
Foto: Publicitātes attēls
19. oktobrī Latvijā gaidāms nozīmīgs notikums kultūras piekļūstamības jomā teātrī - cilvēkiem ar redzes traucējumiem ieviests audioapraksts, kas ļauj daudz pilnvērtīgāk uztvert izrādes vizuālo informāciju.
Pirmā teātra izrāde, kas ir pielāgota skatītājiem ar redzes traucējumiem, ir Latvijas Leļļu teātra (turpmāk - LLT) izrāde pēc Ēriha Kestnera darba motīviem "Emīls un Berlīnes zēni", un šis projekts ir tapis ciešā LLT un biedrības "Socintegra" sadarbībā. Uz pirmo izrādi "Emīls un Berlīnes zēni", kas būs vienlīdz kvalitatīvi uztverama gan ierastajai teātra auditorijai, gan skatītājiem ar redzes traucējumiem LLT un "Socintegra" aicina 19.oktobrī.
Septembrī jauno risinājumu testēja pirmie mērķauditorijas skatītāji, atzīstot, ka šis ir sen gaidīts notikums, kas ļauj daudz pilnvērtīgāk izbaudīt teātra pieredzi.
Ar savu pieredzi dalās Agnese Puisāne: "Agrāk uz teātra izrādēm bija iespējams doties tikai ar cilvēku - asistentu, kas man kā cilvēkam ar redzes traucējumiem izrādi komentēja, vadoties pēc savas cilvēciskās interpretācijas, tādējādi liedzot man pašai iespēju veidot savu izpratni par izrādi.
Savukārt pašlaik, klausoties jaunizveidotos izrādes "Emīls un Berlīnes zēni" audio komentārus, jāsaka, ka tie ir izveidoti kompakti, nepārklājas ar aktieru runāto tekstu uz skatuves, kā arī nav pārāk plaši raksturoti. Tiešām ir piepildījies viens no maniem sapņiem - pieejama izrāde ar pielāgotiem audio komentāriem."
Teātra izrādes tiek pielāgotas cilvēkiem ar redzes traucējumiem, izmantojot īpašus audioaprakstus - profesionāli sagatavotu stāstījumu, kas palīdz cilvēkiem ar redzes traucējumiem uztvert vizuālo informāciju - to, ko citi skatītāji redz uz skatuves.
Izmantojot austiņu sistēmu, skatītāji līdz ar izrādē notiekošajām skaņām no skatuves - aktieru balsīm, mūziku u.c. - klausās arī stāstījumu, kas paskaidro to, kas notiek uz skatuves - apraksta darbības, leļļu vai aktieru kustības, vizuālos efektus un scenogrāfiju.
Turklāt jāuzsver, ka šis īpašais apraksts tiek iekļauts starp izrādes dialogiem un muzikālajiem fragmentiem, tādēļ tas netraucē pašai izrādes gaitai. Turklāt pārējā skatītāju daļa, kas neizmanto audio sistēmu, pat nemana, ka daļa no skatītājiem klausās izrādi vairākos līmeņos.

Foto: Publicitātes attēls
