
Foto: pexels/ Bazil Elia
Vientulības tendence kļūst arvien izteiktāka, un to veicinājusi gan Covid-19 pandēmija, gan attālinātais darbs un tehnoloģiju attīstība. Lai arī vientulība bieži tiek uztverta negatīvi, daļa cilvēku to apzināti izvēlas kā veidu, kas veicina pašaprūpi, garīgo labsajūtu un radošumu.
Dati rāda, ka 13% Latvijas iedzīvotāju nepatīk socializēties ar draugiem, 36% cilvēki dzīvo vieni, un katrs trešais labprātāk strādā viens pats nekā komandā.
Šī pieeja, dēvēta par solo dzīvošanu, paver jaunas iespējas zīmoliem, kuri vēlas uzrunāt patērētājus, kas ne tikai dzīvo vieni, bet arī apzināti izvēlas vienatnē baudīt tradicionāli sociālas aktivitātes. Par šo tendenci plašāk stāsta Publicis Groupe Latvia zīmolu stratēģe Lelde Rassa-Apsīte.
Mājas tikai sev
Vientuļo pieaugušo skaits Eiropā (no 18 līdz 54 g.v.) pēdējā desmitgadē ir pieaudzis par aptuveni 13%, un īpaši izteikti šī tendence novērojama Skandināvijas un Baltijas valstīs. Pieaugot individuālās dzīvošanas popularitātei, pieprasījums pēc solo mājokļiem turpina augt.
Taču mājas mūsdienās ir ne tikai dzīvesvieta - tās kļūst arī par telpu, kas nodrošina emocionālo drošību un personīgo brīvību.
25% cilvēki visā pasaulē apzināti pavada laiku vieni, lai uzlabotu savu labsajūtu, bet katrs trešais dzied vai dejo, kad neviens viņu neredz. Savukārt 23% dažkārt mājās staigā kaili, bet 65% uzskata, ka viņiem un viņu ģimenes locekļiem mājās trūkst privātuma.
Ir zīmoli, kas jau ir reaģējuši uz šo tendenci, piemēram, IKEA Kanādā radīja kampaņu "Paņem brīvdienas no brīvdienām", uzsverot privātās telpas nozīmi. Tāpat šis zīmols, ņemot vērā, ka 18% tās klientu dzīvo vieni, piedāvā efektīvus interjera risinājumus mazām platībām.
Me time jeb solo laiks
Sabiedrība bieži vien norāda kā mums dzīvot, strādāt un paust savas emocijas, radot nepārtrauktu "troksni", kas nereti aizēno patiesi svarīgo – spēju sadzirdēt sevi un izprast savas patiesās vajadzības.
45% pasaules iedzīvotāju pauduši, ka izjūt spiedienu izlikties laimīgiem. Me time jeb solo laiks kļūst par dzīves prioritāti, un, kā norāda The Independent, vientulība ir kļuvusi pat par statusa simbolu - spēja dzīvot sev, turklāt būt finansiāli nodrošinātam, ir pelnīts sasniegums.
Solo ceļošana
Solo ceļošana kļūst arvien populārāka, jo cilvēki meklē veidus, kā atslēgties no tehnoloģiju augošās piesaistes un iegūt dziļāku saikni ar dažādām kultūrām. Saskaņā ar Google datiem, solo ceļojumu meklējumi 2024.gadā ir pieauguši par 20,2% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Sociālajā tīklā Instagram #SoloTravel sasniedzis 9,7 miljonus ierakstu, kuros solo ceļotāji aktīvi dalās ar padomiem, kā arī veidojas aktīvas kopienas. Pieprasījuma dēļ viesnīcas un aviokompānijas pielāgo piedāvājumus individuāliem ceļotājiem, bet Airbnb ieviesis Solo Traveler Safety jeb "solo ceļotāja drošības" funkciju, kas individuāliem ceļotājiem nodrošina atbalstu jebkādā ar ceļošanu saistītā jautājumā. Latvijā īpašus solo ceļojumus piedāvā ceļojumu aģentūras Novatours un Estravel.
Turklāt šo tendenci var izmantot arī zīmoli, kas nav tieši saistīti ar ceļošanu. Piemēram, Sony, sadarbojoties ar influenceriem, radīja saturu par to, kā vislabāk uzņemt fotogrāfijas, ceļojot vienatnē.
Solo randiņu fenomens
Solo dzīvesveida neatņemama daļa ir solo randiņi (angļu val. solo date), kas kļuvuši populāri sociālajos medijos. TikTok tēmturis #SoloDate vienas nedēļas laikā sasniedzis 416 miljonus skatījumu. Solo randiņš attīstās arī kā citas solo aktivitātes, piemēram, solo filmu skatīšanās, solo vakariņas un dzērienu baudīšanu vienatnē.
Ierodoties restorānā vienatnē, nereti viesmīļi novieto apmeklētāju ne ērtākajā vietā, taču 67% eiropiešu sagaida, ka restorāni būs pielāgoti individuāliem viesiem. Restorāni sāk pielāgoties šai tendencei, taču Latvijā īpaši piedāvājumi solo apmeklētājiem nav izplatīti.
Kaut arī sabiedrība stigmatizē vientulību un rada spiedienu dzīvošanai vienatnē, tiek prognozēts, ka tendence izvēlēties vientulību, tikai pieaugs. Zīmoliem ir lieliska iespēja atbalstīt šo augošo sabiedrības grupu, izceļot vientulību no pozitīvās un vērtīgās puses, jo bieži vien tiek uzsvērts tikai negatīvais.

Foto: pexels/ Bazil Elia