
Foto: Octobank
Uzbekistānā mazais un vidējais bizness (MVU) jau sen vairs nav tikai “piedeva” lielajiem ražotājiem. 2024. gada beigās mazā biznesa īpatsvars valsts IKP pārsniedza 54%, pieaugot no aptuveni 51% gadu iepriekš. Citiem vārdiem, vairāk nekā puse valstī radītās pievienotās vērtības ir uzņēmēju darbs, nevis milzu korporāciju nopelns.
Skatoties uz nodarbinātību, loma ir vēl redzamāka: pēc 2025. gada 19. marta publiskotajiem datiem MVU sektorā strādā ap 10,5 miljoni cilvēku — aptuveni 74% no visiem nodarbinātajiem. Tieši privātās kafejnīcas, ateljē, frizētavas, ēdienu piegādes dienesti un vietējie uzņēmumi rada darba vietas, stimulē pieprasījumu un padara pilsētu dzīvu, konkurētspējīgu un ērtu.
Tāpēc uzņēmēju
piekļuve finanšu infrastruktūrai nav tikai “ērts bankas pakalpojums”. Tas ir
jautājums par ekonomikas izaugsmi kopumā. Šo loģiku jau vairākus gadus pauž
lielās bankas ar digitālo kompetenci: uzdevums nav tikai izsniegt kredītu, bet
pieslēgt uzņēmēju bezskaidras naudas maksājumu, norēķinu kontu, korporatīvo
karšu un tiešsaistes maksājumu pieņemšanas (acquiring) ekosistēmai.
Octobank ir
viena no Uzbekistānas bankām, kas tieši uz šo virzienu liek uzsvaru. Banka
tirgū darbojas vairāk nekā 20 gadus un šobrīd sevi pozicionē kā biznesa
tehnoloģisko partneri: norēķinu un kases apkalpošana, biznesa karšu izsniegšana
nacionālajā un starptautiskajās valūtās, interneta maksājumu pieņemšana (ar
HUMO, Uzcard, Visa un Mastercard) un visa pārvaldība caur mobilo lietotni
Octo-Mobile.
Apskatīsim, kuri produkti MVU ir kritiski un kā tie reāli strādā — pēc uzņēmēju
stāstiem no Taškentas.
Kas MVU vajadzīgs 2025. gadā praksē
1. Izdevīgi RKO tarifi (norēķinu un kases apkalpošana): “atvērt kontu un neapdegt ar komisijām”
Biznesa pamats ir norēķinu konts un RKO. Bez konta uzņēmējs Uzbekistānā
saskaras ar ierobežojumiem bezskaidras naudas norēķinos, nodokļu atskaitēs un
sadarbībā ar partneriem.
Octobank piedāvā biznesam tarifu “Optimal”, kas domāts tiem, kuri
no “es viens/mani palīdz brālis” pāriet uz pilnvērtīgas juridiskas personas
statusu. Tarifā ietilpst:
- bezmaksas konta atvēršana un apkalpošana;
- pazeminātas maksas par maksājumu veikšanu;
- izraksti, čeku grāmatiņas un SMS informēšana bez komisijas;
- attālināta pārvaldība caur internetbanku un lietotni (var sekot ienākošajiem maksājumiem un sūtīt maksājumus, neejot filiālē).
Tātad uzņēmējam vairs nav jāstāv rindā, lai apstiprinātu apmaksu piegādātājam vai pārbaudītu, vai ienācis maksājums no klienta — visu izdara telefonā, Octo-Mobile.
Mini-gadījums: “Azizs, kafejnīcas īpašnieks”
Azizs (vārds mainīts) atvēra nelielu kafejnīcu ar uzbeku un mājas “fusion”
virtuvi Taškentas Čilanzaras rajonā. Pirms individuālā komersanta reģistrācijas
viņš galvenokārt pieņēma skaidru naudu un pārskaitījumus uz “privāto karti”.
Problēmas bija tipiskas: nodokļu jautājumi, piegādātāju uzticība (“vai tu
vispār esi maksātspējīgs?”), grūtības korekti slēgt gaļas un dārzeņu piegādes
līgumus.
Pēc “Optimal” konta atvēršanas radās caurspīdīga maksājumu vēsture, ko var
parādīt izīrētājam un partneriem. Viņš oficiāli pieslēdza gaļas piegādātājus
pēcapmaksai un vienojās par stabilu cenu bez ikdienas “skaidras naudas
avansiem”. Mazam HoReCa tas ir izdzīvošanas jautājums, jo izejvielu iepirkums
veido līdz 40–60% virtuves pašizmaksas.
Pluss: visi maksājumi — īre, komunālie, iepakojuma iepirkumi — notiek no
kafejnīcas konta. Tas mazina personīgos riskus un palielina biznesa pārvaldības
caurspīdīgumu.
Biznesa kartes:
nodalīt personīgo naudu no uzņēmuma naudas
Otrais pamatinstruments ir korporatīvā karte. Octobank izdod banku kartes
nacionālajā un starptautiskajās valūtās (Uzcard, HUMO, Visa, Mastercard),
tostarp virtuālās kartes, ko var ātri iegūt un izmantot tiešsaistes
maksājumiem.
Uzņēmējam tas atrisina trīs sāpes:
- Izdevumu uzskaite. Mārketings, kurjeri, sociālo tīklu reklāma, iepakojums, komandējumi neatšķaidās ar īpašnieka personīgajiem tēriņiem.
- Komandas kontrole. Karti var izsniegt administratoram, iepircējam, reklāmas menedžerim — un redzēt transakcijas reāllaikā.
- Starptautiskie norēķini. Tiem, kas pērk izejvielas, programmatūru vai reklāmu ārvalstīs, svarīgi ir norēķināties valūtā bez skaidras naudas konvertācijas “kvestiem”. Octobank uzsver fokusu uz starptautiskajām kartēm un globālo maksājumu servisu integrāciju Octo-Mobile; jo īpaši banka paziņoja par Alipay pieslēgšanu mobilajā bankā, lai klienti varētu maksāt ārzemēs tieši no viedtālruņa ar automātisku konvertāciju.
Mini-gadījums: “Marina, flowers & decor”
Marina veido floristikas darbus pasākumiem un noformē nelielas kāzas un
dzimšanas dienas — tieši to, ko Taškenta šobrīd mīl: daudz gaismas, vietējie
ziedi, nedaudz Eiropas minimālisma.
Viņas sāpe: daļu dekora un piederumu (apgaismojums, caurspīdīgi statīvi,
nelieli drukas materiāli zīmola vajadzībām) ir lētāk pirkt starptautiskajos
tirgos. Agrāk katrs pasūtījums kļuva par maratonu: atrast pazīstamu ar valūtas
karti, pārskaitīt naudu, cerēt, ka viss izdosies.
Pēc korporatīvās kartes saņemšanas viņai vairs nevajadzēja lūgt draugus
“apmaksā man šo, es pārskaitīšu sumos”. Viņa maksā no uzņēmuma kartes, un šie
tēriņi automātiski iekrīt kopējā biznesa finanšu bildē. Tas taupa nervus un
laiku — bet laiks arī ir nauda.
4. Interneta maksājumu pieņemšana un POS termināļi: lai nauda ienāk bez liekas sarakstes
Trešais — kā pieņemt naudu no klienta. Ja uzņēmējs
pārdod tiešsaistē (mājaslapa, Instagram veikals, ēdienu piegādes lietotne), bez
normāla acquiring viss iestrēgst manuālos pārskaitījumos un bezgalīgā “atsūtiet
čeku”.
Octobank piedāvā interneta acquiring ar pieslēgšanu 24 stundu laikā.
Publiskotie nosacījumi ietver:
- pieņemšanu no HUMO, Uzcard, Visa un Mastercard kartēm;
- komisijas no 0,8% vietējām kartēm un 3,5% starptautiskajām;
- līdzekļu ieskaitīšanu kontā līdz 5 dienām;
- personīgo kabinetu ar transakciju analītiku;
- gatavus moduļus un API integrācijai mājaslapā vai lietotnē (tostarp abonēšanas regulārajiem maksājumiem);
- atgriežamo un “hold” maksājumu atbalstu;
- atbilstību PCI DSS drošības standartam.
Svarīgi: acquiring nav tikai interneta veikalam. Bankas POS termināļi — aparatūras-programmatūras risinājumi — ļauj pieņemt kartes maksājumus uz vietas: kafejnīcā, bārberšopā, ziedu paviljonā, preču izsniegšanas punktā. Tas nojauc barjeru “vai jums ir terminālis?” un samazina skaidras naudas īpatsvaru, tātad arī “pelēkos” norēķinus.
Sabinas gadījums: “no Instagram uz e-komerciju nedēļas laikā”
Sabina no Taškentas šuj bērnu apģērbu: kokvilnas komplektus, T-kreklus ar vārdu
izšuvumiem, siltus kombinezonus. Viņa sāka kā tipisks mikro-bizness: pasūtījumi
caur Instagram, gatavo darbu foto tiešajā sarakstē, “priekšapmaksa ar
pārskaitījumu”.
