Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Kā Octobank palīdz uzņēmējiem augt, iziet tiešsaistē un pārdot visā pasaulē

Foto: Octobank

Foto: Octobank

Uzbekistānā mazais un vidējais bizness (MVU) jau sen vairs nav tikai “piedeva” lielajiem ražotājiem. 2024. gada beigās mazā biznesa īpatsvars valsts IKP pārsniedza 54%, pieaugot no aptuveni 51% gadu iepriekš. Citiem vārdiem, vairāk nekā puse valstī radītās pievienotās vērtības ir uzņēmēju darbs, nevis milzu korporāciju nopelns.

Skatoties uz nodarbinātību, loma ir vēl redzamāka: pēc 2025. gada 19. marta publiskotajiem datiem MVU sektorā strādā ap 10,5 miljoni cilvēku — aptuveni 74% no visiem nodarbinātajiem. Tieši privātās kafejnīcas, ateljē, frizētavas, ēdienu piegādes dienesti un vietējie uzņēmumi rada darba vietas, stimulē pieprasījumu un padara pilsētu dzīvu, konkurētspējīgu un ērtu.

Tāpēc uzņēmēju piekļuve finanšu infrastruktūrai nav tikai “ērts bankas pakalpojums”. Tas ir jautājums par ekonomikas izaugsmi kopumā. Šo loģiku jau vairākus gadus pauž lielās bankas ar digitālo kompetenci: uzdevums nav tikai izsniegt kredītu, bet pieslēgt uzņēmēju bezskaidras naudas maksājumu, norēķinu kontu, korporatīvo karšu un tiešsaistes maksājumu pieņemšanas (acquiring) ekosistēmai.
Octobank ir viena no Uzbekistānas bankām, kas tieši uz šo virzienu liek uzsvaru. Banka tirgū darbojas vairāk nekā 20 gadus un šobrīd sevi pozicionē kā biznesa tehnoloģisko partneri: norēķinu un kases apkalpošana, biznesa karšu izsniegšana nacionālajā un starptautiskajās valūtās, interneta maksājumu pieņemšana (ar HUMO, Uzcard, Visa un Mastercard) un visa pārvaldība caur mobilo lietotni Octo-Mobile.
Apskatīsim, kuri produkti MVU ir kritiski un kā tie reāli strādā — pēc uzņēmēju stāstiem no Taškentas.

Kas MVU vajadzīgs 2025. gadā praksē

1. Izdevīgi RKO tarifi (norēķinu un kases apkalpošana): “atvērt kontu un neapdegt ar komisijām”

Biznesa pamats ir norēķinu konts un RKO. Bez konta uzņēmējs Uzbekistānā saskaras ar ierobežojumiem bezskaidras naudas norēķinos, nodokļu atskaitēs un sadarbībā ar partneriem.
Octobank piedāvā biznesam tarifu “Optimal”, kas domāts tiem, kuri no “es viens/mani palīdz brālis” pāriet uz pilnvērtīgas juridiskas personas statusu. Tarifā ietilpst:

  • bezmaksas konta atvēršana un apkalpošana;
  • pazeminātas maksas par maksājumu veikšanu;
  • izraksti, čeku grāmatiņas un SMS informēšana bez komisijas;
  • attālināta pārvaldība caur internetbanku un lietotni (var sekot ienākošajiem maksājumiem un sūtīt maksājumus, neejot filiālē).

Tātad uzņēmējam vairs nav jāstāv rindā, lai apstiprinātu apmaksu piegādātājam vai pārbaudītu, vai ienācis maksājums no klienta — visu izdara telefonā, Octo-Mobile.

Mini-gadījums: “Azizs, kafejnīcas īpašnieks”

Azizs (vārds mainīts) atvēra nelielu kafejnīcu ar uzbeku un mājas “fusion” virtuvi Taškentas Čilanzaras rajonā. Pirms individuālā komersanta reģistrācijas viņš galvenokārt pieņēma skaidru naudu un pārskaitījumus uz “privāto karti”. Problēmas bija tipiskas: nodokļu jautājumi, piegādātāju uzticība (“vai tu vispār esi maksātspējīgs?”), grūtības korekti slēgt gaļas un dārzeņu piegādes līgumus.
Pēc “Optimal” konta atvēršanas radās caurspīdīga maksājumu vēsture, ko var parādīt izīrētājam un partneriem. Viņš oficiāli pieslēdza gaļas piegādātājus pēcapmaksai un vienojās par stabilu cenu bez ikdienas “skaidras naudas avansiem”. Mazam HoReCa tas ir izdzīvošanas jautājums, jo izejvielu iepirkums veido līdz 40–60% virtuves pašizmaksas.
Pluss: visi maksājumi — īre, komunālie, iepakojuma iepirkumi — notiek no kafejnīcas konta. Tas mazina personīgos riskus un palielina biznesa pārvaldības caurspīdīgumu.

Biznesa kartes: nodalīt personīgo naudu no uzņēmuma naudas
Otrais pamatinstruments ir korporatīvā karte. Octobank izdod banku kartes nacionālajā un starptautiskajās valūtās (Uzcard, HUMO, Visa, Mastercard), tostarp virtuālās kartes, ko var ātri iegūt un izmantot tiešsaistes maksājumiem.
Uzņēmējam tas atrisina trīs sāpes:

  1. Izdevumu uzskaite. Mārketings, kurjeri, sociālo tīklu reklāma, iepakojums, komandējumi neatšķaidās ar īpašnieka personīgajiem tēriņiem.
  2. Komandas kontrole. Karti var izsniegt administratoram, iepircējam, reklāmas menedžerim — un redzēt transakcijas reāllaikā.
  3. Starptautiskie norēķini. Tiem, kas pērk izejvielas, programmatūru vai reklāmu ārvalstīs, svarīgi ir norēķināties valūtā bez skaidras naudas konvertācijas “kvestiem”. Octobank uzsver fokusu uz starptautiskajām kartēm un globālo maksājumu servisu integrāciju Octo-Mobile; jo īpaši banka paziņoja par Alipay pieslēgšanu mobilajā bankā, lai klienti varētu maksāt ārzemēs tieši no viedtālruņa ar automātisku konvertāciju.

Mini-gadījums: “Marina, flowers & decor”

Marina veido floristikas darbus pasākumiem un noformē nelielas kāzas un dzimšanas dienas — tieši to, ko Taškenta šobrīd mīl: daudz gaismas, vietējie ziedi, nedaudz Eiropas minimālisma.
Viņas sāpe: daļu dekora un piederumu (apgaismojums, caurspīdīgi statīvi, nelieli drukas materiāli zīmola vajadzībām) ir lētāk pirkt starptautiskajos tirgos. Agrāk katrs pasūtījums kļuva par maratonu: atrast pazīstamu ar valūtas karti, pārskaitīt naudu, cerēt, ka viss izdosies.
Pēc korporatīvās kartes saņemšanas viņai vairs nevajadzēja lūgt draugus “apmaksā man šo, es pārskaitīšu sumos”. Viņa maksā no uzņēmuma kartes, un šie tēriņi automātiski iekrīt kopējā biznesa finanšu bildē. Tas taupa nervus un laiku — bet laiks arī ir nauda.

  4. Interneta maksājumu pieņemšana un POS termināļi: lai nauda ienāk bez liekas sarakstes

Trešais — kā pieņemt naudu no klienta. Ja uzņēmējs pārdod tiešsaistē (mājaslapa, Instagram veikals, ēdienu piegādes lietotne), bez normāla acquiring viss iestrēgst manuālos pārskaitījumos un bezgalīgā “atsūtiet čeku”.
Octobank piedāvā interneta acquiring ar pieslēgšanu 24 stundu laikā.
Publiskotie nosacījumi ietver:

  • pieņemšanu no HUMO, Uzcard, Visa un Mastercard kartēm;
  • komisijas no 0,8% vietējām kartēm un 3,5% starptautiskajām;
  • līdzekļu ieskaitīšanu kontā līdz 5 dienām;
  • personīgo kabinetu ar transakciju analītiku;
  • gatavus moduļus un API integrācijai mājaslapā vai lietotnē (tostarp abonēšanas regulārajiem maksājumiem);
  • atgriežamo un “hold” maksājumu atbalstu;
  • atbilstību PCI DSS drošības standartam.

Svarīgi: acquiring nav tikai interneta veikalam. Bankas POS termināļi — aparatūras-programmatūras risinājumi — ļauj pieņemt kartes maksājumus uz vietas: kafejnīcā, bārberšopā, ziedu paviljonā, preču izsniegšanas punktā. Tas nojauc barjeru “vai jums ir terminālis?” un samazina skaidras naudas īpatsvaru, tātad arī “pelēkos” norēķinus.

Sabinas gadījums: “no Instagram uz e-komerciju nedēļas laikā”
Sabina no Taškentas šuj bērnu apģērbu: kokvilnas komplektus, T-kreklus ar vārdu izšuvumiem, siltus kombinezonus. Viņa sāka kā tipisks mikro-bizness: pasūtījumi caur Instagram, gatavo darbu foto tiešajā sarakstē, “priekšapmaksa ar pārskaitījumu”.
Pēc mājaslapas palaišanas bija vajadzīgs veids, kā pieņemt kartes maksājumus tieši lapā, lai pircējs “neatkrīt” maksājuma brīdī. Viņa pieslēdza Octobank interneta acquiring, un — kā banka apraksta — jau pirmajā nedēļā saņēma pasūtījumus ar tūlītēju apmaksu. Nauda sāka ienākt automātiski, vairs nevajadzēja manuāli salīdzināt pārskaitījumus ziņapmaiņās. Pircēju uzticība pieauga: “ja ir tiešsaistes apmaksa, tātad tas nav nejaušs konts, bet normāls veikals”.
Sabinai acquiring deva ne tikai ērtumu, bet mērogojamību: kļuva iespējams pieņemt maksājumus 24/7, nevis tikai “kad viņa nav pie šujmašīnas un var atbildēt”.

Kā šie rīki pārtop ekonomikas izaugsmē

1. Uzbekistānas bizness iziet pasaulē

2025. gada aprīlī Octobank un tehnoparks IT Park paziņoja par partnerību: IT Park rezidenti (spēļu studijas, SaaS komandas, abonēšanas servisi) varēs pieņemt starptautiskus maksājumus caur Octobank interneta acquiring un saņemt līdzekļus bankas drošajā maksājumu infrastruktūrā. Tas vienkāršos digitālo produktu pārdošanu ārzemēs un paātrinās Uzbekistānas IT uzņēmumu iziešanu starptautiskajos tirgos.
Tas ir svarīgs pavērsiens: Uzbekistāna pārstāj būt tikai tehnoloģiju patēriņa tirgus un kļūst par IT pakalpojumu eksportētāju — “tīru” eksportu, kur gandrīz visa ieņēmumu daļa pārvēršas algās valstī.

2. Bezkontakta/bezskaidras naudas apmaksa = caurspīdība = uzticība = investīcijas

Kad bizness oficiāli pieņem kartes maksājumus (caur POS vai tiešsaistē) un strādā ar norēķinu kontu, tas atstāj pēdas, kas svarīgas ne tikai nodokļu iestādei. Tā ir bāze nākamajam solim — kreditēšanai, investoru piesaistei vai B2B līgumiem.
Octobank publiski uzsver, ka apkalpo jau tūkstošiem korporatīvo klientu un miljoniem fizisko personu, un sistemātiski attīsta acquiring un digitālos pakalpojumus uzņēmējiem. Jo vairāk mazo uzņēmumu pāriet “baltajā, bezskaidras naudas ekonomikā”, jo vieglāk bankai ir vērtēt riskus un piedāvāt nākamos produktus — tostarp apgrozāmos kredītus un algu projektus.

3. Paātrināti norēķini ar piegādātājiem un darbiniekiem

Korporatīvās kartes un mobilā banka iznīcina birokrātisko brīdi, kad mazā biznesa īpašnieks pēc maiņas pats ved skaidru naudu pavāram, kurjeram un dārzeņu piegādātājam. Tagad norēķini notiek caur kontu un korporatīvajām kartēm.
Taškentā tas īpaši redzams nozarēs:

  • HoReCa un coffee-to-go;
  • vietējie modes un “merch” zīmoli;
  • nelielas edtech/ tiešsaistes skolas;
  • pilsētas loģistika un kurjerpiegāde.

Jo mazāk skaidras naudas apritē, jo mazāki kases riski (nozaudēšana, zādzība, “nesakrīt inkasācija”) un jo drošāk uzņēmējs domā nevis par izdzīvošanu, bet par izaugsmi.

Ko tas nozīmē stratēģiski

  1. MVU ir reāls Uzbekistānas ekonomikas dzinējspēks. To īpatsvars IKP pārsniedz pusi, un ieguldījums nodarbinātībā ir milzīgs.
  2. Piekļuve banku infrastruktūrai ir valsts ekonomiskās politikas forma caur tirgus mehānismiem. Kad banka pazemina ieejas barjeru (bezmaksas konts, ātrs acquiring, valūtas kartes), tā faktiski atrisina problēmu “nevaru sākt strādāt oficiāli — pārāk sarežģīti”.
  3. Digitālie maksājumi = jauns mērogs. Interneta acquiring, abonēšanas maksājumi, mobilā banka ar starptautiskiem maksājumu servisiem, piemēram, Alipay, — instrumenti, kas agrāk bija pieejami tikai vidējam+ biznesam, tagad ir apģērbu darbnīcām, kafejnīcām un piecu cilvēku SaaS komandām.

MVU atbalsts nav lozungs par “mazais bizness — valsts nākotne”. Tās ir konkrētas produktu paketes, kas ļauj uzņēmējam pelnīt legāli, ātri un mērogojami. Un jo pieejamāki šie produkti kļūst, jo noturīgāka kļūst ekonomika.


*Raksta autors: Octobank

Foto: Octobank

Foto: Octobank

Šī raksta tēmas
Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas