Jūs lietojat novecojušu pārlūkprogrammu, lapas funkcionalitāte var nedarboties. Mēs iesakām atjaunot Jūsu pārluprogrammu.

Saturs turpināsies pēc reklāmas

"Smart-ID" lietotnē atnāk pieprasījums, ko pats neesi veicis. Kā rīkoties?

Foto: Publicitātes

Foto: Publicitātes

Laikā, kad aizvien vairāk ikdienas darījumu notiek tiešsaistē, droša personas identitātes apliecināšana kļūst īpaši nozīmīga. Viens no populārākajiem autentifikācijas rīkiem Latvijā ir “Smart-ID” lietotne, ko iedzīvotāji izmanto, lai piekļūtu internetbankai, veiktu pirkumus vai izmantotu dažādus tiešsaistes pakalpojumus. Tomēr līdz ar ērtībām var pieaugt arī riski – krāpnieki kļūst arvien izsmalcinātāki, cenšoties iegūt piekļuvi citu cilvēku datiem un finanšu līdzekļiem. “Luminor” bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma atgādina – lietojot “Smart-ID”, ir īpaši svarīgi pievērst uzmanību paziņojumiem, ko saņemat lietotnē, un vienmēr pārliecināties, kādas darbības tiek apstiprinātas.

Apstiprini tikai to, ko pats esi ierosinājis

Ja tiek saņemts “Smart-ID” pieprasījums, bet nekādas darbības nav veiktas, piemēram, pieslēgšanās internetbankai vai mēģinājums veikt maksājumu, tad PIN koda pieprasījums ir jānoraida, spiežot “Atcelt”. Šāda piesardzība ir svarīga, lai nepieļautu to, ka krāpnieki piekļūst finanšu līdzekļiem vai personas datiem. Vienmēr rūpīgi pārbaudiet, kāds pieprasījums tiek attēlots “Smart-ID” lietotnē, un, ja rodas šaubas – pārtrauciet jebkuras darbības un sazinieties ar banku.

Salīdzini “Smart-ID” informāciju ar to, ko redzi ekrānā

Lietojot “Smart-ID”, ir ļoti svarīgi rūpīgi pārbaudīt informāciju, kas tiek attēlota gan lietotnē, gan tiešsaistē, kur veicat konkrēto darbību – pieslēgšanos internetbankai, maksājumu vai citu darījumu. Īpaša uzmanība jāpievērš diviem drošības elementiem:

  • kodam, kas redzams jūsu ierīcē “Smart-ID” lietotnē,
  • kodam, kas redzams vietnē, kur veicat darbību.

Pirms PIN koda ievades vienmēr jāpārliecinās, ka abi kodi sakrīt. Tāpat jāpārbauda arī maksājuma summa, vai tā ir tieši tāda, kādu plānojāt apstiprināt.

Lai gan “Luminor” bankas pērnā gada nogalē veiktās aptaujas dati liecina, ka vairāk nekā puse jeb 54% iedzīvotāju vienmēr pārbauda PIN kodu atbilstību, tomēr 38% atzīst, ka to neizdara vienmēr vai daži pat dažreiz vai reti.

Neizpaud PIN – pat ne tuvākajiem

“Smart-ID” PIN kodi kalpo kā digitālais paraksts, tā ir personiska informācija, ar kuru iespējams piekļūt jūsu datiem un veikt finanšu darījumus. Tāpēc tos nekad nevajadzētu izpaust citiem, pat ne tuvākajiem draugiem vai ģimenes locekļiem. Smart-ID PIN1 un PIN2 ir jāglabā tikpat rūpīgi kā bankas kartes vai tālruņa piekļuves dati, praksē šos ieteikumus cilvēki nereti neievēro, kas var novest pie identitātes zādzības un nevēlamu darbību veikšanas.

Tāpat svarīgi izvēlēties pietiekami sarežģītus PIN kodus. Ieteicams izvairīties no viegli uzminamām kombinācijām, piemēram, "1234", "0000" vai sev nozīmīgiem datumiem. Krāpnieki paļaujas, ka “Smart-ID” lietotājs pats apstiprinās ierosinātās darbības, vai nu neiedziļinoties pieprasījuma būtībā, vai arī krāpnieku maldināšanas ietekmē.

Izvēlies uzticamas lietotnes un rūpējies par atjauninājumiem

Viedtālrunī glabājas liela daļa personiskās un finanšu informācijas, tāpēc, lai nodrošinātu tajā esošo datu drošību, ir svarīgi tālrunī lejupielādēt tikai pārbaudītas un uzticamas lietotnes no oficiālajiem lietotņu veikaliem, piemēram, “Google Play” vai “App Store”. Ne mazāk būtiski ir regulāri atjaunināt gan pašas lietotnes, gan ierīces operētājsistēmu, jo atjauninājumi bieži vien ietver drošības uzlabojumus un aizsardzību pret jaunākajiem apdraudējumiem.

Drošība sākas ar apdomīgu rīcību ikdienā

Lai pasargātu sevi no krāpniecības tiešsaistē, svarīgi ikdienā ievērot vienkāršus, bet būtiskus drošības priekšnoteikumus. Piemēram, pieslēdzoties internetbankai vai veicot citus sensitīvus darījumus, ieteicams izvairīties no publisku Wi-Fi tīklu izmantošanas. Pirms veicat maksājumu vai darījumu, vienmēr pārbaudiet informāciju par tirgotāju, izmantojot uzticamus un oficiālus avotus. Paroles un PIN kodus glabājiet vietās, kur tām nevar piekļūt citas personas – vislabāk savā prātā, vai arī īpaši paroļu izveidei un uzglabāšanai pieejamos rīkos. Ja rodas aizdomas par iespējamu krāpšanu, nekavējoties pārtrauciet darbību un sazinieties ar savu banku vai pakalpojumu sniedzēju – ātra rīcība var palīdzēt novērst finanšu zaudējumus.

Foto: Publicitātes

Foto: Publicitātes

Saturs turpināsies pēc reklāmas

Tev varētu patikt

Ielādējam...

Loading...
Loading...
Loading...
Loading...
Saturs turpināsies pēc reklāmas