Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Droša infrastruktūra un uzņēmuma rūpes par ilgtspēju – eksportam būtiski priekšnoteikumi

"Tet". Foto: Publicitātes

"Tet". Foto: Publicitātes

Droša datu infrastruktūra, korporatīvās ilgtspējas risinājumi un digitalizācija ļauj Latvijas uzņēmumiem iezīmēt savu vietu eksporta tirgos ar pieprasītiem un vērtīgiem pakalpojumiem, secināts Tet biznesa forumā, kas organizēts sadarbībā ar Latvijas eksportētāju asociāciju The Red Jackets. Lai uzņēmumi spētu veiksmīgi piedāvāt savus pakalpojums ārpus Latvijas, īpaši svarīga ir atbilstošas infrastruktūras nodrošināšana, piemēram, datu pārsūtīšanai. Tāpat uzmanība tika vērsta uz to, ka šobrīd gana aktīvi netiek izmantotas pieejamās eksporta garantijas, kas varētu palīdzēt samazināt finanšu riskus un padarīt eksportu pievilcīgāku uzņēmēju acīs – Latvijā mazāk nekā 10%, kamēr ES kopējais rādītājs ir 50%.

Šogad Tet biznesa foruma vadmotīvs bija eksports, un prezentējot jaunākos provizoriskos eksporta datus, Centrālās statistikas pārvaldes prezentācijā tika izcelts, ka prognozes rāda eksportējošo uzņēmumu skaita samazināšanos par aptuveni 3% 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu (attiecīgi 6737 uzņēmumi 2023. gadā un 6942 – 2022. gadā).

Kā uzsvēra Latvijas eksportētāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Kaspars Rožkalns, ir svarīgi eksporta datus atspoguļot un analizēt kopainā, kas ir galvenais mērķis izstrādātajam Latvijas Eksporta barometram. Tas ļauj interaktīvi aplūkot un padziļināti izpētīt dažādus eksporta rādītājus. Gan kvalitatīvi, gan kvantitatīvi dati, kas sniedz ieskatu Latvijas eksporta situācijā, ir brīvi pieejami gan valsts pārvaldei un uzņēmējiem, lai pieņemtu gudrus lēmumus, kā arī jebkuram iedzīvotājam, kuram interesē eksporta attīstība valstī.

“Jebkurā biznesā ir svarīgi zināt atbildi uz jautājumu – kāpēc mēs darām tieši to, ko darām, lai nenovirzītos no sava mērķa. Tet investē savā tīklā un drošībā, jo katrs Latvijas iedzīvotājs ir pelnījis drošu digitālo vidi un katrs uzņēmējs ir pelnījis drošību attīstīties, augt un eksportēt. Mums drošība vienmēr ir bijusi prioritāte, jo esam valsts kritiskās infrastruktūras turētājs. Drošs interneta tīkls ļauj uzņēmējiem attīstīt savu uzņēmējdarbību, sniegt pakalpojumus Latvijā un ārpus tās robežām, veicināt eksportu. Tieši ar eksportu varam kopīgi veicināt Latvijas atpazīstamību, konkurētspēju pasaules tirgos un audzēt IKP, tā ceļot kopējo valsts iedzīvotāju labklājību,” uzsvēra Tet valdes priekšsēdētājs Uldis Tatarčuks.

“Zaļā kursa” virziens – svarīgs priekšnoteikums veiksmīgam darbam eksporta tirgos

Uzņēmumiem, kas vēlas saglabāt savu vietu eksporta kartē, ir svarīgi sekot līdzi arī visām aktuālajām ESG (vides, sociālo un pārvaldības jomu) prasībām, īpaši saistībā ar piegāžu ķēdēm. Tās ir liela daļa no Eiropas Zaļā kursa, kas ir pasākumu kopums ar mērķi samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas, minimizēt resursu patēriņu. Uzņēmumiem, pārskatot savu piegādātāju rādītājus un iniciatīvas ilgtspējas virzienā, vienkāršāk būs atteikties no tiem, kuri nespēj vai nevēlas pildīt šīs prasības.

“Investoru gaidas, finansējuma pieejamība un resursu cena ir pārāk būtiskas, lai piegāžu ķēdē turētu uzņēmumu, kuram ir, piemēram, pārlieku neadekvāts oglekļa pēdas nospiedums. Drīzāk, šāds uzņēmums var tikt aizstāts ar pret šīm prasībām atbildīgu uzņēmumu un pēc tam atgriezties piegādes ķēdē būs ļoti sarežģīti. Jau šobrīd Somijā produkta piegādes konkursā izvēles kritērijs ir nevis zemākā cena, kvalitāte, vai ātrums, bet tieši produkta dzīvescikla emisijas. Tādēļ uzņēmumiem ir svarīgi izmantot pieejamo finansējumu ilgtspējas veicināšanai, kur ir arī atbalsts finansējums tieši pārejai uz zema oglekļa ekonomiku, tai skaitā produkta dzīvescikla un piegāžu ķēdes dekarbonizācijai un zemu CO2 emisiju tehnoloģijām,” stāstīja Altum eksportkredītu vadītājs Aivis Dembovskis.

