena daudzumu, ko porcijās uzglabā ledusskapī vai saldētavā. Savukārt Rīgā strādājošajiem ir iespēja gan garšīgi paēst pilsētas kafetērijās, gan arī pasūtīt gardas, sabalansētas pusdienas ar piegādi uz biroju.

Kafejnīca “Mazā Parīze” pašā Rīgas centrā, Lāčplēša ielā 36, piedāvā gan gardas ēdienreizes uz vietas, gan arī – ar piegādi, kā arī izbraukuma banketu un bērnu ballīšu apkalpošanu. Atnāciet un pārliecinieties paši!

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...