Pēc mājaslapas palaišanas bija vajadzīgs veids, kā pieņemt kartes maksājumus
tieši lapā, lai pircējs “neatkrīt” maksājuma brīdī. Viņa pieslēdza Octobank
interneta acquiring, un — kā banka apraksta — jau pirmajā nedēļā saņēma
pasūtījumus ar tūlītēju apmaksu. Nauda sāka ienākt automātiski, vairs
nevajadzēja manuāli salīdzināt pārskaitījumus ziņapmaiņās. Pircēju uzticība
pieauga: “ja ir tiešsaistes apmaksa, tātad tas nav nejaušs konts, bet normāls
veikals”.
Sabinai acquiring deva ne tikai ērtumu, bet mērogojamību: kļuva iespējams
pieņemt maksājumus 24/7, nevis tikai “kad viņa nav pie šujmašīnas un var
atbildēt”.
Kā šie rīki pārtop ekonomikas izaugsmē
1. Uzbekistānas bizness iziet pasaulē
2025. gada aprīlī Octobank un tehnoparks IT Park paziņoja par
partnerību: IT Park rezidenti (spēļu studijas, SaaS komandas, abonēšanas
servisi) varēs pieņemt starptautiskus maksājumus caur Octobank interneta
acquiring un saņemt līdzekļus bankas drošajā maksājumu infrastruktūrā. Tas
vienkāršos digitālo produktu pārdošanu ārzemēs un paātrinās Uzbekistānas IT
uzņēmumu iziešanu starptautiskajos tirgos.
Tas ir svarīgs pavērsiens: Uzbekistāna pārstāj būt tikai tehnoloģiju patēriņa
tirgus un kļūst par IT pakalpojumu eksportētāju — “tīru”
eksportu, kur gandrīz visa ieņēmumu daļa pārvēršas algās valstī.
2. Bezkontakta/bezskaidras naudas apmaksa = caurspīdība = uzticība = investīcijas
Kad bizness oficiāli pieņem kartes maksājumus (caur POS vai tiešsaistē) un
strādā ar norēķinu kontu, tas atstāj pēdas, kas svarīgas ne tikai nodokļu
iestādei. Tā ir bāze nākamajam solim — kreditēšanai, investoru piesaistei vai
B2B līgumiem.
Octobank publiski uzsver, ka apkalpo jau tūkstošiem korporatīvo klientu un
miljoniem fizisko personu, un sistemātiski attīsta acquiring un digitālos
pakalpojumus uzņēmējiem. Jo vairāk mazo uzņēmumu pāriet “baltajā, bezskaidras
naudas ekonomikā”, jo vieglāk bankai ir vērtēt riskus un piedāvāt nākamos
produktus — tostarp apgrozāmos kredītus un algu projektus.
3. Paātrināti norēķini ar piegādātājiem un darbiniekiem
Korporatīvās kartes un mobilā banka iznīcina birokrātisko brīdi, kad mazā
biznesa īpašnieks pēc maiņas pats ved skaidru naudu pavāram, kurjeram un
dārzeņu piegādātājam. Tagad norēķini notiek caur kontu un korporatīvajām
kartēm.
Taškentā tas īpaši redzams nozarēs:
- HoReCa un coffee-to-go;
- vietējie modes un “merch” zīmoli;
- nelielas edtech/ tiešsaistes skolas;
- pilsētas loģistika un kurjerpiegāde.
Jo mazāk skaidras naudas apritē, jo mazāki kases riski (nozaudēšana, zādzība, “nesakrīt inkasācija”) un jo drošāk uzņēmējs domā nevis par izdzīvošanu, bet par izaugsmi.
Ko tas nozīmē stratēģiski
- MVU ir reāls Uzbekistānas ekonomikas dzinējspēks. To īpatsvars IKP pārsniedz pusi, un ieguldījums nodarbinātībā ir milzīgs.
- Piekļuve banku infrastruktūrai ir valsts ekonomiskās politikas forma caur tirgus mehānismiem. Kad banka pazemina ieejas barjeru (bezmaksas konts, ātrs acquiring, valūtas kartes), tā faktiski atrisina problēmu “nevaru sākt strādāt oficiāli — pārāk sarežģīti”.
- Digitālie maksājumi = jauns mērogs. Interneta acquiring, abonēšanas maksājumi, mobilā banka ar starptautiskiem maksājumu servisiem, piemēram, Alipay, — instrumenti, kas agrāk bija pieejami tikai vidējam+ biznesam, tagad ir apģērbu darbnīcām, kafejnīcām un piecu cilvēku SaaS komandām.
MVU atbalsts nav lozungs par “mazais bizness — valsts nākotne”. Tās ir konkrētas produktu paketes, kas ļauj uzņēmējam pelnīt legāli, ātri un mērogojami. Un jo pieejamāki šie produkti kļūst, jo noturīgāka kļūst ekonomika.
*Raksta autors: Octobank

Foto: Octobank