Pierādīt sevi kā uzticamu partneri arī sarežģītos apstākļos

Starp Tet pakalpojumiem, lielākais eksporta īpatsvars ir tieši datu centru biznesam – no tā 70% veido tieši eksporta pakalpojumi, lielāka daļa – tieši eksports Ukrainas tirgū. Stāstot par pieredzi, izvēršot savu eksportu Ukrainā, Tet Komercdirektors Edgars Grandāns izcēla uzņēmuma stratēģisko lēmumu sākt darbu nevis ar uzņēmumiem galvaspilsētā, Kijivā, bet gan reģionos, kas Ukrainā ir spēcīgi un ar attīstītu biznesa vidi. Tet sāka darbu Dnipro reģionā 2012. gadā, kas ir ļoti attīstīts un industriāls Ukrainas reģions. Kad pēc 2014. gada notikumiem Ukrainā, ievērojama daļa citu uzņēmumu atstāja Ukrainas tirgu, Tet darbu turpināja, jo tieši šajos brīžos atbalsts ir īpaši svarīgs.

“Pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma un kara sākuma 2022. gadā, divus mēnešus strādājām diennakts režīmā, lai migrētu klientu datus uz savu infrastruktūru. Realitāte rāda, ka tam bija svarīga nozīme, jo dažu nedēļu laikā pēc datu migrācijas divu klientu infrastruktūru neglābjami iznīcināja raķešu šāviņi. Šajos gadījumos bizness varēja turpināt savu darbu, jo dati bija glābti,” uzsvēra E. Grandāns. To novērtē arī potenciālie partneri, jo kopš 2022. gada februāra, Tet klientu skaits Ukrainā ir audzis par 20%. Kā arī šobrīd aktīvi tiek strādāts, lai palīdzētu Ukrainas uzņēmumiem izvērst savu IT infrastruktūru Eiropā, lai varētu attīstīties arī ES tirgū.

Konkurētspējas pamatā digitalizācija un procesu efektivizācija

Lai nodrošinātu savu pakalpojumu eksportu, ārkārtīgi svarīga ir atbilstošas infrastruktūras un datu plūsmas nodrošināšanas. Latvijas valsts meži forumā izcēla “LVM GEO platformu”, kas ļauj veikt tālizpētes datu apstrādi – tajā ikdienā tiek veikta dažādu karšu modeļu izstrāde, izmantojot LiDAR datus, nodrošināta jaunāko ortofoto datu pieejamība, analizēta no satelītattēliem iegūta informācija. Lai šo pakalpojumu sniegtu klientiem Lietuvā un Igaunijā, tiek izmantots Tet datu pārraides tīkls Baltic Net, kurš spēj pārraidīt nepieciešamo datu apjomu.

Kristaps Kvelde, tulkošanas uzņēmuma Nordtext vadītājs, runājot par digitalizācijas nozīmi, uzsvēra nepieciešamību digitalizēt procesus, turklāt tehnoloģiju sniegtos ieguvumus pēc iespējas ātrāk pārnesot arī uz klientu. Nordtext eksports sastāda 98% no biznesa un, strādājot ar klientiem 20 valstīs, ir minimalizēta finanšu krīzes ietekme.

Savukārt runājot par procesu efektivizāciju, uzņēmēji atzina, ka ir svarīgi iesaistīt visu līmeņu darbiniekus, lai pēc iespējas veiksmīgāk identificētu un realizētu idejas, kas ļauj padarīt efektīvākus dažādus procesus uzņēmumā. Balticovo komunikācijas un attīstības direktors Toms Auškāps forumā stāstīja par veiksmīgo uzņēmuma pieredzi, ļaujot darbiniekiem iesniegt idejas darba procesu uzlabošanā – no 470 iesniegtām idejām vairāk nekā puse – 260 ir realizētas.

Tet biznesa forums norisinājās 16. maijā, Rīgā, pulcējot vairāk nekā simts dažādu uzņēmumu pārstāvjus un vadītājus, lai diskutētu par eksporta attīstību, konkurētspējas uzlabošanu un uzņēmumu transformāciju digitālajā vidē. Pasākums organizēts sadarbībā ar Latvijas eksportētāju asociāciju The Red Jackets, kā arī ar Mapon un Draugiem Group atbalstu.

"Tet". Foto: Publicitātes

"Tet". Foto: Publicitātes

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas